برنامه آينده
اطلاعیه

به علت پیشگیری از آسیب های بهداشتی احتمالی جلسات هفتگی، تا اطلاع ثانوی برگزار نمی گردد!
رهپويان



سه‌شنبه 1 مرداد 1392 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | نگاهی به قرآن «24» [سوره آل عمران «قسمت هفتم»]
آن ها که حزب شیطانند اهل مقاومت‌اند؛ شما که حزب الله هستید مقاومت نمی‌کنید؟

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی‌نژاد
31 / 04 / 1392
موضوع : نگاهی به قرآن «24» [سوره آل عمران «قسمت هفتم»]



آیات 137 تا 140 سوره آل عمران :
قَد خَلَت مِن قبلِکم سُنَنٌ فَسیروُا فی الاَرضِ فَانظُروُا کیفَ کانَ عاقِبةُ المُکذّبینَ.
قبل از شما ملت هایی بودند که رفتند. در زمین بگردید و ببینید چگونه کسانی که آیات خدا را تکذیب کردند به چه عاقبتی رسیدند.
هَذا بَیانٌ لِلنَّاسِ وَ هَدی وَ مَوعظَةٌ لِلمُتّقین.
این بیان، حجتی ست برای عموم مردم و موعظه ای است برای کسانی که اهل تقوا هستند.
وَ لَا تَهِنوُا وَ لَاتَحزَنوُا وَ اَنتُمُ الاَعلَونَ اِن کنتُم مُؤمِنینَ.

اِن یمسَسکم قَرحٌ فَقد مَسَّ القَومُ قَرحٌ مِثلُهُ و تِلک الاَیامُ نُداوِلُها بینَ النَاسِ و لِیعلَمَ اللهُ الّذینَ امَنوُا و یتّخِذَ منکم شُهداءَ وَ اللهُ لایحبُّ الظَّالمینَ.
شما - مسلمانان - هرگز سستی نکنید و همچنین از اینکه به برخی از قسمت های دنیا نرسیده اید، اندوهناک نباشید. شما بالاترین و بلندترین امت عالم هستید اگر ایمان داشته باشید و در ایمان خود استوار و ثابت قدم باشید.

بحث راجع به یک نکته ی بسیار ظریف است : آیا مسلمانان به خاطر اینکه دین اسلام و خدا را در اختیار دارند، همیشه پیروزند؟ آیا اگر کسی در سپاه الله در قسمت های مختلف، در خاکریز جهادی یا اقتصادی یا اجتماعی قرار بگیرد، ضمانتی هست که چون مسلمان است، خداوند جایگاهی ویژه برای او در نظر بگیرد و کلا پیروز باشند؟ یا اینکه شرط و شروط دارد؟ چقدر مسلمان بودن و خدایی بودن و جزء حزب خداوند بودن در پیروزی ما تأثیر دارد؟ در این آیه بررسی می کند.

خداوند برای چرخش و گردش زمین دو مدل برنامه دارد :
+ برنامه های مُلکی
+ برنامه های ملکوتی


در برنامه های مُلکی، قانون زمین این است :
هر کس در زمین بیشتر تلاش کرد، بیشتر هم به موفقیت خواهد رسید. این قانون زمین است و خداوند ابا دارد از اینکه بخواهد قانون زمین را نقض کند.
مثلا طلبه فاضلی که واقعا می خواهد سربازی امام زمان کند، نمی تواند بگوید من سرباز امام زمانم و دغدغه معاش من با خداست. خداوند می فرماید برای رسیدن به معاش، قوانینی وجود دارد که باید آن ها را رعایت کنی و بعد توکل به خدا کنی.

عده ای هم کلا ملکوت را بی اثر می دانند و معتقدند خدا اصلا کاری به زمین ندارد : هر چقدر تلاش کنی، همان مقدار هم می توانی موفق باشی.
عده دیگری هم معتقدند زمین اصلا مهم نیست. هر چه که خدا بخواهد به تو می دهد.

 این افراط و تفریط، یک مابینی دارد که قرآن به آن اشاره می کند. بر این اساس :
دو نفر را مقایسه کنید که به اندازه ای که می توانند تلاش می کنند. وقتی نمره هر دو نفر در مُلک مساوی شد، کسی که با ملکوت ارتباط دارد، یقیناً پیشرفت بیشتری دارد.
مثلا دانشمندان هسته ای شما و آمریکا به یک اندازه تلاش می کنند. اگر تلاش واهداف شما الهی و ملکوتی بود، یقینا توفیقات شما بیشتر است.

پس وظیفه ی مسلمان، تلاش حداکثری در مُلک و توسل حداکثری به ملکوت است. مسلمانی که فقط از ملکوت استعانت می گیرد، یقینا خرافاتی است و مسلمانی که فقط دل به مُلک می بندد، یقینا دنیا پرست و مسلمان بودنش زیر سوال است.
مسلمانی که فقط دل به ملکوت بسته، خیلی بعید است که جهنمی شود؛ ولی کسی که فقط دل به دنیا می بندد، خطرات زیادی متوجه اوست.

پس ما در بحث ملک و ملکوت در بین مسلمین 3 گروه داریم :
گروه اول : متعادلین - نهایت تلاش را در ملک می کنند و نهایت توسل را به ملکوت دارند.
این ها هم دنیا را دارند و هم آخرت.

گروه دوم : افراطیان معنوی - هیچ تلاشی برای ملک نمی کنند یا تلاش کمی می کنند و فکر می کنند با توسل به ملکوت قابل جبران است.
این ها آخرت را دارند ولی دنیا را معلوم نیست.
[گروه اول که اهل نجات در دنیا و آخرت هستند و گروه دوم احتمالا اهل نجات در آخرت]

گروه سوم : مسلمانانی [اسماً] که تمام همّ و غم‌شان دنیاست. این افراد اصلا معلوم نیست در قیامت چه عاقبتی خواهند داشت.
این ها خسرالدنیا و الاخرة هستند.

برداشتی که در این آیه قرآن وجود دارد، در یکی از وقایع تاریخ هم می توانید بینید. دختری به نام اُرینَب که هم‌زمان یزید و امام حسین - به خاطر مصلحت - و شخصی به عنوان واسطه خواستگار او بودند. ارینب از شخص واسطه، راهنمایی می خواهد و او می گوید اگر دنیا را می خواهی، یزید؛ اگر هم دنیا را می خواهی و هم آخرت را امام حسین و اگر نه دنیا را و نه آخرت را می خواهی، من.
مقصود از این داستان این است که اصحاب یزید هم اعتقاد دارند که اباعبدالله ها، هم دنیا را دارند و هم آخرت را.
اباعبدالله با 72 نفر در مقابل 30 هزار نفر ایستاد.

رگه هایی از خرافات هم بین ما دیده می شود. کم تلاشی ها، کم جرأتی ها، کم جسارتی ها و تنبلی های خودمان را سعی می کنیم با اذکار ملکوتی جبران کنیم. می فرمایند اذکار ملکوتی به کار شما برکت می دهد؛ خودش مؤسس کار نیست. پیغمبر می فرماید اول نهایت تلاش و عقل دنیوی خود را به کار بگیر، بعد می رسد به ملکوت.

وَ لاَ تَهِنوُا وَ لاَ تَحزَنوُا
نه احساس سستی کنید و نه احساس ناراحتی. خدا دوست دارد که شما بالا باشید. خدا دوست دارد پرچم امت اسلامی بالا باشد. خدا دوست دارد مؤمن و حزب اللهی در جامعه سرفراز باشند. سستی نکنید و غم دنیا را نخورید.
در تفسیر این آیه می فرمایند برمی گردد به جاهایی که برخی از مسلمین پیروز نمی شدند و به جای اینکه غصه ی پیروز نشدن اسلام را بخورند، غصه ی بدست نیاوردن غنیمت ها را می خوردند.

اِن یمسَسکم قَرحٌ فَقد مَسَّ القَومُ قَرحٌ مِثلُهُ
اگر به شما آسیبی برسد، به دشمنان شما هم آسیب هایی رسیده است. آن ها در هنگام آسیب، مقاومت می کردند و می کنند؛ شما هم مقاومت کنید. آن ها که حزب شیطانند اهل مقاومت‌اند؛ شما که حزب الله هستید مقاومت نمی کنید؟
خداوند عدالت را برقرار می کند. می فرماید اگر مصیبت و آسیبی به شما برسد، مانند آن به دشمنان خدا هم رسیده است. هر دو باید مقاومت کنند. کشورهای چین، ژاپن، فلسطین، سرخ پوست ها وسیاه پوست ها در حوادث گوناگون مقاومت کردند.
خداوند امت های اهل مقاومت را دوست دارد.

در دیگر آیه شریفه قرآن، خداوند این استدلال که پیغمبر و خدا به جای مردم مقاومت کنند را به مضحکه می گیرد. می فرماید قوم موسی وقتی به بالای سر شهر دشمن رسیدند، به موسی گفتند اِنّا هَهُنا قَاعِدون : تو و خدای تو بروید بجنگید و این ها را مغلوب کنید، ما می آییم. خداوند اینها را به سخره می گیرد.
در جایی می فرماید دشمنان من که عاقبت و قیامت را قبول ندارند و برای دنیا می جنگند و محبت خدا را بلد نیستند، به همین راحتی مقاومت می کنند.

و تِلک الاَیامُ نُداوِلُها بینَ النَاسِ 
ما پیروزی ها را بین هر دو گروه دست به دست می کنیم. و هیچ ضمانتی نیست که اصحاب خدا همیشه پیروز باشند. بعضی وقت ها دشمنان باید پیروز بشوند؛ هر که بیشتر کار کرد. بعضی وقت ها اگر شما پیروز شوید، آفات بیشتری دارد.
کلمه استقامت از نظر خدا آنقدر محترم و مبارک است که خداوند، مشرک را بخاطر مقاومتش به رخ مسلمانان می کشد. مؤمن شکست ندارد؛ چون وظیفه ی مؤمن، مقاومت کردن است. هر جا که شکست خورد، معلوم است مقاومت نکرده و وظیفه خود را انجام نداده. اگر وظیفه خود را انجام دهیم، صددر صد پیروزیم.

اِن تَنصُروُا اللهَ ینَصُرکم
اگر واقعا برای نصرت خدا رفته بودی، باید پیروز می شدی. معلوم می شود که مقاومت لازم برای نصرت خدا نبوده است.
 ما پیروزی را بین حزب شیطان و حزب خدا می گردانیم. حزب الله لبنان 1500 هزا نفرند. در مقابل ارتشی که قوی ترین ارتش جهان است تا وقتی که مقاومت می کند، پیروز می شود حتی در 33 روز.
شرط، مقاومت است.

و لِیعلَمَ اللهُ الّذینَ امَنوُا و یتّخِذَ منکم شُهداءَ
شما باید مانند آنان مقاومت کنید. ما به اختلاف، این روزگار را بین خلائق می گردانیم تا مقام اهل ایمان با امتحانات مشخص شود.
مفسرین شیعی می گویند این آیه دلالت دارد بر امیرالمؤمنین و اصحاب ایشان. علامه طباطبایی می فرمایند تا ثابت قدمان در دین مشخص شوند.

وَ اللهُ لاَ یحِبُّ الظَّالِمینَ
و خداوند ظلم کنندگان را دوست ندارد.
تأکید می کند که اگر پیروز هم می شوند، خدا دوستشان ندارد.

آیه آخر، آیه امیدبخشی است :
آیه 141 :
وَ لِیمَحِّصَ اللهُ الّذینَ اَمَنوُا وَ یمحَقَ الکافِرینَ
اما داستان این روزگار این گونه نخواهد ماند. بالاخره در کره ی زمین عده ای هستند که هم اهل ایمان‌اند، هم حزب الله اند، هم اهل مقاومت و هم اهل ایثارند. این ها بالاخره خواهند آمد و بر زمین استیلا خواهند یافت و کافرین را محو و نابود خواهند کرد.

این آیه دلالت بر یاران آقا امام زمان دارد که بالاخره خواهند آمد. پیامبر - در حالی که سلمان فارسی هم حضور داشت- ، در روایتی فرمودند :
خواهند آمد یارانی از ما، از اقوام این مرد [اشاره به سلمان] که روزگاری تمام بهانه های شما را برای مقاومت نکردن، دنیا پرستی و دنیاطلبی، نقش بر آب خواهند کرد و خواهند آمد کسانی که ما را حتی یک بار هم ندیده اند؛ صدای ما را نشنیده اند و فقط ما را از روی کتاب ها، آیات و روایاتِ باقی مانده از هزاران سال شناخته اند. آنان کسانی هستند که وقتی می آیند، چنان برای ما جان می دهند که شما که ما را دیده اید، چنین نمی کنید.
 منقول از امیرالمؤمنین است که می فرمایند پیامبر (ص) 3 بار دستشان رابه روی پا زدند و فرمودند : آه که چقدر مشتاق دیدن برادران و اخوان دینی ام در آخرالزمان هستم.

این رگه ی مقاومت در شیعیان ایران که حزب الله لبنان از او یاد گرفته، وجود دارد. بر اساس روایات موجوده، امید داریم که جزء اصحاب پیامبر (ص) و جزء یاران مهدی (عج) در آخرالزمان باشیم.


دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات