برنامه آينده
شنبه های پاک


سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

موضوع سخنرانی :
جنگ روانی

مداح :
کربلایی سید امیر حسینی


 شنبه 4  آبان  ماه ، همراه با نماز مغرب و عشاء
بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سیدالشهداء

رهپويان




شنبه 3 تیر 1391 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | اسرار کربلا «قسمت هفتم»
پذیرش یعنی اعتقاد به «أشهد أنک تشهد مقامی» جایگاه ما را می‌بینند. اعتقاد به «تسمع کلامی» سخنان ما را می‌شنوند. اعتقاد به اینکه دستشان به اندازه‌ی خدا باز است و هرکاری بکنند خوب است؛ بدهند یا ندهند. پذیرش امام این است.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
11 / 09 / 90 - شب هفتم محرم
موضوع : اسرار کربلا «قسمت هفتم»



یکی از مشکلات بسیار بزرگ در جهان انسان‌ها بطور کلی، همین کلمه ی محبت است. محبت بالاترین نعمت خداست و چون بسیاری از مردم در مسیر شناخت این محبت و این نعمت خداوند، ناقص عمل می‌کنند، لذا یکی از بدترین اتفاقات تحت عنوان شکست عاطفی برایشان رخ می‌دهد. شکست در دوست داشتن یکی از بزرگ‌ترین معضلات در طول تاریخ بوده است.

عشق اهل بیت و عشق واقعی که می‌آید، اولین ضمانتی که به ما می‌دهد این است که چون معشوق حقیقی، متعلق به آسمان است، شکست نسبت به آسمان هیچ‌گاه اتفاق نمی‌افتد.
به این طریق یکی از مشکلات معظم بشریت حل می‌شود! وقتی آسمان در خدمت توست، در زمین با آرامش بیشتری کار می‌کنی. این آرامش بخاطر اطمینان است. وقتی اطمینان داری امام زمانت دوستت دارد، اباعبدالله دوستت دارد، این شکست‌های کوچک دیگر برایت مهم نخواهد بود.
وقتی عشق اهل بیت می‌آید، انسان ضمانت دارد که در بازار محبت شکست نمی‌خورد.

 برخی ضمانت‌شان عشق اهل بیت نیست، عشق اهل بیت گزینه آخرشان است! یعنی وقتی از دنیا زده شدند، وقتی در عشق‌های مجازی روی خوش ندیدند، وقتی به پول و مال و اعتبار و ازدواج نرسیدند، می گویند الحمدالله که حرم امام رضا هست، می‌رویم و با امام رضا صفا می‌کنیم !! این قضیه در عشق‌های کاذب بسیار زیاد است. که مردم عشق خدا و اهل بیت را گزینه آخر و بعد از فرار از عشق‌های مجازی در نظر می‌گیرند. این مدل را «عشق جهنمی» می‌گویند. [ این یک لطیفه است؛ یکی از علما تعریف می‌کرد که در تبریز حکیمی بود که وقتی مردم از همه جا نا امید می‌شدند، می گفتند جهنم! می‌رویم پیش فلان حکیم. از اینجا معروف شد به حکیم جهنمی ] مراقب باشیم نسبت به اهل بیت عاشق جهنمی نباشیم.

+ وقت برای محبت اهل بیت؛ وقت برای عشق‌بازی

در زمانه‌ی ما، یکی از مضرات تکنولوژی این است که اوقات فراغتی برای ما نمی‌گذارد. مردم به قدری درگیر و غرق تکنولوژی‌اند که وقت کم می‌آورند و دیگر فرصتی برای عابد شدن ندارند!
دیگر فرصتی نیست یک آیت الله قاضی دیگر، یک آیت الله بهجت دیگر به وجود بیاید. چون مدرنیته دارد برای مردم برنامه ریزی می‌کند، بجای اینکه انسان بر مدرنیته و تکنولوژی مسلط باشد. آخرین بازماندگان عرفان و فلسفه و جهاد و مجاهدت و فقه و هر زمینه دینی دیگر، دارند می‌روند و شاگردی ندارند که پایش را جای پای آن‌ها بگذارد و مطرح شود. چون شاگردان دیگر وقت ندارند !!

سرعتی که مدرنیته به زندگی ما داده، وقت برای ما باز نکرده است. باید خودتان را بیکار کنید تا بتوانید به خودتان برسید، به خدایتان برسید.
این چیزی که در افواه هست و می‌گویند قدیم دود چراغ خوردند که به جایی رسیدند، منظور این است که خودشان بودند و یک کتاب و یک چراغ. خودشان بودند و خدایشان. ماهواره و موبایل و اینترنت و .. نبود. الان دیگر خلوتی وجود ندارد.

امام سجاد (ع) در دعای مکارم اخلاق می‌فرماید: « خدایا مرا در اوقات فراغتم به یاد خود هشیارم گردان و در ایام مهلت، به بند گی و اطاعت بگمار و همواره راهی را برای محبتت بر من آشکار کن.»
آموزش و پرورش، آموزش عالی، بسیج، کانون‌های فرهنگی و مساجد که می‌خواهند برای اوقات فراغت جوانان برنامه‌ریزی کنند، چقدر برطبق این روایت عمل می کنند؟
امام کاظم (ع) با آن‌همه مشغلات، با آن‌همه علم و با آن‌همه تاثیر در جامعه، با آن‌همه شاگردپروری، وقتی به بالای سیاهچالی که قرار بود در آن زندانی شوند رسیدند، از شدت شوق گریه می‌کردند؛ که بالاخره جایی یافتم که فراغت دارم، من هستم و خدای من.

چند درصد جامعه ی متدین ما این فرصت را برای خودش و خدا خالی می‌کند؟
چرا برخی متفاوتند و گل می‌کنند؟ چون به خودشان خوب نگاه می‌کنند. حتی در مسائل تجربی؛ دانشجویان و طلبه‌ها. چون برای خودش خلوت ایجاد کرده که به درسش برسد، به زندگی اش برسد.
چرا برخی زندگی ها ناموفق است؟ چون در آن اوقات فراغتی نیست، خلوت زن و شوهر نیست، خلوت والدین و فرزندان نیست.
دنیایمان را نمی توانیم بچرخانیم و شاکی هستیم که چرا محبت خدا را نداریم.

اصول کافی - جلد 1 - صفحه  194 - امام باقر (ع) :
«کسی نمی تواند ما را دوست داشته باشد و به ما محبت بورزد؛ مگر آنکه خدا قلبش را پاکیزه کرده باشد و خداوند قلبی را پاکیزه نمی‌کند مگر آنکه از جانش ما را پذیرفته باشد.»

نفرمود مگر آنکه از هوای نفسانی پیروی نکند، یا واجباتش را انجام دهد. فرمودند از جانش ما را پذیرفته باشد؛ نقش پذیرش معصوم در محبت. پذیرش یعنی چه؟
در روایت معروفی از آقا علی بن موسی الرضا (ع) است که فرمودند « کلمة لااله الاالله حصني. فمن دخل حصني اَمن مِن عذابي. بشرطها و أنا من شروطها .. » از آقا تفسیر و توضیح خواستند. فرمودند : پذیرش.

قدم اول پذیرش را همه ی ما داریم : اعتقاد داریم امام و ولی و پیشوای ما هستند.
قدم دوم - مطابق با تفکرات شیعی، بدانیم که معصومند؛ عاری از خطا و گناه و اشتباه.
قدم سوم - اعتقاد داشته باشیم به «ما ینطق عن الهوی» تمام حرف‌هایشان حرف خداست.
قدم چهارم - که اغلب مشکلات از اینجا به بعد ایجاد می‌شود و عشق در دل ایجاد نمی‌شود. اینکه چقدر رفتار اهل بیت نسبت به خودمان را می‌پذیریم. حتی به عنوان یک بزرگتر؛ نه یک امام معصوم.

تا در زندگی اش به مشکلی بر می‌خورد می‌گوید مگر نگفتند امام حسین ..؟ پس چه شد؟؟
مگر گفتند امام حسین هرچه تو خواستی بگوید چشم !؟ شیعه ای که بگوید "پس چه شد؟" باید روی شیعه بودنش تفکر کند.

پذیرش یعنی اعتقاد به «أشهد أنک تشهد مقامی» جایگاه ما را می‌بینند. اعتقاد به «تسمع کلامی» سخنان ما را می‌شنوند. اعتقاد به اینکه دستشان به اندازه‌ی خدا باز است و هرکاری بکنند خوب است؛ بدهند یا ندهند. پذیرش امام این است.
یکی از اسرار در کربلا این بود که این 72 تن، پذیرش داشتند. گفتگو آئین درویشان نبود - با امامش بحث نمی‌کند!

چرا ظهور امام زمان (عج) به تاخیر افتاده است؟ چون پذیرش جامعه اسلامی هنوز کم است، حتی در بین شیعیان در جامعه شیعی.
محبت با پذیرش ایجاد می‌شود. بار اول که امام، حکمی خلاف رأی تو صادر کرد مبنی بر اینکه این را نمی‌دهیم یا این شفا نیست، و تو پذیرش کردی، محبتی در دلت ایجاد می‌شود که تازه می‌فهمی برآورده شدن این حاجت و چند هزار حاجت دیگرت، هیچ‌گاه اندازه‌ی این محبت نه برایت سود و لذت دنیوی داشت، نه اخروی.
آب کم جو، تشنگی آور بدست / تا بجوشد آبت از بالا و پست
دریا در انتظار توست، برای یک لیوان آب التماس میکنی !؟

محبت همان تشنگی است. وقتی محبت میآید، انسان تشنه‌ی معشوق میشود.
یکی از دلایل بسیاری از قدرتهایی که خداوند تبارک و تعالی از قدرت خودش به انسانهای غیر الهی می‌دهد - مثل قدرت‌های متافیزیکی برخی افراد - برای امتحان من و شماست؛ اگر این فرد توانست مشکل دنیایی ما را از طریق ماوراءالطبیعه حل کند، ما هنوز پشت سر امام می‌مانیم؟ ما برای این قدرت ها مأموم ِ امام هستیم یا بابت پذیرش؟
پذیرش امامی که بعضی اوقات جواب می‌دهد، بعضی اوقات نمی‌دهد! بعضی اوقات از غیب استفاده می‌کند و بعضی اوقات استفاده نمی‌کند!
یکی از دلایل وجود این نوع قدرت‌ها در برخی افراد این است که ما بخاطر این چیزها پشت سر امام نباشیم.
ده سال محرم آمدی و عزاداری کردی و سینه زدی، امام دیگر خودش می‌داند. که خواجه خود روش بنده‌پروری داند.

درک محبت واقعی؛
محبت امام واقعی‌ست. محبت الزاما ابزارهای یکسان و یک‌روش ندارد.
برای مثال، ناز کردن بعضی اوقات محبت است، برخی اوقات خیانت! حتی توهین بعضی وقت‌ها توهین است، بعضی وقت‌ها محبت است. لبخند زدن همیشه محبت نیست و اخم کردن همیشه خیانت نیست.
این شخص مقابل است که باید درک داشته باشد محبت واقعی چیست.
انسان‌ها و مأمومین باشعور، محبت واقعی امام را درک می‌کنند.
حضرت زینب (س) فرمود ما رأیت الا جمیلا. جمیل یعنی محبت. از چه کسی؟ از خدا.
نماینده‌ی تام الاختیار خدا روی زمین، امامان هستند. ما رأیت الا جمیلا. از حسین (ع)، از علی (ع)، از پیامبر (ص). همه‌اش زیبایی است.
وقتی آن شخص گنهکار نزد پیامبر به گناهش اعتراف می‌کند و پیامبر می‌فرماید برو که دیگر نبینمت، اگر این را نمی‌فرمود بهلول نبّاش تبدیل به آن عارف جلیل القدر در زمان خودش نمی‌شد.

امام، مرکز عقلانیت و مصلحت است. کسانی که اهل درک محبت واقعی اهل بیت نیستند، در زندگی روزمره‌شان هم شعور درک محبت دوست و رفیق را ندارند. بابت چنین دوستی‌ای هزینه نکنید. بگویید اگر قرار است در مسیر شیعگی، محب اهل بیت باشی، باید در زندگی ات هم نشان بدهی محبت واقعی را درک می‌کنی.

علت بسیاری از مشکلات ما این است که هنوز هم می‌خواهیم اهل بیت را امتحان کنیم! مگر نگفته‌اند عهد اخوت و محبت ما در ازل بسته شده است !؟ مگر پیامبر (ص) نفرمود یاعلی من و تو از گِلی خلق شدیم که شیعیان و محبین ما از از اضافه‌ی همان گِل خلق شدند؟
بحث ناز کردن در شعر و مداحی متفاوت است. ولی وقتی شخص اعتقادش این است که باید برایش ثابت بشود، اهل بیت وقتی می‌بینند کسی محبت واقعی را درک نمی‌کند، رهایش می‌کنند.
یعنی اهل بیت برای اینکه به ما ثابت شود ما را دوست دارند، باید هزینه بدهند !؟
شعور فهم محبت در مجاز، انسان را به شعور فهم محبت در حقیقت می‌رساند.

+ برای همیشهی زندگی به فکر بودن، راهکار دیگری است که ما را به سمت محبت اهل بیت (ع) میبرد.
برخی از ما فکر میکنیم برای سنین 14-15 تا 25-26 سالگی نیاز به محبت داریم! در حالی‌که تا آخر عمر نیاز به محبت هست. و این هم که تمام بشود، در برزخ چند سال نیاز به محبت داریم؟ در قیامت چند سال؟
کدام محبت این‌قدر با ما راه می‌آید و تأمین می‌کند؟  دامن چه کسی را بگیریم که او هیچ‌وقت ما را رها نکند؟

کسانی که از محبت مجازی نتوانستند حُسن استفاده را بکنند [ استفاده را که همه میکنند، حُسن استفاده یعنی استفادهی نزدیک به سیرابی ] اینها را سوق بدهید به سمت محبتی که برای چند ده سال زندگی دنیا و برزخ و قیامت‌شان، محبوبی داشته باشند که با او آرام بگیرند.
به آنها آموزش بدهید. وگرنه کل دنیا که طلاق عاطفی گرفته اند! چون دنیا با مکتب محبت بیگانه شده است.

تحف العقول - صفحه 284 - امام باقر (ع) :
آفت محبت ما، شهرت است.
عاشق شهرت، طعم محبت را نمیچشد. چون بنده ی شهرت است.
مأموم باید به امامش نگاه کند، ولی مشهور به دلیل شهرتش نگاه می‌کند. مشهور به کسانی که اطرافش را گرفته اند نگاه می‌کند. نگاهش به این است که مردم چه می‌پسندند.
ادامه روایت - «اگر میخواهی ببینی محب ما هستی، اگر تمام همشهریانت جمع شدند و گفتند تو مرد بدی هستی، ناراحت شوی و یا جمع شوند و بگویند تو مرد خوبی هستی خوشحال شوی؛ بدون اینکه نظر ما را لحاظ کنی، بدان که هرگز در ولایت ما نخواهی بود.»
بد به حال مرادی که مرادش، مریدانش باشند!
آفت در بحثهای سیاسی همین است. چون دائم نگاهش به دست مردم است و دست مردم است که این رجال را بالا میبرد یا پایین میآورد، مجبور میشوند خودشان را با مردم تطبیق بدهند.
در غرب سیستم همین است. رجل غربی خوب کسی است که مردم را خوب راضی کند؛ مردم‌داری.

ولی در سیستم اسلامی، امام محوری حاکم است. اول با خدا چک می کند. مردم‌دار ترین وجود خلقت خود خداست. وقتی نظرات الهی تأمین شود، مردم‌داری ایجاد میشود. چون مرکز محبت و عظمت و کمال و جمال و قدرت و رحم و عطوفت خداست.
توقع اهل بیت این است. می خواهی مردمدار باشی حرف ما را گوش کن.
وقتی نظر مردم لحاظ می‌شود، نظر اهل بیت به حاشیه می‌رود.
 و بدانید وقتی نظر اهل بیت (ع) لحاظ شود، مقبولیت در نزد مردم هم بیشتر است.
 

+ دانلود صوت


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات