برنامه آينده
شنبه های پاک
جشن عید غدیر و میلاد امام هادی(ع)

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد

مداحان :
حجت الاسلام احمدی
کربلایی بهنام زارع
کربلایی میثم مفتاحی

شنبه 26 مردادماه، همراه با نماز مغرب و عشاء
بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سیدالشهداء

رهپويان




چهارشنبه 3 فروردین 1390 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | مشهد نوروز 90 | ظهور خاص «3»

یا لطیف

سخنرانی حجة الاسلام انجوی نژاد
کاروان زیارتی مشهد مقدس - 2 / 1 / 1390
موضوع: ظهور خاص و نفی جهان موجود

نظریه اول: (اشتباه): وقتی امام زمان(عج) ظهور می کند، با یک قدرت غیبی ظهور می کند که در اثر آن تمام تکنولوژی موجود در جهان از کار می افتد!
معتقدان به این نظریه می گویند تمام اسلحه ها از کار می افتد، این تکنولوژی تا الان از بین می رود و امام می آید و از قدرت غیبی خودش استفاده می کند!

در روایات داریم که اگر علم 27 قسمت باشد، تا زمان ظهور 3 قسمتش کشف شده. آقا (عج) 24 قسمت اضافه می کنند.
نتیجه ی نظریه اول این می شود که منتظر واقعی خودش را از تکنولوژی روز جهان دور نگه دارد و در کناری منتظر ظهور آقا بماند!
در این صورت جهاد قبل از ظهور، معنی ندارد. و این یکی از انحرافات بحث مهدویت است.

و اما حقیقت امر: سوالی مطرح می شود که اسلام و دین و پیامبر آمده اند برای رشد دنیای ما یا آخرت ما !؟ جواب این است: هردو. در قنوت نماز می گوییم ربنا آتنا فی الدنیا حسنة و فی الآخرة حسنة ..
آیه ی شریفه‌ی قرآن می فرماید شما را خلق کردیم در زمین برای عمران و سازندگی. آیات و روایات متعددی درباره ی طلب علم و سازندگی و .. داریم.

امروزه در بسیاری از علوم بخصوص علوم تجربی ما خیلی فاصله داریم از ممالک غرب و آمریکا. مملکت شیعه بلند می شود و می گوید ما می خواهیم برسیم به تکنولوژی روز. شیعه چون منتظر است، نا امید نمی شود؛ می گوید ان‌شاءالله وقتی آقا آمد، این فاصله خیلی زود جبران می شود.

نه اینکه دست روی دست بگذارند و بگویند ما منتظر ِ تکنولوژی‌ای که با ظهور آقا می آید، هستیم!
یک بحث انحرافی دیگر این است که می گویند وقتی می گوییم نفی تکنولوژی جهان موجود، به این معناست که جنس تکنولوژی ها الان و زمان ظهور با هم فرق می کند!
چنین چیزی نیست! به مقداری که الان مسائل غیبی هست، زمان ظهور هم هست! اینطور نیست که آن زمان مثلا بجای وزارت راه و ترابری، بگذاریم وزارت طی الارض !!!

نفی تکنولوژی جهان موجود در معنای صحیح یعنی تا جایی که می توانیم برویم جلو، اما مرعوب و مفتون تکنولوژی دشمن نشویم! ما می توانیم کار کنیم.
ظهور خاص یعنی برسیم به این تفکر که اگر در جهان برتری در اختیار دشمن است، اول اینکه این برتری با ظهور آقا خیلی زود از بین می رود. دوم اینکه؛ تمام تلاشمان را بکنیم برای برداشتن فاصله، و بقیه اش توکل به خدا. بقیه اش را خدا جبران می کند.

نفی جهان موجود از منظر نفسانی: نفی رضایت از وضع موجود
ضمیر ناخودآگاه انسان ها در برابر تغییر، مقاومت می کند. اگر انسان نسبت به وضع موجود راضی باشد؛ یعنی منتظر وضع بهتر نباشد، این مشکل دارد. ( راضی و شاکر دو مقوله ی جداست )
نفی جهان موجود یعنی انسان منتظر وضع بهتر باشد، چه معنوی چه مادی. چگونه می شود به این نقطه رسید؟ همانطور که قرآن می فرماید: نگاه ارضی باید داشته باشیم، نه اینکه به همین تکه از خانه و شهر خودمان رضایت بدهیم! به کره ی زمین نگاه کنیم.
آیا ما برای بهبود وضع نفسانی‌مان منتظر آقا هستیم؟؟ یا برای بهبود وضع جهان؟
نفی جهان موجود یعنی نفی رضایت‌مندی از جهان موجود. شیعه‌ی منتظر واقعی جهان موجود را تحمل می کند و هدفش از انتظار رسیدن به قدرت تحمل بالاتر است.

ما منتظریم آقا بیاید تا به چه چیزی برسیم؟ یک درصدی از منتظرین کسانی هستند که چون به شیرینی های دنیا نرسیده اند، دنیا دلشان را زده! دچار شکست، دل گیری، بیماری، و .. هستند.
ما به امام به چشم معشوق و محبوب نگاه می کنیم، یا به چشم امام !؟
نفی جهان موجود یعنی مؤمن هیچ وقت در جهان راضی نمی شود؛ چه قبل و بعد از ظهور. دنیا جای رضایت نیست!
لذا کسانی که بخاطر نفس‌شان منتظر بودند و گریه کردند چون دنیا بهشان رو نکرده، وقتی آقا بیاید، می گویند آقا هم آمد و خبری نشد !!!
مگر مؤمن برای دنیا خلق شده است !؟
ما وظیفه ی انسانی‌مان در دنیا با ظهور امام زمان(عج) تکمیل می شود.
الان بسیاری اینطور هستند که چون بساط لذت و تفریح در دنیا برایشان فراهم نشده، شهادت طلب شده اند! کنکور قبول نشده، شهادت طلب شده! پس تو دنیا طلب هستی؛ چون دنیا را در دنیا به تو ندادند، منتظر هستی دنیا را در آخرت به تو بدهند!
این ها می شوند "بهیمه‌ی جنت" . این ها چهارپایان بهشت هستند! اگر جنتی باشد برایشان.
اهل چریدن را چریدن خوش است! و لذا خداوند در قیامت برای این ها هم بساط چریدن جور می کند، نه بساط پریدن!

نفی جهان موجود ؛ یعنی از ته دل این را بخواهیم: "سیدی أخرج حُب الدنیا من قلبي" خدایا کاری کن من نسبت به دنیا علاقه ای نداشته باشم.
چند تا از ما وقتی می رویم خدمت امام رضا (ع)، این را از امام می خواهیم؟ اغلب وقتی می رویم برای کم و کاستی های دنیوی‌مان گله می کنیم!
در صورتی که امام معصوم در متن دعای شب های قدر می فرماید أخرج حب الدنیا من قلبی!

چقدر روی خودمان کار می کنیم وقتی یک تکه از دنیا برایمان زنده می شود و کیف می کنیم؟ همانجا با خودمان مبارزه کنیم و بگوییم این انتظار نیست!

این چنین کسانی وقتی آقا بیاید، گیر می کنند. می افتند در دام نفسانیت ها و حُب هایشان.
برسیم به اینجا که حب دنیا مانع ظهور است.

ما باید در دنیا هم بالا برویم، اما به امام بگوییم بالا رفتنی که ما را ذلیل دنیا و نفس بکند، نمی خواهیم. چون هرچه در این سمت بالاتر برویم، پست تر می شویم.
به قول صائب: من از روئیدن خس بر سر دیوار دانستم / که ناکس، کس نمی گردد بدین بالا نشینی ها ..

از امام بخواهیم این بالا رفتن برای ما بُت نشود.

آخرین بحث، بحث دجال در آخرالزمان.
خصوصیت اصلی دجال، پنهان کردن غیب است. یعنی مردم نقش خدا را در زندگی فراموش می کنند. ایمان به غیب کمرنگ می شود. دجال مردم را از غیب منحرف می کند. غیبی که جزء  آیات اولیه ای است که در قرآن نقل شده : الذین یومنون بالغیب و یقیمون الصلوة و مما رزقناهم ینفقون. اول غیب!
دجال در آخرالزمان خیلی منطقی ما را پیش می برد؛ برای ما قوانین تجربی می چیند. مردم به جایی می رسند که باور نمی کنند غیبی در کار باشد، کسی از جایی کمک کند!

در ظهور خاص، باید قدرت ایمان به غیب را ببریم بالا.
 آنقدر "اگر خدا بخواهد می شود" را بگوییم تا ملکه ی ذهن شود. نقش خدا کجا رفت؟ بسیاری از کسانی که منحرف می شوند، غیب را فراموش کرده اند و می خواهند از مسیر دنیا به محبت برسند. غافل از اینکه مرکز توجه خداست، خداست که اجازه می دهد مورد توجه باشی یا نباشی!

کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات