برنامه آينده
شنبه های پاک


سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

موضوع سخنرانی :
جنگ روانی

مداح :
کربلایی سید امیر حسینی


 شنبه 4  آبان  ماه ، همراه با نماز مغرب و عشاء
بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سیدالشهداء

رهپويان




جمعه 11 آذر 1390 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | اسرار کربلا «قسمت سوم»
اگر تقوا و عبودیت قله های اصلی زندگی باشد، اگر یک وقتی گناهی هم پیش آمد، راه برای بازگشت هست و توبه ات قبول است.

یا لطیف

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
07 / 09 / 1390 – شب سوم محرم
موضوع : اسرار کربلا «قسمت سوم»



سرّ اول : وحدت با امام
سرّ دوم : تطبیق با کربلا؛ دشمن شناسی و دوست شناسی.
سرّ سوم : افق‌های معنوی

گفتیم که اگر انسان برای زندگی خودش افق های مادی را در نظر بگیرد، احساس نا امیدی و دل شکستگی و دور شدن از هدف خلقت می کند. در حالیکه در قرآن آیات و روایات ما افق را کاملا مشخص کرده است:
1. ما خلقت الجن و الانس الا لیعبدون ؛ افق عبادی.
یکی از اهداف خلقت ما شناخت و معرفت خداست.
2. ان اکرمکم عندالله اتقیکم ؛ افق دنیا.
اگر می خواهید بالا بروید باتقواترین شما، بالاترین شماست.
این افق دنیایی است و هیچ منافاتی هم با ترقی های دنیایی ندارد.
ممکن است در قیامت یک انسان دون پایه دنیایی، مقام آخرتی بالایی داشته باشد و بالعکس.
کسی که تقوایش را به نسبت شأن و کارش رعایت کرده و یا نکرده.

+ یک بچه شیعه ی کربلایی امام حسینی در دنیا به این نتیجه برسد که دین در عرض زندگی قرار دارد، نه در طولش.
همه این را قبول داریم اما چقدر عمل می کنیم؟ اگر روزی بین دین و دنیای ما تلاقی ایجاد شود و جایی گفتند بین دین و دنیا یکی را انتخاب کن، همه قبول داریم که باید دین را انتخاب کنیم اما در رفتارهایمان در زندگی چند درصد این را عملی می کنیم !؟
حتما لازم نیست امام حسین (ع) بخواهد به کربلا برود و تو را دعوت کند و تو قبول نکنی! حتی در کارهای کوچک.

یک جاهایی دین و دنیا همدیگر را تقویت می کنند؛ دنیا باعث می شود دین انسان بالاتر برود و دین باعث می شود دنیا لذت بخش‌تر شود.

ولی جایی که دین و دنیا تلاقی می کنند، دین می گوید نه و دنیا می گوید بله :
- در محرمات و گناه.
- در انجام واجبات
- در مقیدات
- در فضائل.

در فضائل هم باید دین را برگزید. مثلا دو لذت حلال کاملا شرعی پیش روی شماست ولی با هم تنافی دارد. یکی فضیلت دینی‌ست و یکی فراغت دنیایی.
انتخاب این لذت دنیایی هیچ عقوبتی هم در پی ندارد، ولی اینجا کدام را انتخاب می کنی؟
انتخاب فضیلت دینی در اینجا تمرین است. اگر در تمرین برنده نشوی، یقیناً در واجبات هم نخواهی شد!

کسانی که در کربلا از امام حسین (ع) جدا شدند کسانی بودند که در فراغتشان به سراغ اباعبدالله می رفتند ؛ نه اینکه اوقات فراغتشان اباعبدالله باشد.
یک عده هم بودند که سال به سال امام (ع) را نمی دیدند، ولی قتی موقعیتش فراهم می شد با سر به سراغ امام می رفتند.

اغلب مشکل ما اینجاست که دینداران ما در فضائلشان دین مدار نیستند.

کسی که در فضائل، دین را انتخاب می کند، قطعا در واجبات هم موفق است.

+ نباید نقاط حلال و غیرمتنافی با دین را در زندگی سکوی اصلی قرار داد.
قله های زندگی چه چیزهایی هستند؟
1. عبودیت
2. تقوا
3. حالا بپرداز به دنیا.

دنیا لطمه ای به عبودیت و تقوایت نزند.
عبودیت فقط به معنای واجبات نیست. مستحبات و نوافل چقدر در زندگی ما جدی است؟
بساط امام حسین (ع) جایگاه یکی از مهمترین فضائل را در زندگی بچه شیعه ها خیلی جدی کرده است. در سرما و گرما، دهه محرم را اختصاص می دهند به امام حسین.

- اگر تقوا و عبودیت قله های اصلی زندگی باشد، اگر یک وقتی گناهی هم پیش آمد، راه برای بازگشت هست و توبه ات قبول است.

- ولی اگر مسیری را انتخاب کردی که با این دو قله منافات دارد، اصلا نمی توانی به سراغ توبه بروی!
برای یک ازدواج یا شغل، دینش را فروخته است؛ چه توبه ای !؟
مسیر زندگی ات را کاملا عوض کرده ای، اگر هم بخواهی، باید برگردی از صفر شروع کنی که این مسیر مشکلات بسیار بسیار زیادی دارد.

+ بهانه ی تمام این منبرها و معرفت ها امام حسین (ع) است. برای شیعه مقوله توسل به امام حسین بسیار جدی شده است؛ معرفت را از این کانال می گیرد.
امام حسین (ع) دین را طریق فطرت تزریق کرد.

روش های کلامی فقط برای مناظره است. روش های عقلی طرف را قانع می کند، ولی او را دین‌دار نمی کند.

بجای دین دانی، باید دین‌داری را ترویج کرد؛ بسیاری از دین دان های ما دین‌دار نیستند.
دین‌داری در مکتب امام حسین (ع) خودش را نشان می دهد؛ عشق است، فطرت است. امام زمان از طریق این مکتب در دل ها نفوذ می کند.

- شوق و نشاط دینی.
- نابودی نا امیدی.

تاکید بر اینکه نشاط جسمی و ذهنی در این مسیر ایجاد می شود. اگر به این نشاط نرسی، یک جای توسلت ایراد دارد.

- شرح صدر.

سرّ چهارم :

تعریف عزا این است : در فراق گمگشته ای ابراز احساسات کردن.
ولی عزاداری های دنیا با عزاداری برای امام حسین (ع) چند فرق اساسی دارد:

- در عزاداری های دنیایی بعد از مدتی غم کمرنگ می شود تا زمانی که کاملا محو شود.

- عزاداری های دنیایی برای انسان مشکلات دنیایی می آورد ؛ اضطراب، نگرانی، افسردگی، پریشانی روحی.

ولی عزای امام حسین ناراحتی و پریشانی را زائل می کند و استرس های بعدی را هم خنثی می کند. به قول مرحوم دولابی: غم کربلا سایر غم ها را می زداید.

- در غم های دنیایی هیچ سود آخرتی نمی بری.

این عزاداری معلم است. یعنی عزاداری هدفمندی که بجای استاد می نشیند و به ما درس می دهد.
این با عزاداری ای که در غم فراق دنیاست خیلی فرق می کند:

1. حین اشک ریختن متوجه قرآن کریم می شوی و بسیاری از آیات برایت روشن می شود. از جمله والعاقبة للمتقین.
هرچه داشتند به کار گرفتند تا نامی از اسلام و اباعبدالله نمانَد. حالا بروید قبر یزید و معاویه را ببینید و قبر امام حسین و دختر سه ساله اش را.

2. انّ کیدالشیطان کان ضعیفا ؛
کیدهایشان ضعیف، زهوق، از بین رونده و بی اثر است.
با تمام قوا نیت کردند واقعه و فرهنگ و مرام کربلا را محو کنند و از بین ببرند. اما نتیجه چه شد؟

ابن ابی الحدید معتزلی در مقدمه شرح نهج البلاغه به زیبایی می نویسد: " اهل بیت (ع) را شکستند تا جهان از وجودشان با خبر نشود؛ اما چون شیشه ی عطری بودند که وقتی بشکند بویش عالمگیر می شود! "

بدرستی که نقشه های شیطان بر آب است.
شیطان کمکت نمی کند حتی به دنیای خوب برسی. چون کیدش از بین رونده است؛ یک دفعه به خودت می آیی و می بینی خسرالدنیا و الآخرة شده ای.

3. خداوند عاقبت حق را در دنیا بر سر باطل خواهد کوبید.
همان ظهر عاشورا حق را بر سر آنان کوبید.

4. یریدون لیطفئوا نورالله بأفواههم و الله مُتم نوره و لو كره الكافرون.
اگر توی بچه شیعه نور داشته باشی، می توانی نزدیکانت، محله ات، شهرت، کشورت و حتی جهان را تحت تاثیر قرار بدهی. چون نور خدا خاموش نمی شود و نور شیطان خاموش می شود.

شاید  ما از عزاداری معلم نور نمی گیریم که وقتی از اینجا خارج می شویم، رنگ شیطان می گیریم !؟

در صحنه علم، بدون نور می رسی به بمب اتم!
در صحنه اجتماع بدون نور تبدیل به یک انسان شیاد می شوی.
در روابط خانوادگی بدون نور خائن و شهوت‌ران می شوی.

نور لازم داری. از این مجالس نور را بگیر. جدی این را بخواهید.


+ دانلود صوت


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات