برنامه آينده
شنبه های پاک


سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

موضوع سخنرانی :
جنگ روانی

مداح :
کربلایی سید امیر حسینی


 شنبه 4  آبان  ماه ، همراه با نماز مغرب و عشاء
بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سیدالشهداء

رهپويان




یکشنبه 18 دی 1390 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | اهمیت انتخاب

یا لطیف
سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد
6 و 13 بهمن ماه 1386
موضوع: اهمیت انتخاب


انتخاب و نوع ان برای همه انسانها مخصوصا قشر جوان بسیار مهم است .

انسانها به اندازه ای که فکر می کنند عمل می کنند . آدمهای بزرگ فکرها و ایده های بزرگ دارند .

در عصر هجر بیشتر ادمها کار می کردند و کمتر از فکر خود کمک میگرفتند ، کم کم یاد گرفتند که بیشتر فکر کنند و با نتیجه فکر و اندیشه خود به راههای راحتتر و بهتر و سریعتر برسند .

امروزه ما نیز عادت کردیم بیشتر عمل کنیم تا فکر ؛ میزان عملکرد ما از فکر ما بیشتر است .
 
قسمت اول بحث :

ما سه گروه سنی در جامعه داریم : 1- گروه کودکان 2- گروه جوانان 3- گروه پیران

اغلب مردم برای فهمیدن گروه سنی به شناسنامه افراد نگاه می کنند ولی در نگاه درست و دینی به جامعه و گروههای سنی ؛ گروه سنی هر فرد را انتخابهای او مشخص می کند .

ممکن است کسی از لحاظ سنی به گروه پیران بخورد ولی انتخابهای او در حد کودکان باشد .

خصوصیات انتخاب کودکانه :

1- انتخابهای او دل خوش کنک است و همه توجه او معطوف به همان انتخاب و اطراف آن هست ؛ مثلا در محیط مدرسه یا دانشگاه و یا جامعه همه توجه او به اطرافش است و فکر و ذهن او را به خود معطوف میکند .

یک مکتب روانشناسی در غرب به نام مکتب پیاژه وجود دارد که معتقد است سن افراد را از طرق انتخابهایشان مشخص می کنیم ؛ و بنابر بررسیهایی که در جامعه آمریکا انجام داده اند بر طبق این نظریه می گوید که اکثر افراد در آمریکا سنشان زیر 14 سال است .

انتخابهای گروه کودکان کوچه و بی اهمیت است .

هر چقدر هدف بزرگ باشه به تبع اون فداشدنها و اتفاقاتی که ممکنه رخ بده کوچک و بی اهمیت هست .

مثل حادثه کربلا که هدف یک هدف بالا و متعالی بود و بنابر اون بسیاری از اتفاقات و قربانی شدنها در راه اون هدف متعالی رنگ می بازه .

در خیلی از مسایل اطراف ما قابلیت اعتنا و توجه کردن به اونها وجود نداره ؛ در گیریهای ذهنی و فکری برای چیزهای الکی و کوچکی دنیایی هیچ ارزشی نداره و همه اینها به کوچک بودن انتخابهای ما بر میگرده .

گاهی بعضی اونقدر انتخابهاشون کوچک هست که با یک نگاه میشه فهمید چه زندگی داره مثل کفاش که همه توجهش به کفش مردم هست .

شغل آدمی نباید انتخاب زندگیش باشه طوری که همه زندگی و فکرش رو پر کنه .

2- انتخابهای غیر واقعی خصوصیت بعدی انتخابهای کودکانه هست که بر می گرده به انتخابهایی که حقیقت ندارن و مجاز هستن و اونقدر مشغول این مجازها میشه که از حقیقت و اصل زندگی و هدفش میفته .

فرد احساس برتری می کنه در حالیکه برتر نیست و این انتخاب های غیر واقعی اونقدر ذهنش رو مشغول میکنه و جزئیات بر سر راهش رار میگیره که تمام زندگیش مختل میشه .

3- اهمیت به دل مشغولی ها و حساسیت ها و شئونات غیر واقعی و دست و پاگیر در انتخابها.

اونقدر شئونات غیر واقعی در مسر زندگی خودش قرار میده و میدن که به زندگی که فکر می کنه دیوانه میشه و همه زندگی رو سختی و مشکل می بینه و براش تلخ میشه .

*****************************

قرآن می فرماید : « انّا هدیناه السبیل امّا شاکرا و امّا کفورا »

اینجا انسان را بین دو راه قرار میده که انتخاب بین متاع قلیل دنیا و ابدیت هست .

نکته مهم :

در سن جوانی غریزه انسان "میل به شهوت و خواب و خوراک و مقام و جایگاه دنیایی بهتر" خود را نشان می دهد و بیدار میشه .

در سن کودکی خیلی چیزها برای انسان فرقی با هم نمی کنه ، نوع غذا ، مدرک و مقام و ...

ولی با رشد غریزه مسایلی از این دست برای فرد اهمیت پیدا میکنه .

حال نکته مهم در اینجا این هست که دقیقا در زمانی که غریزه در انسان بیدار میشه و شکل میگیره میل به الهیت و عبودیت و ابدیت هم به همان میزان در فرد شکل می گیرد .

جوان در مقابل فشار شهوت میل ذاتی به عبودیت داره.

و کسانی که در جوانی انتخاب درست خود را نمی کنند بعدا در سن پیری از میل به عبودیت خود پشیمان می شوند؛ کسایی که تو سن 50 ، 60 سالگی میان میگن ما برا چی وقت خودمون رو در جوانی به عبادت و هیئت رفتن و اینها گذروندیم و از اون پشیمونن شامل همین دسته آدمها میشن .

به همین دلیل انتخاب در جوانی بسیار مهم هست و باید یکی از این دو را انتخاب کنی و امام هم در همین زمینه می فرمایند "در سنین حدودا 54 سالگی" که انتخاب دین در سنین من بسیار مشکل است .

دقیقا بر خلاف اکثریت که فکر می کنند ازسن جوانی که بگذریم میل به معنویت و حرکت در مسیر اون بالاتر میره .

علمای اخلاق معتقدند رشد شهوت همراه است با رشد شریعت خواهی و این دو با هم شکل می گیرد .

شرایط انتخاب:

خود را بزرگ دیدن ؛ انسان کوچک انتخاب و مشکلات شکوچکه ولی مشکلات و ناملایمات رو بزرگ میبینه ، ولی انسانهای بزرگ مثل دریا می مونن آرامش دارن هرچند ظاهرش ممکنه امواجی هم باشه .

انسانهای کوچک دشمنانشون هم کوچکه ولی اون رو بزرگ میبینه و زندگیش به سختی میفته .

انتخابهای زندگی:

انتخاب سلامت برای جسم ؛ بدن باید متعادل و سالم باشه .

انتخاب محیط مناسب ؛ محل کار و زندگی و محیط اطرافش باید طوری باشه که از لحاظ مادی و معنوی اذیتش نکنه ، اگراز لحاظ مادی اذیتش میکنه از لحاظ معنوی نباید اذیتش کنه .

انتخاب کار مناسب ؛ شغل باید با روحیاتت مناسب باشه و بعضی از شغلها به دلیل سر و کار داشتن زیاد با مادیات و پول پرستی و قساوت قلب و اینها مکروه هست و فقط اگر مجبور شدی برو سراغشون .

شغلت باید با علایق و فرهنگ اجتماعی و خانوادگی و سلایق مادی و معنویت هماهنگ باشه .

انتخاب همسر مناسب ؛ انتخاب بد زندگی مادی و معنویت رو خراب میکنه بررسی و شناخت مناسب پیدا کنیم و آمادگی ذهنی داشته باشیم.

انتخاب جایگاه اجتماعی مناسب ؛ جایگاه اجتماعی بر طبق مدرک مشخص نمیشه بلکه باید بر مبنای احترام باشه ؛ طوری با مردم برخورد کنیم و احترام بذاریم که مردم به ما احترام بذارن.

انتخاب صفات الهی مناسب ؛ در صفات خدا نگاه کنیم اونایی که به ما میخوره و میتونیم در وجودمون پیادش کنیم رو انتخاب کنیم و در زندگی عملیش کنیم.

انتخاب فکر ابدیت گرا ؛ افکارمون بیش از اطراف و نوک بینیمون باشه ، در همه یمسایل به آخرت فکر کنیم و بر طبق اون تصمیم بگیریم
.
فکر ابدیت گرا : اگر الان خشمم رو کنترل کردم در اخرت خشم بر من نمی گیرن.

خیلی از بزرگان همه ی اعمالشون رو برای ابدیت و با مقیاس اخروی انجام می دادن .

اگر فکرمون ابدی باشه و نقد گرا فکر نکنیم انتخابهامون بزرگ و ابدی میشه و بهترین انتخاب رو در دنیا می کنیم .

انتخاب درست و به جا ؛ باید در برخورد با مسایل هم بهترین انتخاب رو داشت ، بعضی اوقات حرف و منطق درسته ولی جایگاه اون انتخاب درست نیست مثل بعضی از امر به معروف و یا نهی از منکرها که بدترین شیوه و انتخاب رو برای اون پیدا می کنیم .

انتخاب اهم ؛ مشکل اصلی ما اینه که اهم رو درک نمیکنیم و اینکه چه چیزی مهم تره در حال حاضر و یا در کل زندیگمون .

به مسایل غیر مهم می چسبیم و از مهم ها غافل میشیم .

گاهی اوقات ما در انتخابهای معنویمون هم بر پایه خودخواهی عمل می کنیم .

انتخاب مرگ مناسب ؛ حساب میکنه و میگه خدایا اگه اومدنم به دست خودم نبود رفتنم رو که میتونم خودم انتخاب کنم .

بهترین مرگ رو انتخاب کنیم ، کسی که به ابدیت فکر می کنه نوع مرگش براش فرق میکنه .

امام معصوم( علیه السلام) می فرماید چقدر بر من ننگ است در بستر مردن.

و انتخاب اخر انتخاب الگوی مناسب ؛ که با توجه به خودمون و روحیات و آرمانهامون الگوی مناسبی رو انتخاب می کنیم .

کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات