برنامه آينده
ماه مبارک رمضان

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

موضوع سخنرانی :
شب های جمعه : شرح نامه به مالک
شب های قدر : خدا نزدیک است!؟

شب های قدر :
با نوای دکتر کریم عبدالملکی

شب های جمعه و شب 27 ماه مبارک، ساعت23:30، حرم مطهر شاهچراغ(ع)

شب های قدر، ساعت 22، باغ جنت

رهپويان




دوشنبه 7 آذر 1390 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | اسرار کربلا «قسمت اول»
حضور عقل یعنی حسابگری. در سیستم اسلامی بساط امام حسین از معدود مواردی است که حضور قلب نیاز است، نه عقل.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
05 / 09 / 1390 - شب اول محرم
موضوع : اسرار کربلا (قسمت اول)

درمورد هدف خلقت زیاد صحبت شده است؛ رسیدن به تکامل یا اینکه خداوند میخواسته صفات خودش را ظاهر کند یا انسا ن ها عبودیت داشته باشند یا از دنیا بگذریم تا به آخرت برسیم و ..
همه ی این ها جای ایراد گرفتن دارد. آن چیزی که عقل خدا برای خلقت ما در نظر گرفته، با عقل کوچک و دنیایی ما قابل فهم نیست.
ما فقط هدف خلقت را با توجه به آیات و روایت، حدس می زنیم.

یکی از اهدافی که عرفانی تر است، آشنا شدن ما با ملکوت، با یک مقدمه ی دنیایی است. دنیا مقدمه ای باشد که با سیستم ملکوت آشنا شویم ؛ خلق شدیم برای نظاره کردن به ملکوت. ببینیم از نظر خداوند آدمی که قرار است خلیفةالله باشد چه خصوصیاتی باید داشته باشد تا بتوان او را انسان ملکوتی نامید.

مرغ باغ ملکوتم نیم از عالم خاک
چند روزی قفسی ساخته اند از بدنم

فرق قفس و زندان همین است. در زندان بیرون را نمیتوانی ببینی.

برای اینکه بتوانیم ملکوت را بهتر ببینیم خداوند یک سری وسایل در دنیا برایمان فراهم کرده. قرآن کریم می فرماید به این وسایل تقرب بجوئید تا بوسیله آن ها خدا را بهتر ببینید.
این وسایل پیامبر و اهل بیت معصوم (ع) هستند.
در زيارت جامعه کبیره مي خوانيم : من أراد الله بدأ بكم. کسی که بخواهد ملکوت را بشناسد باید از شما شروع کند.
به این تلاش برای ملکوتی شدن می گویند "اتحاد روحانی" .

- اتحاد روحانی با وجود مقدس اباعبدالله (ع)
در زیارت عاشورا می گوییم «الحمدالله علی عظیم رزیتی». یعنی در پایان زیارت، کار باید بجایی برسد که اتحاد روحانی با امام حسین (ع) ایجاد شده باشد؛ وقتی که می گوییم رزیتی؛ و نه رزیته. یعنی بقدری متحد شدم با حسین (ع) که مصیبت او، مصیبت من است.

به قول مرحوم دولابی، کل ارض کربلا و کل یوم عاشورا یعنی کلکم حسین (ع). یعنی شما باید مصداقی از امام حسین (ع) باشید.
هدف از کربلا، اتحاد روحانی با اباعبدالله (ع) بود.

مولوی:
ما به فلك بوده ايم
، يار ملك بوده ايم
باز همان جا رويم، جمله كه آن شهر ماست - انا لله و انا الیه راجعون -
خود ز فلک برتريم وز ملک افزونتريم
زين دو چرا نگذريم، منزل
ما كبرياست

1. پرونده کربلا را در 1400 سال پیش نبندیم.
 همیشه باز است. کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا. کربلا را در تمام زمین ها و عاشورا را در تمام زمان ها تطبیق بدهیم.
یزید زمانه را بشناسیم و کل وقایع را تطبیق دهیم. کربلا را از سقیفه بازخوانی کنیم تا فرج امام عصر (عج).

2. قیام جاودانه. سپر از دست مینداز که جنگ است هنوز!
گرچه مرحب سپر انداخته ، خیبر
باقی است ؛
 
بت مگویید شکستیم که بتگر باقی است!

بت ها و بتخانه های زمان را بشناسیم. تا وقتی شیطان و هوای نفس هست، خروجی ها یزید و شمر و خولی و .. است. این ها را در زمانه ی خودت چقدر شناختی؟

3. اخلاق
ملکوتی شدن. اباعبدالله (ع) را خوب ببیند و بشناسد و به ملکوت برسد.

4. توجه به خدا.
شهید مطهری می فرماید فهمیدم در نماز باید حضور قلب داشت؛ نه حضور فهم.
حضور عقل یعنی حسابگری. در سیستم اسلامی بساط امام حسین از معدود مواردی است که حضور قلب نیاز است، نه عقل.
حبیب و حر نیامدند عقل و علم و سیاست و پهلوانی‌شان را عرضه کنند، آمدند قلبشان را بدهند.
حضور قلب است که ایثار و جان فشانی می آورد.

با لب‌ خود گوش شان‌ انباز کرد
در ز صندوق‌ حقیقت‌ باز کرد
جمله‌ را کرد از شراب‌ عشق‌ مست
یادشان‌ آورد آن‌ عهد الست‌

پای عشق در میان است.

در این مسیر است که انسان ها راحت به خدا می رسند؛ انا عند قلوب منکسرة.


سرّ اول کربلا :

مستدرک الوسائل، جلد 10 ، صفحه 318 : ان لقتل الحسین حرارة فی قلوب المومنین لاتبرد ابدا.
واقعه کربلا که اتفاق افتاد، حرارتی از عشق در قلوب مومنین ایجاد شد که هرگز سرد نخواهد شد.
این حرارت تنها چیزی که نیست، حرارت مصیبت است! مصیبت بهانه ای ست برای رسیدن به این حرارت. مصیبت امام حسین (ع) افسرده ساز و نا امید کننده و مختل کننده نیست.

در مقدمه مقتل لهوف، ابن طاووس می گوید حقیقت ماجرای کربلا دست زدن و جشن دارد. چون یک قهرمانی اتفاق افتاد که در آن قرار است سالیان سال مردم یاد بگیرند با قلبشان بروند سمت خدا. از این بالاتر نیست.
ولی این مصیبت مقصد نیست. مقدمه ای است برای رسیدن به حرارت عشق.

+ روضه ی امام حسین ناخودآگاه عشق ایجاد می کند.
+ ایجاد اتحاد روحانی با امام (ع). حرارتی که باعث ذوب شدن ما در ولایت امام شود. کلکم حسین (ع).
+ حرارتی که باعث سوختن گناهان می شود. در تشکیلات امام حسین گناه پاک نمی شود، می سوزد، از بین می رود.
+ حرارتی که باعث می شود وسوسه ی صفات رذیله در دل انسان کمرنگ شود.
میروی مجلس روضه، بعد نگاه می کنی می بینی کینه و حسادت و بخلی که نسبت به برخی داشتی کمرنگ شده.
در اتحاد با امام، اولین قدم اتحاد بین مومنین و مومنات است.
+ حرارتی که باعث ذوب شدن پرده های حجاب و شکافته شدن آن ها می شود.

سرّ دوم کربلا :

باید به حقیقت اندیشید؛ نه به آنچه که ارائه می شود.
وقتی می گوییم اشهد ان لا اله الا الله، یعنی در قدم اول انسان باید "لا اله" ها را بشناسد : شناخت دشمن.
یکی از ظلمات امروز دنیای ما، مدرنیته است. مدرنیته یک فرهنگ است و با تکنولوژی تفاوت دارد. تا فرهنگ مدرنیته حاکم نباشد، تکنولوژی فروش ندارد. فرهنگی که باعث می شود دراین تکنولوژی غرق بشوی.

ظلمات مدرنیته :
1. اومانیسم (خود بینی)
بقیه را ابزاری ببینی برای تامین لذات خودت.
2. لذت گرایی
3. سرعت.
سرعتی که برای انسان دغدغه و آشفتگی ذهنی می آورد. وقتی سرعت می آید به اعصاب فشار وارد می شود.
4. آزادی از قیود متعالی ملکوتی و زندانی شدن در قیود بسیار کم شأن و پست دنیایی.
نه آزادی و حریتی که امام فرمود هیهات من الذلة.
اگر انسان حلقه ی عبودیتش را از ملکوت بکَند، می شود بنده ی دنیا.
مدرنیته چه کار می کند؟ آزادی بر مبنای نفس امّاره. پدیرفتن ذلت برای رسیدن به لذت.

اخلاقی که در فرهنگ غربی معرفی می شود قرار دادن وجدان انسانی بجای وحی است. اگر وجدانت پذیرفت، انجام بده! کلاهی که مدرنیته بر سر بشریت گذاشت: به بهانه ی نسبی گرایی اخلاق هرچه مطابق میلشان باشد را جایگزین اخلاق و خدا می کنند ؛ حذف وحی و جایگزینی وجدان.

به کمک نور کربلا و نور اباعبدالله می توانیم خودمان را از ظلمت مدرنیته رها کنیم.
در مدرنیته ی بی اخلاق همه تلاش ها بی اثر می شود.
سوره اسرا ، آیه 45 : وَ إِذا قَرأْتَ القُرآنَ جَعلنا بَينَكَ و بينَ الَّذينَ لا يؤمنُونَ بِالآخرةِ حجابًا مستورًا .
وقتی حضور قلبی داری، و نه حضور فهمی، خداوند بین تو و آنچه برای تو بد است و بین تو و کسانی که ایمان ندارند، یک حجاب مستور (ناپیدا) قرار میدهد و تو رغبتت را به این ها از دست می دهی.

گلوی حسین (ع) محل ظهور حقیقتی است که می گوید راه نجات فقط ایمان است.

نجات یعنی وضع بهتر. وضع بهتر یعنی عدالت، سیستم توزیع مناسب. عدالت را فقط وحی می تواند معرفی کند. و فقط در چهره ی دین و ایمان دیده می شود.

 

+ دانلود صوت


کانال تلگرام رهپویان
 حسینی: سلام:

لطفا در صورت امکان متن کامل سخنرانی را بصورت پی دی اف در سایت قرار دهید ممنون
شنبه 13 آبان 1391
 saeed: سلام حاج آقا
من متن بعضی از سخنرانی های شما رو در وبلاگم میزارم انشاالله حلال کنید
یا حسین
شنبه 8 بهمن 1390
 syed: khailli mamnoon az aji agha ,man az kharij minevisam age aj agha betonan chand ketabi ghashan va por mohtava baram barayie sokhanrani va tabligh deen mobeen islam ke khodavand ra shokre mikonam ke bande be zabane inglisi baraye bache ha va noujavanna matalibe islami ro tahie mikonam taghdeem in noujavannane mosalman az kishvarhayie mokhtalif , minomayam . age betooneed baram ketab hayie be zabane inglissi ya farsi baraam befresteed khaili manon misham va ajrukom allallah , age aj agha in ro khond mitonand baram E.mail konnad va man adressam ro barashoon mefrestam .. khoda hafiz
پنجشنبه 8 دی 1390

  پاسخ :  سلام . با موسسه آیت الله سید مجتبی موسوی لاری در قم تماس بگیرید .
 m.m: به حاجی بگید از مطالبش رو منبر استفاده می کنم وخیلی دعا به جونش .موید موفق منصور باشید.
جمعه 11 آذر 1390
 مشتاق: تشکر من زیاد وقت ندارم اماددنبال این چیزا هتم تورو خدا به فکر امسال من باشید ادامه بدید
پنجشنبه 10 آذر 1390
 محتاج دعا: سلام تشکر واسه من که نمیتونم مجلس بیام غنیمت بود ادامه بدید
سه‌شنبه 8 آذر 1390
 مشکات نیاز: سلام . ممنون از خلاصه تون . بهره بردیم.گاها شاید نرسم گوش کنم این جا رو چک می کنم گرچه صوت ی تاثیر دیگه ای داره.منتظر بقیش ه س ت ی م
سه‌شنبه 8 آذر 1390
 fatemeh bemana: kheili alie mamnun
دوشنبه 7 آذر 1390
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات