برنامه آينده
شنبه های پاک
جشن عید غدیر و میلاد امام هادی(ع)

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

مداحان :
حجت الاسلام احمدی
کربلایی بهنام زارع
کربلایی میثم مفتاحی

شنبه 26 مردادماه، همراه با نماز مغرب و عشاء
بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سیدالشهداء

رهپويان




یکشنبه 13 آذر 1390 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | اسرار کربلا «قسمت چهارم»

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد

08 / 09 / 1390 – شب چهارم محرم
موضوع : اسرار کربلا «قسمت چهارم»


ادامه سرّ چهارم :

5. هدف از عزاداری معلم اجتماعی‌ست به بهانه ی امام حسین (ع) برای رسیدن به یک نقطه یا هدف؛ اجتماع هدفمند.
+ اجتماع به نقطه ای برسند که مورد توافق و قبول همه باشد.
+ متعهد به اجتماع باشند. مثل اجتماع ملی.
+ با همدلی حرکت کنند. قرآن کریم: بنیانٌ مرصوص.
5 انگشت وقتی کنار هم مشت می شوند قدرت خودشان را نشان می دهند.

6. وحدت ملی- اسلامی در سایه آئین عزاداری.
عزاداری یک قالب تعیین می کند با محتوای متفاوت، که همه یکسانند. این ایجاد وحدت می کند.

7. صبر و مقاومت.
عزاداری باید به انسان درس مقاومت بدهد. در گرما و سرما، جای تنگ و مشکلات، می آیی تا درس صبر بگیری.

8. پیروزی خون بر شمشیر.
درخت اسلام برای آبیاری احتیاج به خون دارد.
خون شهید در جامعه بسیار اثر بخش است. ما می توانیم با فرهنگ شهادت در مقابل تمام توطئه هایی که چیده اند مقاومت کنیم.

9. تنفر از ظلم و ظالم.
عزاداری معلم باید انسان را از ظلم متنفر کند.
مصادیق را باید در جامعه جهانی امروزی پیدا کنی و نفرتت متوجه آن ها شود.

10. تحریک عواطف به نفع مظلوم.
وقتی گریه می کنی از این به بعد نسبت به مظلومیت مظلومان حساس می شوی.
عزاداری معلم وقتی اثربخش است که نسبت به مظلومین امروز جهان، هم کشف داشته باشی، هم احساس، هم انگیزه و هم عمل.

11. بستر رشد شعر و هنر.
گریاندن مردم هنر بیشتری لازم دارد نسبت به خنداندن!
گریه احساس سبکی را باعث می شود، بنابراین گریاندن محبت بیشتری نسبت به خنداندن ایجاد می کند. گریه بساط عاطفه است و محبت ها و مودت ها در آن شکل می گیرد.
بحث موسیقی و فیلم و تئاتر و مرثیه و نظم و نثر تحت عنوان آئین عاشورایی به عنوان هنر عاشورایی خودش را نشان می دهد.

12. کنده شدن از دنیا برای مدتی.
در مرام شیعه اینست که برای امام حسین کرکره بقیه کارها را پایین می کشند.

13. کار محدود و کوچک می تواند با برکت الهی تاثیرات بسیار بزرگ داشته باشد.
72 نفر در جایی که هیچ رسانه ای نیست، در یک صحرای پرت، کاری کردند که شاید در آن زمان کار بزرگی محسوب نمی شد. جنگ های خیلی بزرگ تر از این در اسلام اتفاق افتاده بود. ولی چون کار لله است - تاثیر عشق بر عمل -  بسیار اثر بزرگی دارد که هرگز از بین نخواهد رفت.
هرجا کسی از هر دین و مکتب و مرامی، می خواهد به ظلم و مبارزه با آن نگاه داشته باشد، حتما نگاهی به تاریخ عاشورا دارد.

هرجا هر کسی از هر دین و مکتب و مرامی می خواهد به ظلم مبارزه با آن

14. اشک متفاوت در عزاداری معلم.
اشکی که آرامش‌بخش است. غم ها را می زداید. بهجت ایجاد می کند. باعث توبه می شود.
اشکی که قلب مرده را زنده می کند.
اشکی که آزادی عقل و آزادی انسان را از تمام قیودات مادی ایجاد می کند.
اشکی که انسان را آزاد منش بار می آورد. اشکی که کرامت به بار می آورد. عزادار امام حسین (ع) باید کریم باشد.
اشکی که بسیاری از غفلت ها را می زداید.
- و سلاحه البکاء. سلاح مؤمن اشک اوست -

15. مرگ آگاهی

16. عزایی که کهنه نمی شود، چون دائم انسان را به افق های بالاتر هدایت می کند.
برای کسانی کهنه می شود که از این محرم تا محرم بعد افق های جدید در روحشان ایجاد نشده.
سال به سال افق هایت باید تعالی و ترقی داشته باشد.

17. درک غم غربت.
و هذا یومٌ تبرکت به بنوامیة.
اگر غربت را درک کنی، غیرتت به جوش می آید در جهت رفع این غربت.

18. رسوا کردن دین نمایی‌ها.
سپاه عمر سعد هم از نماز‌جماعت خوان‌ها وقرآن‌خوان‌ها بودند! عمرسعد به سپاهیانش می گفت: ای سربازان خدا ! بر روی اسب های خدا سوار شوید و ندای ما رمیت اذ رمیت سر دهید و به تفرقه افکنان در دین حمله ببرید و بساط نفاق را از جامعه اسلامی برچینید!
غربال دین نمایان.
کجا غربال می شود؟ در بحران های تلاقی بین دنیا و آخرت. در پیشنهادات دنیا طلبانه ای که به عباس این علی (ع) و .. دادند.
باید به قابلیت ها و عملکردها نگاه کرد. فرق است بین گفتار و عمل. شیعه نباید چشمش را به روی هرکه گفت "لااله الاالله" ببندد.

اباعبدالله فرمود خداوند تبارک و تعالی امتحانات را قرار داده است که دین نماها رسوا شوند.
کسانی که زیر عَلم دین و از این طریق می خواهند به مطامع دنیوی‌شان برسند. کسانی که از طریق دین ارتزاق می کنند و با اسم دین دکان باز کرده اند!
کسانی که سینه می زنند برای اباعبدالله برای اینکه وجهه ای کسب کنند که مرام اباعبدالله را از ریشه بخشکانند.
در صفوف ایستاده به نماز،
 ابن ملجم ها فراوانند باز ..


اصلا پناهگاه ابن ملجم ها، مسجد و حسینیه و هیئت است.

19. دوستی های غیرخدایی دوام ندارد.
همان اتفاقی که در قیامت می افتد، برای دوستی های غیرخدایی در دنیا هم می افتد : یوم یفرّالمرء من اخیه و صاحبته و بنیه و اُمّه و ابیه.
از همه کسانش فرار می کند تا خودش را نجات دهد؛ چون رفاقت خدایی نیست.
دوستی با کسانی که حلقه ی اتصال‌تان خدا نیست، آخرش دعوا و نفاق است. ولی وقتی خدا هست، در هر شرایطی به پای هم می مانند.

20. شرکت در جلسه عزا برای رسیدن به سیر ملکوتی.
 که آخرش می شود اللهم لک الحمد حمدالشاکرین.
آخرش به این نقطه می رسی راضی می شوی. از همه راضی می شود و همه از او راضی می شوند.

سرّ پنجم : اثر عشق در عمل

این همه تیر و نیزه و شمشیر و این همه درد و مصیبت و بلا برای یک شخص، و در جواب، تماماً روحیه و انگیزه و قدرت و چشم دائما به آسمان و تمام حواس در تمام لحظات معطوف به خدا.
یک جایی بالاخره باید اباعبدالله یه گله ای می کرد؟ و همچنین کل افراد حاضر در جناح امام (ع). ولی حتی از دشمن نقل نشده که امام یا سایرین و حتی بچه های کوچک، حتی اخمی بکنند.
از عمر سعد لعنةالله علیه نقل هست که به یاران حسین (ع) وقتی شمشیر می زدی، گویا این شمشیرها درد ندارد؛ آثار درد را در چهره شان نمی دیدی. هرچه بیشتر زخم می زدیم، آن ها برافروخته تر و شادب تر می شدند.

در روایت داریم وقتی پیامبر اکرم (ص) از زمین کربلا رد می شدند به امیرالمؤمنین (ع) در وصف اصحاب کربلا فرمودند: «قومٌ لایجدون الم مسّ الحدید» قومی خواهد بود که اصلا ضربه شمشیر را درک نمی کنند.
این قدرت عشق است.

بهای وصل تو گر جان باشد خریدارم
که جنس خوب مبصر به هرچه دید، خرید


انسانی که اهل بصیرت است، بلا و شفا و مریضی و فقر و غنا و هرچه باشد را از خدا می خرد.
شب عاشورا وقتی امام (ع) بیعتش را برداشت، حضرت عباس (ع) گفت برویم که بعد ِ تو بمانیم؟ و خداوند هیچگاه ماندن بعد از تو را نخواهد دید!

آیه 178 سوره آل عمران /
ولا يحسبنّ الّذين كفروا انّما نملى لهم خير لانفسهم انّما نملى لهم ليزدادوا اثما ولهم عذاب مهين
اشاره عقلانی امام حسین به این آیه: به این قوم کافر نگاه نکنید و گمان نکنید حالا که در حال هلهله و شادی هستند، کسانی اند که مورد لطف خدا هستند!
این مدل مهلت دادن خداوند است: یا برگردند یا بدتر شوند. این مهلت را مثبت حساب نکنید.

قدرت بالای عمل در عاشقان
در منابع نقل شده که قاسم 13 ساله (ع)، 32 نفر را کشت. و سایر اصحاب.
می پرسند چگونه ممکن است؟ وقتی عشق در عمل وارد می شود، ره ساله را یک شبه طی می کند.
حمیدبن مسلم / کتاب الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد / جلد 2 صفحه 111 :
به خدا قسم مرد گرفتار و مغلوبی را ندیدم که فرزند و خاندان و یارانش کشته شده باشد. و او دلدارتر و پابرجاتر از آنهمه مصیبت باشد. چون پیاده نظام بر این پیرمرد 57 ساله حمله می کردند، چنان با شمشیر بر آنان حمله می برد که آنان از چپ و راست می گریختند گویی که شیری به گله گوسفندان زده باشد.
این اثر جسم امام حسین است !؟

ابن ابی الحدید در شرح نهج البلاغه : یاران امام آنچنان نشاط داشتند که گویی دل ها را بر روی زره پوشیده بودند و در تسلیم جان بر یکدیگر سبقت می گرفتند.

نمونه دیگر: گروهی را دیدیم زره از تن کنده، چنان بر سر ما ریختند و چنان دست به قبضه ی شمشیر برده بودند و مانند شیر درنده سپاه را از چپ و راست به هم می مالیدند. امان می دادیم، نمی پذیرفتند. طمع می ورزیدیم، قبول نمی کردند. به مال و اموال ما رغبتی نداشتند. مهلت درنگ به ما نمی دادند. سر می جنباندیم سرمان را بریده بودند. اگر لحظه ای دست از جنگ بر می داشتیم تمام ما سی هزار نفر را کشته بودند!
این قدرت عشق است. وقتی عشق در عمل می آید، به اعضا و جوارح قدرت می دهد.
وقتی اعضا از عشق قدرت می گیرند، تاثیرات بسیار بسیار بیشتر می شود.
بدون عشق نمی شود عابد بود.

امالی شیخ صدوق صفحه329 / امام صادق (ع) :
وقتی عشق، نیت و انگیزه قوی در کار باشد بدن از خود ضعف و سستی نشان نمی دهد. وقتی عشق می آید، همه چیز را می سوزاند؛ المحبة نار فی القلوب تحرق ما سوی المحبوب.

+ دانلود صوت 



کانال تلگرام رهپویان
 هرچی.....: این متن هاروکی مینویسه توروخدابگید؟
جمعه 18 آذر 1390

  پاسخ :  سلام. rv_rv72@yahoo.com
 marjan mirzaee: با تشكر از زحمات همه عزيزان در كانون رهپويان وصال اجرتون با امام حسين (ع) انشاالله رسيدنتون به وصال خواهشمندم مثل آرشيو صوت سخنراني متن اون هم داخل سايت باشه بي زحمت همه سخنراني ها با متنش مرسي
پنجشنبه 17 آذر 1390
 ali: اقا سيد حلال كن
شب عاشورايي كه داشتي اين بحث غوغا را مي كردي من فكر كنم خيلي وقت برايش نذاشته بودي
من هم به بغل دستيم گفتم امشب سيد به بيراه زده(يكم بي ادب ترش)
سه‌شنبه 15 آذر 1390
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات