برنامه آينده
به دلیل رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از آسیب های احتمالی
جلسات هفتگی تا اطلاع ثانوی
برگزار نمی گردد!
رهپويان



چهارشنبه 19 تیر 1392 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | نگاهی به قرآن «10» [سوره بقره «قسمت هشتم»]
در تعریف جامع خیرات گفته‌اند «عبودیت»؛ سبقت بگیرید برای بندگی کردن.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی‌نژاد
02 / 04 / 1392
موضوع : نگاهی به قرآن «10» [سوره بقره «قسمت هشتم»]



آیه 148 سوره بقره :
وَ لِکُلٍّ وِجْهَةٌ هُوَ مُوَلِّيها فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ أَيْنَ ما تَکُونُوا يَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَميعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى‏ کُلِّ شَيْ‏ءٍ قَديرٌ.

هرکسی را راهی‌ست بسوی حق. در مسیر خیرات از هم سبقت بگیرید. هرکجا باشید خداوند تبارک و تعالی شما را در محشر جمع خواهد کرد و او بر همه چیز تواناست.

شأن نزول آیه بر می گردد به قضیه ی مسجد ذوقبلتین و تغییر قبله ی مسلمین. اوایل در صدر اسلام نماز رو به بیت المقدس و مسجدالاقصی خوانده می شد. بعدا در مسجد ذوقبلتین وحی نازل شد که به سمت کعبه بچرخید و از آن زمان به بعد مسلمین رو به کعبه نماز خواندند.
بر سر این موضوع سر و صدای زیادی توسط یهود و مخالفین اسلام به پا شد که حرف مسلمین دوتا شده، قبله‌شان را عوض کرده اند و بنا بوده رو به قبله ی یهود نماز بخوانند و حالا که به نفع‌شان نیست آن را عوض کرده اند، بدعت گذاری کرده اند و ...!
که در نتیجه ی این شانتاژ یهود و سر و صدایی که به پا کردند، خداوند این آیه را نازل کرد.

اولین درسی که آیه برای ما دارد این است که اگر در یک مسیر مستقیم و درست، با اطمینان و اعتماد به خداوند تبارک و تعالی حرکت می کنید، حواشی، سر و صداها، شانتاژ و جوسازی ها شما را از این مسیر منصرف نکند. سرت را پایین بینداز و مسیرت را ادامه بده.
دستوری که خداوند به یاران پیامبر داد این بود که خودتان را معطل بحث کردن و جواب دادن به این ها نکنید. هرچه بگویید بهانه ی دیگری می آورند. دنبال نقطه ضعفی هستند که روی آن مانور بدهند.

و خطاب به پیامبر فرمود که به امت‌ات بیاموز که در مسیر زندگی‌شان از حواشی پرهیز کنند. حواشی یعنی مردمی که مشکل‌سازند و اعتنا به این ها باعث گیرهایی در زندگی می شود. در مسائل خانوادگی، حتی در مباحث علمی، در محل کار. ترقی تو در این است که سرت را پایین بیندازی، به حواشی اعتنا نکنی و فقط هدفت را ببینی و حرکت کنی؛ اصل این است.
کسانی که اهداف درستی - مادی یا معنوی - برایشان در زندگی مجسم است، سرزنش ها گر کند خار مغیلان، اصلا برایشان قابل اعتنا نیست.
نگاه کردن به حرف بقیه نمی گذارد به هدفت برسی. مگر عمر چقدر است؟

یکی از چیزهایی که ترقی مسلمین را بطور خیلی جدی در معرض خطر قرار داده، حاشیه هایی‌ست که دشمنان در ممالک اسلامی، در بین مسئولین و علمای اسلامی ایجاد می کنند.
و یهود خودش دقیقا سیستم عکس این را دارد؛ سرش را پایین می اندازد و کار خودش را می کند و جوابی نمی دهد.
مرگ بر اسرائیل گفتن تو زمانی اثربخش است که همراه با با کار کردن برای کنترل کارتل های صهیونیستی باشد. وگرنه مرگ بر اسرائیل گفتن که مرگ نمی آورد!
دشمن سرش را پایین انداخته و دارد خیلی جدی کار می کند، و مسلمینی که خودشان را در انتظار ِ منتظَر موعود می دانند، دائم در حواشی اند! دائم درگیریم.

فَاسْتَبِقُوا الْخَيْراتِ
برای خیرات سبقت بگیرید، شتاب کنید.

مفسرین و علما در تعریف خیرات می گویند واجبات، فرائض، مستحبات و نوافل، ترک محرمات، کنترل غضب، و هر کار خوب. ولی در تعریف جامع خیرات گفته اند «عبودیت»؛ سبقت بگیرید برای بندگی کردن.
شما در دنیا یک سری تکالیف دارید و یک عمر محدود. چند درصد از عمر را برای انجام این تکالیف صرف می کنی و چند درصد بقیه اش برای خودت است؟ چند درصد را صرف هدف اصلی خلقت می کنی و چند درصد را صرف فرعیات خلقت؟ نوک هرم را چند درصد می بینی؟ کف و قاعده را چند درصد؟
سر خودمان را نمی توانیم کلاه بگذاریم، چند درصد امروز من، ماه شعبان من، بندگی بوده؟ یعنی چیزی برای ارائه به خدا و امام داشته باشم و حداقل این است که طلب یک پاداش داشته باشم. حتی اگر بندگی عاشقانه نبوده، تاجرانه باشد!
امروز که این اندازه اصرار داریم بر مکتب عشق و عاشقانه عبادت کردن، تاجرانه عبادت کردن‌مان سر جایش هست !؟

عباداتی که تو را راضی کرده و لذتش را بردی که هیچ، آن هایی که تو را دردمند کرده و بابت دردت داد زدی و ناشکری کردی هیچ، آن درصد کارهایی که انجام دادی و گفتی حساب کتابش با قیامت، این می شود بندگی. چند درصدش فقط برای قیامت بوده؟ فاستبقوا الخیرات.
و جالب اینجاست که بیشتر خیرات نمود خارجی ندارد، در ذهن و نظر است. بندگی‌ای که دست راست‌ات انجام داده و دست چپ‌ات خبردار نیست.

فرمودند اخلاص حین عمل خیلی سخت نیست، اخلاص بعد از عمل سخت است. نگه داشتن اش سخت است.
چه کسانی نمی توانند نگه دارند؟ کسانی که حساب را در زمین نگه داشته اند. وقتی صدقه ای دادی، اشکی ریختی، رحم و گذشتی کردی، علمی آموختی، کار خیری انجام دادی، اگر بلافاصله بفرستی برای قیامت، دیگر خیالت به این نیست که خرابش کنی. ولی وقتی روی زمین نگه اش می داری، دیگر بندگی نیست، خراب می شود. زمین پر از فساد و افساد است، وقتی حسنات را در زمین نگه می دارید، خراب می شود.
قبلا عرض کردم مستحبات‌تان را به معصومین هدیه کنید. بگذارید آن ها برایتان نگه دارند، دست ما باشد فاسد می شود. دست ما باشد کبر می آید، شیطان اذیت می کند. وقتی اعمالت را در زمین نگه داری که مزدش را در زمین بگیری، رایحه ی این اعمال شیطان را جذب می کند؛ برایت پروژه می چیند، از هزار به زیر صفر می رساندت.

مرحوم دولابی چقدر زیبا فرمود که فرق پیامبر ما با سایر پیامبران این بود که از روز اولی که آمد، لُنگ انداخت. قل إنّما بشرٌ مثلکم یوحی الیّ. هیچ چیز بر روی زمین برای خودش نگاه نداشت.
چرا ما اعمال‌مان را در زمین نگاه می داریم ؟! برای اینکه بتوانیم در برخورد با حواشی - صحبت های یهود - اعمال‌مان را به رخ‌شان بکشیم. برای راضی کردن حواشی. اعمال آسمانی‌مان را آلوده ی زمین می کنیم برای راضی کردن زمینیان.
در قبر، خودت تنها هستی. خودخواه باش. آخرالامرش این است که به تو پول و مقام ندهند. مگر تو عبودیت می کردی برای قله های دنیایی؟؟ اگر اینگونه است که خسرالدنیا و الآخرة بوده ای.

علت چیست که برخی از خدا و امام حسین (ع) می بُرند؟ طلبکاری مؤمنان بابت اجر زمینی خواستن از آسمانیان.
و علی الأرواح التی حلت بفنائک. اصلا برای حجربن عدی مهم است که قبرش را شکافته اند و جنازه اش را در آورده اند !؟
کسی که عبودیت می کند برای زمین خودش نقشه نمی چیند. ولو اینکه مثل ملا محسن فیض کاشانی چند هکتار زمین داشته باشد؛ اما ملا محسن این زمین و استر را در جهت بندگی به کار می برد و میخ استر را بر گِل می زند، نه بر دل. سیستم عبودیت این است.
وقتی به اینجا می رسد، می فرماید فاستبقوا الخیرات؛ حریص باش نسبت به عبودیت و عبادت.

کسانی که در مسیر عبودیت حرکت می کنند، نسبت به ابزارهای چسبیدن به زمین بی تفاوت‌اند. وقتی شهوت می آید، مردم دچار خودفراموشی مقطعی کاذب می شوند. دقیقا در همین بحران مشخص می شود که چه کسی می تواند خودش را جمع کند.
اگر فردا امام بیاید، چقدر سابقه ی از جان گذشتگی و از دل گذشتگی داریم؟

در متن روایت می فرمایند إنّ امرُنا صعبٌ مستصعب. لایحتمله الّا ملکٌ مقرب، أو نبیٌ مرسل، أو عبد مؤمن امتحن الله قلبه للایمان.
سه گروه می توانند در رکاب ما باشند : ملک مقرب - جبرئیل، اسرافیل، عزرائیل، میکائیل -
نبی مرسل،
و مؤمنی که در پرونده اش باشد در جایی از دلش، از مالش، از خانواده اش، از ناموسش، از آبرویش و از جانش در مسیر بندگی خدا گذشته است.
وگرنه ادعای در رکاب بودن و آماده بودن و شعر گفتن که بسیار ساده است!
کسانی که برای بندگی سبقت می گیرند؛ سبقت یعنی با رغبت، منتظرند کی بساط بندگی جور شود.

خیلی از ما در زمان سختی و مشکلات و کمبودها دائم از امام می خواهیم که این مشکل را از ما رفع کند، در حالی که در بطن بسیاری از این مشکلات، یک امتحان زیبا برای ارائه ی یک بندگی زیبا و ثبت نام در خیل یاران امام زمان نهفته است.
اصلا این درد آمده تا ببینند چقدر بنده هستی. می توانی بفرستی برای قیامت؟ یا دادش را در همین دنیا می زنی و ناشکری می کنی؟ ألیس الصبح بقریب؟

اگر ما امشب با امام زمان عهد ببندیم 50 درصد مشکلات‌مان را حواله بدهیم به قیامت، تازه می شویم مثل یهودی های مؤمن به دین خودشان! که تمام مشکلات‌شان را حواله می دهند به قیامت و تمام همّ و غم‌شان را برای رسیدن به اهداف عقیدتی یا دنیایی‌شان می گذارند.
ببینید مشکلات کوچک دنیایی چقدر ما را از آخرت و سبقت گرفتن در بندگی غافل کرده؟

أَيْنَ ما تَکُونُوا يَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جَميعاً
وقتی اینگونه باشید خداوند تبارک و تعالی شما را جمع می کند. برخی مفسرینی که ظاهر آیه را بررسی و تفسیر می کنند گفته اند اگر اینگونه باشید در روز قیامت همه را با هم یک جا جمع می کنند.
در روایتی امام باقر (ع) می فرمایند منظور يَأْتِ بِکُمُ اللَّهُ جمیعاً، جمع شدن از میان این بندگان، 313 نفر از خواص‌شان به عنوان ارکان اساسی حکومت مهدی (عج) و بقیه، اصحاب و یاران و ابدال تا پایین.
یعنی کسانی که بیشترین سابقه ی بندگی و سبقت گرفتن در خیرات را داشته اند، جزء یاران اصلی امام زمان می شوند.

و می فرماید : به خدا سوگند منظور از امت معدوده - سوره هود، آیه 8 - آنانند که در یک ساعت همگی یکباره در یک جا جمع می شوند؛ مانند ابرهای پراکنده که در آسمان در اثر باد شدید به شدت و سرعت متراکم می شوند، و آن گاه باران رحمت الهی نازل خواهد شد.
چند درصد از اعمال‌مان را می فرستیم برای قیامت؟ دقت کنید.

یاد کنیم از بچه هایی که بی هیچ توقعی، سبقت می گرفتند برای بندگی کردن و امثال امام (ره) حسرت بودن با آنان را می خوردند. و فرمودند شهدا جزء کسانی هستند که حتما موقع ظهور رجعت می کنند.


دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات