برنامه آينده
کاروان زیارتی مشهدمقدس
29 تیرماه الی 5 مردادماه98

باحضور :
حجت الاسلام انجوی نژاد

مداحان :
حاج احمد واعظی
حاج مهدی اکبری
حاج امیر کرمانشاهی
کربلایی وحید شکری


رهپويان




جمعه 13 مرداد 1391 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام [ امنیت «2» ]
انقلاب، سیستم خودش را دارد ولی بعد از آن، تمکین حرف امیر واجب است.


یا لطیف

سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی نژاد
شب پنجم ماه مبارک رمضان -  04 / 05 / 1391
موضوع : فرهنگ روابط اجتماعی در اسلام [ امنیت «2» ]



عوامل امنیت‌زا را معرفی کردیم :
1. ایمان
2. تشکیل حکومت

یکی از مواردی که برای امنیت خیلی مهم است و انسان ها از وقتی کره زمین آفریده شد، به دنبالش بوده اند، برایش اقدام می کردند و از آن دفاع می کردند، حکومت است.
هیچ طایفه ای حتی در عصر حجر نبوده و نیست که برای ایجاد امنیت به دنبال تشکیل حکومت نبوده باشند.
یکی از بواعث امنیت، حتما حکومت است. حکومت یعنی یک سیستمی از خود انسان های یک قبیله، طایفه، محله، شهر، کشور و اگر بشود یک جهان. - اگر زورمداران و استعمارگران و استثمارگران بگذارند -

سوره حدید - آیه 25 :
لقد ارسلنا رسلنا بالبينات وانزلنا معهم الكتاب والميزان ليقوم الناس بالقسط .
پیغمبران را فرستادیم تا حکومت ایجاد کنند و به عدالت بر مردم حکومت کنند و مردم را عادلانه رهبری کنند.

یکی از فلسفه های نبوت همین آیه است؛ ایجاد و تشکیل حکومت نبوی و اسلامی.
هر پیغمبری آمد به دنبال ایجاد حکومت بود. اینطور نبود که بگویند فقط برای نشان دادن راه بهشت و امر به معروف و نهی از منکر و ارشاد آمده ایم!

آقا امیرالمؤمنین (ع) - خطبه 40 :
لابُدّ للناس من امیرٍ برٍّ أو فاجرٍ .

+ مردم ناگزیر از زمامداری نیک رفتار یا بدکردارند.
مردم ناچارند رهبر و امیری داشته باشند. اگر خوب بود که عالی‌ست و اگر نبود، یک رهبر باشد، ولو فاجر باشد!
زمامدار بدکردار از بی زمامداری و آنارشیسم و هرج و مرج خیلی بهتر است.

+ تا بوسیله ی او مالیات گرد آید؛
 حکومت باید پولی داشته باشد تا بتواند به مردیم سرویس دهد. از کسانی که بیشتر درآمد دارند بگیرد و بین کسانی که کمتر درآمد دارند، توزیع کند.
اگرجنگی شد، کسی باشد فرماند بدهد؛ درست یا غلط.
کسی که میزان اشتباهش خیلی کمتر از میزان کارهای درستش باشد. و اگر خلاف این باشد، اصلا نمی شود حاکم بماند! بعد از مدتی خود مردم برکنارش می کنند.

+ راه‌ها امن گردد.
مردم یک توقعات حداقلی از حاکم دارند، که بالاخره برآورده می کند.
ممکن است حاکمی فاجر باشد، از اموال دزدی کند، فامیل سالاری را جایگزین شایسته سالاری کند، می ارزد به اینکه حاکمی نباشد.

+ حق ناتوانان از زورمندان ستانده شود و نیکوکاران در آسایش به سر برند و از شر بدکاران در امان باشند.

امام صادق (ع) می فرمایند ایجاد حکومت اسلامی بر مسلمین واجب است.
اگر بعد از پیامبر، مسلمانان عقلانیت داشتند و پایش می ایستادند، واجب بود امیرالمؤمنین (ع) را بعنوان حاکم انتخاب می کردند، و وقتی نکردند، امیرالمؤمنین فرمودند واجب است از ابابکر پیروی کنید.

امیرالمؤمنین 23 سال نمازش را به جماعت به ابوبکر و عمر و عثمان اقتدا می کرد! چون دستور دین بود: لابُدّ للناس من امیرٍ برٍّ أو فاجرٍ.
بر مردم واجب است که حکومت اسلامی برپا کنند و واجب است که تا پای جان از آن دفاع کنند. اما اگر موفق به تشیل حکومت اسلامی نشدند، اطاعت واجب است.

از امام (ره) پرسیده بودند ما مسلمانیم و در بلاد کفر زندگی می کنیم، می شود مالیات و هزینه آب و برق را نپردازیم !؟ چون علیه مسلمانان استفاده می شود؟
 امام (ره) فتوا دادند «رعایت قوانین مدنی هر حکومتی که در آن زندگی می کنید، بر شما واجب است.»

اگر رفتی بلغارستان، باید از امیر بلغارستان اطاعت کنی. یک زمان حرف از قیام است و اغلب مردم همراه هستند. اینجا مشکلی نیست. اما وقتی پای قیام و جهاد در میان نیست، باید تمکین کنی وگرنه سنگ روی سنگ بند نمی شود.
در سال 50 از امام استفتا کردند پول آب و برق را به حکومت پهلوی بدهیم؟ امام فرمود باید بدهید. ولی اواخر سال 56 و سال 57، امام فرمود ندهید، پول در بانک نگذارید، سر کار نروید، اعتصاب کنید، چون می خواهیم انقلاب کنیم.

انقلاب، سیستم خودش را دارد ولی بعد از آن، تمکین حرف امیر واجب است.
لذا وقتی از مقام معظم رهبری پرسیدند چه کسانی مخالف ولایت فقیه نیستند، ایشان حکم حداقلی دادند و فرمودند هر کسی که احکام حکومتی ولی فقیه را قبول کند، ضد ولایت فقیه نیست.
این حداقل ولایت‌مداری است.
یهودی، مسیحی، زرتشتی، و حتی اگر مرجع تقلید شیعه باشد، باید از احکام حکومتی اطاعت کند. ( احکام حکومتی را نباید با احکام فقهی و سیاسی اشتباه گرفت؛ امیرالمؤمنین 23 سال از احکام حکومتی خلفای 3 گانه اطاعت کرد. )

بهتر است بهترین نوع حکومت برپا شود. اگر بهترین نشد، حکومت بهتر، اگر نشد، خوب، اگر نشد، متوسط، اگر نشد، بد نزدیک به متوسط، و اگر نشد، بد!
ناراضی هستی، انقلاب کن. اگر انقلابت به نتیجه نرسید، باز باید اطاعت کنی.

مردم حاکم لازم دارند. بحث ما الان بحث حکومتی است، ولایتی نیست. بحث ولایت یک بحث شرعی است، ولی حکومت یک مسئله انسانی و عقلانی است.

مورد دیگری که باعث امنیت می شود :
3. وحدت و برادری

امام حسن مجتبی (ع) : هرگز گروهی در کاری متحد نشوند، مگر آنکه کارشان قوت یابد و پیوندشان استوار گردد.

وحدت واقعی به این معنا که هر کس یک گوشه از بار را بگیرد، به هیچ کس هم فشار نیاید و بار هم سریع تر و مطمئن تر بلند شود، تکان هم نخورد.
این وحدتی که امام حسن (ع) معرفی می کند، نامش «تعاونی» است.
خداوند تو را خلق نکرده که دائم در حال دویدن باشی، خلق کرده که با برادرانت وحدت و تعاونی داشته باشی.
مشکل در اقتصاد و صنعت ما دقیقا از همین عدم وحدت و تعاونی ناشی می شود.
در علم مدیریت، به هم‌سویی و هم‌جهتی می گویند وحدت جهت.

دین ما می گوید تعاونوا علی البرّ والتقوی.
بر مبنای خیرخواهی برای همدیگر و برمبنای ناظر دیدن خداوند، تعاونی داشته باشید.
متاسفانه تعاونی های ما اینگونه است که یکی خوابش ببرد، بقیه ترتیبش را داده اند! مثل گرگ ها !
تعاونی باید برمبنای 1: نیکی و 2. تقوا و خداترسی باشد.

امیرالمؤمنین فرمود اصحاب معاویه در امر خلافشان خیرخواه یکدیگر هستند! و اصحاب حضرت دائم با هم درگیر بودند!
کفار در باهم خوردنشان اتفاق دارند و مسلمین در از هم خوردنشان! معضل جهان سوم خیلی وقت ها آمریکا نیست، خود ما هستیم. آمریکا فقط از ضعف ما سوءاستفاده را می کند. آمریکا بنزین می ریزد روی آتشی که ما با دست خودمان به پا کرده ایم!
آیه ی وحدت و تعاونی و خیرخواهی برای مسلمان ها آمده، کفار بیشتر عمل می کنند!

دور هم باشید، خیرخواه هم باشید. بدخواهی برای برادر و بغل دستی، به این معنی نیست که خیری به تو برسد.
درصدی از انرژی ما دارد هدر می رود با زبان و توطئه و فتنه و دسیسه، برای کنسل کردن دکان کسانی که با ما همکارند!
در غرب می گویند تعصب های صنفی، در شرق و در کشور ما برعکس است! خود صنف اگر خودشان را زمین نزنند، بقیه کاری با آن ها ندارند.
مذهبی ها و هیأتی های ما، خودشان خودشان را زمین می زنند.

امام مجتبی (ع) فرمود وحدت و برادری. این امر اگر بر مبنای آیه شریفه قرآن پیش رفت [ برّ و تقوی ]، استواری و فراوانی روزی نصیب شما می شود.


+ دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات