برنامه آينده
به دلیل رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از آسیب های احتمالی
جلسات هفتگی تا اطلاع ثانوی
برگزار نمی گردد!
رهپويان



سه‌شنبه 1 مرداد 1392 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | نگاهی به قرآن «25» [سوره آل عمران «قسمت هشتم»]
هر ادعایی کنید حتما برایتان یک موضع امتحان پیش خواهد آمد.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی‌نژاد
01 / 05 / 1392
موضوع : نگاهی به قرآن «25» [سوره آل عمران «قسمت هشتم»]



آیه 142 سوره آل عمران :
أمْ حَسِبْتُمْ أَنْ تَدْخُلُوا الْجَنَّةَ وَ لَمَّا يَعْلَمِ اللَّهُ الَّذينَ جاهَدُوا مِنْکُمْ وَ يَعْلَمَ الصَّابِرينَ.
آیا می پندارید وارد بهشت [آسایش و رضوان الهی بصورت اعم؛ چه در دنیا چه در آخرت] خواهید شد، در حالی که خداوند شما را نسبت به جهاد و سختی ها و صبرها نسنجیده باشد یا صبر شما را بر عالمیان آشکار نکرده باشد.
یکی از بحث هایی که در این آیه مطرح می شود، امتحان الهی است و دلیلی که خداوند برای امتحان می آورد.

در آیات مختلف و روایات، دلایل زیادی برای امتحان آورده شده؛ قدر خودت را بدانی، مقاومتت را بسنجی، آبدیده شوی، صبرت زیاد شود، احساس رشد کنی، و ده ها دلیل دیگر برای بلا و امتحان الهی و اینکه ماحصل پروژه ی امتحان چیست.

موردی که در اینجا می فرماید، آشکار و نمودار کردن مقام مجاهدین و مؤمنین بر عالم است. بر عالمیان ثابت شود کسانی که ادعاهای زیبا دارند، در عمل چگونه اند. از پیغمبران و ائمه و اولیا گرفته تا مردم عادی دین‌دار.
آیا مؤمنان گمان کرده اند که می توانند ادعا کنند و بروند؟ هر ادعایی کنند حتما برایشان یک موضع امتحان پیش خواهد آمد.

این سوال پیش می آید که در طول تاریخ کسانی نبوده اند که ادعای ایمان کرده اند و بدون امتحان رفته اند؟ بله. اما آیا از نظر مردم کسانی که امتحان خودشان را پس نداده اند و فقط وعظ کرده و رفته اند، ارزشمندند؟ ممکن است شما دانش آموز خوبی باشید، ولی اگر امتحان ندهید رد محسوب می شوید.

از نظر خداوند تبارک و تعالی به عنوان مربی، رب و معلم، کسانی که از امتحانات فرار می کنند، رد هستند. قاعده ای که خداوند بیان می کند این است که اگر در یک مسئله دینی ادعای زیادی داشتی ولی امتحان نشدی، ردی.
نکته ی دیگر اینکه غیر از معصومین، سایر افراد در برخی امتحان ها نمره نمی آورند. البته تا 10 نمره ی قبولی است و خیلی ها نمره ی قبولی را می آورند.

مثلا در ماه رمضان، در ایام حج، در زیارت مشهد و کربلا که حال خوبی داری، می فرماید پنداشته اید که بعد از این خوب شدن شما را آزمایش نمی کنیم؟
به میزان درسی که خوانده ایم سطح امتحانات بالا می رود. ممکن است کسی بگوید درس نمی خوانم، امتحان هم نمی دهم! ولی کسی که درس نخواند، یک نمره عقب می رود.
اگر با این تصور باشید که چون نمی خواهم امتحان شوم و زمین بخورم، در ماه رمضان تحولی ایجاد نمی کنم، بعد از ماه رمضان افت پیدا می کنی؛ اگر نمره ات 12 بود می شود 10.

متن روایت است : «مَن ساوی یوماه فهو مغبون». کسی که دو روزش مثل هم باشد، ضرر کرده است.
بنابراین ترقی و رشد وظیفه ی ماست، امتحان هم بر عهده ی ماست و باید بدهیم.
وَ يَعلَمَ الصَّابِرينَ - دلالت بر این دارد که مردم حتما باید این امتحانات را ببینند که فکر نکنند دین‌داران فقط شعار می دهند.

مثلا وقتی تصمیم به ترک دروغ می گیرید، اتفاقا امتحانی که در معرض اش قرار می گیرید، راجع به دروغ است. هر اندازه ادعا بزرگ تر باشد، امتحان سخت تر است. و این احترامِ خداوند به ادعای ماست.
آقا امیرالمؤمنین (ع) می فرماید تعهدات خارج از گُرده تان را بر گرده ی خویش سوار نکنید. چون در امتحان شکست می خورید و نا امید می شوید.
اگر قبل از ماه رمضان در درجه ی ایمانی 10 قرار داری، برای بعد از ماه رمضان تلاش کن برای 11، نه برای 200 ! اندازه گرده‌تان بار معنوی بردارید.
کسانی که کمتر از توان‌شان بار معنوی بر می دارند، در حقیقت کسالت و تنبلی معنوی دارند. می توانند بارهای سنگین تری بردارند. تعهداتت را ردیف کن، بارهای سنگین تر بردار و برای امتحان های سنگین تر هم آماده باش.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

آیه 143 سوره آل عمران :
وَ لَقَدْ کُنْتُمْ تَمَنَّوْنَ الْمَوْتَ مِنْ قَبْلِ أَنْ تَلْقَوْهُ فَقَدْ رَأَيْتُمُوهُ وَ أَنْتُمْ تَنْظُرُونَ.

شما کسانی هستید که آرزوی شهادت، جهاد و کشته شدن در راه دین می کردید، پیش از آنکه برای مسملمین دستور جهاد بیاید. پس چگونه است که امروز که باب شهادت باز شده است، نگرانید؟
آرزوی مرگ و مرگ طلبی در بین مؤمنان و کسانی که به قیامت اعتقاد دارند، یک آرزوی بسیار سخت است! وقتی در یک قدمی مرگ قرار می گیریم، می فهمیم که همه حرف ها شعار بوده.

در اینجا تمنون الموت برای کسانی است که آرزوی شهادت می کردند. آرزوی شهادت هم حتما با امتحان همراه خواهد شد.
وقتی انسان در معرض واقعه ی مرگ قرار می گیرد، ذاتا مقاومت می کند. کسانی که بر مرگ چیره می شوند انسان های بسیار بزرگی اند؛ حتی اگر سن کمی داشته باشند.
معمولا کسانی که در زمان جنگ شهید می شدند، کاملا آمادگی شهادت را داشتند.

در لحظه ای که پیش می آید، انسان با رفتن کنار می آید. اینجا انتخاب نیست. در لحظات بحرانی امتحان نمی گیرند، در لحظات عادی که می توانی انتخاب کنی - بروم یا بمانم - ، امتحان می گیرند.
می فرماید شماهایی که آرزوی شهادت می کردید، چرا در زمانی که پیش آمد، نگرانید؟
90 درصد کسانی که توفیق جهاد را از دست می دهند، کسانی نیستند که در رویارویی با دشمن فرار می کنند، کسانی هستند که از قبل جهاد را انتخاب نکرده اند. نمی توانند از دنیا دل بکنند.
از خداوند تبارک و تعالی مدد بگیریم که ان‌شاءالله بتوانیم در لحظات حساس، رفتن خوب را انتخاب کنیم.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

آیه 144 سوره آل عمران :
وَ ما مُحَمَّدٌ إِلاَّ رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلى‏ أَعْقابِکُمْ وَ مَنْ يَنْقَلِبْ عَلى‏ عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئاً وَ سَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاکِرينَ.
و نیست محمد (ص)، مگر رسول و پیغمبری از جانب خدا، مانند پیغمبران قبلی. آنان در گذشتند و این رسول هم درخواهد گذشت و خواهد رفت. و آیا شما بعد از رفتن رسول، به دوره ی جاهلیت قبل خودتان برخواهید گشت؟ اگر بازگردید هم هیچ ضرری متوجه خدا  نخواهد بود. اما آنان که می مانند را خداوند تبارک و تعالی اجر خواهد داد.
یادتان باشد کسانی که شما را با خدا و دین آشنا کردند، بالاخره خواهند مرد. در زمانی که بودند شما به این قدرت و ضمانت رسیدید که از خدا بر نگردید؟

امام صادق (ع) می فرماید بعد از رحلت پیغمبر (ص)، کل امت اسلامی مرتد شدند، الا 4 نفر!
همه برگشتند. چون این ها گمان می کردند پیامبر همیشه هست. پیغمبر و امام و رهبر فوت می کنند، مهم این است که در زمان حیات‌شان به نقطه ای برسیم که کل تفکرات آن ها را گرفته باشیم و بعد از رفتنشان، از دین بر نگردیم.
خداوند جلوی قوانین ذاتی طبیعت را نمی گیرد. برای این ها عمری مقرر شده است که فقط در این مدت عمر می توانی استفاده کنی.

کسانی که بعد از پیغمبر برگشتند، کسانی بودند که چندین سال بعد یادشان آمد باید احادیث را جمع آوری می کردند و می نوشتند! حتی قرآن را هم جمع آوری نکرده بودند!
در زمان بودن پیامبر و ولی و اولیا باید استفاده کنیم. خداوند این ها را نگه نمی دارد که ما هر وقت حالش را داشتیم استفاده ببریم. یک مدت زمانی هستند.


دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات