برنامه آينده
جلسه امشب مورخ 3 اسفند ماه جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی در حوزه سلامت عزیزان برگزار نمی گردد!

رهپويان



جمعه 11 مرداد 1392 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | نگاهی به قرآن «32» [سوره نساء «قسمت ششم»]
پیام حسادت شما به یکدیگر، در حقیقت اعتراض به مالک، اعتراض به مقسّم، به رازق و اعتراض به خداست.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی‌نژاد
11 / 05 / 1392

موضوع : نگاهی به قرآن «32» [سوره نساء «قسمت ششم»]



آیه 54 سوره نساء :
أَمْ يَحْسُدُونَ النَّاسَ عَلى‏ ما آتاهُمُ اللَّهُ مِنْ فَضْلِهِ فَقَدْ آتَيْنا آلَ إِبْراهيمَ الْکِتابَ وَ الْحِکْمَةَ وَ آتَيْناهُمْ مُلْکاً عَظيماً.

آیا کسانی که بر مردم حسات می ورزند، خدا از فضل خودش به مردم نعمت داده، آیا این ها سودی خواهند برد؟ - در صورتی که ما کتاب، فضل و حکمت را به انبیا و آل ابراهیم داده ایم - ما به هر کس که بخواهیم، مُلک عظیم عنایت خواهیم کرد.

شأن نزول آیه به زمانی بر می گردد که یهود و نصاری و علمایشان به پیامبر (ص) حسادت می ورزیدند. مخاطب آیه در آن زمان، علما بودند.
در روایت داریم آخرین و مهم ترین پرتگاهی که یک عالم [نه فقط عالم دینی، هر شخص دارای اعتبار و تأثیر در جامعه] باید رد کند و بسیار هم مهلک است، حسادت است. از طرفی، برخی این را رسما تفسیر کرده اند به علمای دینی. گفته اند از بزرگترین معضلات علمای دینی، بحث حسادت است.
به هرجا برسید، آخرین امتحانی که پس می دهید، حسادت است. کسانی که به مقام اولیاءالهی رسیدند، از اولین رذایلی که از وجودشان پاک می کردند، حسادت بود.

بسیاری از توبه های ما پایدار و مانا نیست، بخاطر برخی رذائل اساسی در وجود ما، که یکی از آن ها حسادت است.
در زمان ابراهیم، داوود، یعقوب، یوسف (علیهم السلام) و بسیاری دیگر، بسیاری از جنابات بخاطر حسادت بود. علمای یهود و اطرافیان پیامبران و امت سابقه قبل از هر پیغمبری، مردم را بخاطر حسادت‌شان محروم می کردند؛ غافل از اینکه مرگ در انتظار آن هاست و در آینده عده زیادی از حقایق محروم می شوند، بخاطر حسادت هزار سال قبل آن ها. پایه ی انحرافات تاریخی، بر مبنای حسادت بنا شده.

امام صادق (ع) می فرماید بعد از پیامبر (ص) هم، ما اهل بیت بخاطر حسادت عده ای خانه نشین شدیم؛ نحن المحسودون. در خانه ها اسیر شدیم و نتوانستیم مردم را به آن فیض کامل برسانیم.
بسیاری از حقایقی که امیرالمؤمنین (ع) می خواست در جامعه مطرح کند، نمی گفت. چرا امیرالمؤمنین (ع) اصحاب سرّ داشت؟ چون اگر این حقایق را علنی می گفت، حسودان جامعه حقایق را تخریب می کردند.

حقیقت جانشینی امیرالمؤمنین (ع) بخاطر حسادت منتشر شده در جامعه، اصلا قابل افشا نبود. بسیاری از حقایق تاریخی، دینی، اخلاقی و اعتقادی، اجتماعی، سیاسی، و حتی علمی در طول تاریخ مکتوم می ماند، چون حسادت موجود در جامعه، حتما این حقیقت را تخریب خواهد کرد.
سکوتی که بسیاری از بزرگان داشتند و عده زیادی ایراد می گرفتند، برای این بوده و هست که اگر مطرح می کردند، بخاطر تخریب حسودان، اثر صحبت های قبلی هم از بین می رفت!

اگر پیامبر (ص) می خواست در لحظات آخر روی خلافت امیرالمؤمنین علی (ع) تأکید کند، آن ها زیرآب کل قرآن را هم می زدند! کتمان سرّ خلافت امیرالمؤمنین (ع)، در حقیقت لطفی بود برای زنده نگه داشتن اسلام و قرآن؛ ولو چند تکه.
پس حسادت در جامعه موجب می شود خوبان و خوبی ها مکتوم بمانند و خودشان را کنار بکشند.

نکته دوم که آیه اشاره می کند این است که شما به چه حسادت می کنید !؟
در یک مثال بارز، وقتی در خانه ای فرزندان به هم حسادت می کنند، پیامش، اعتراض به پدر است؛ یعنی پدر خوب تقسیم نمی کند.
می فرماید مگر این چیزهایی که شما به آن ها حسادت می کنید را، من ِ خدا نداده ام !؟ شما به فضل و روزی که خدا داده حسادت می کنید؟
پیام حسادت شما به یکدیگر، در حقیقت اعتراض به مالک، اعتراض به مقسّم، به رازق و اعتراض به خداست. یعنی حسود، خدا را می زند!

در هرجایی که اختلاف و حسادت می بینید، یک بالاسری دارد که اعتراض پایین، به بالاسری است. در کره زمین اعتراض ما نسبت به خیلی از مسائل، حتی نسبت به سردی و گرمی هوا، به مکان جغرافیایی‌مان، به والدین‌مان، اعتراض به آن کسی است که بر اساس حکمتی تقسیم کرده. یکی بلند است یکی کوتاه؛ یکی سفید است یکی سیاه؛ یکی قوی است یکی ضعیف؛ یکی غنی است یکی فقر؛ یکی سالم است یکی بیمار؛ این ها را خدا خواسته.

در واقع حسادت های ما برایمان مشکل اخلاقی ایجاد نمی کند، مشکل اعتقادی ایجاد می کند! یک رذیله ی اعتقادی است. چون استارت آن، اعتراض به فضل اعطایی خداوند تبارک و تعالی است.

نکته سوم - منشأ حسادت، آرزوست. و منشأ آرزو، زیاد نگاه کردن است. و لا تَمُدنّ عَینک؛ پیامبر، زیاد در دنیا چشم نچرخان.
سر و ته دنیای شما، در خلقت من ِ خدا یک ارزن هم نیست.
مرحوم میرزاجواد آقای تهرانی می فرمود من همیشه سرم پایین است که زیاد نبینم. نه اینکه حرام نبینم! ، زیاد نبینم.

زیاد دیدن، باعث تحریک و زیاد شدن آرزو می شود. همچنین زیاد فکر کردن به نداشته ها. قبول کنید بعضی چیزها قسمت شما نیست.

+ امام صادق (ع ) می فرماید حسرت، تمام انرژی فکری و بدنی حاسد را برای لطمه زدن به محسود - شخص مورد حسادت واقع شده -، مصرف می کند؛ در حالی که اگر این انرژی را برای بالا رفتن خودش گذاشته بود، خیلی پیشرفت کرده بود.
حسادت، ذهن و بدن حاسد را اذیت و فاسد می کند و آسیب می رساند؛ در حالی که هیچ آسیبی به محسود نمی رسد، غیر از اینکه مظلوم واقع می شود و خدا او را بالا می برد.

+ طبق روایت، حسادت شراره ای از آتش است که انگیزه ی بسیاری از جنایات عالم در طول تاریخ است.
وقتی استارت حسادت را با یک شعله ی کوچک می زنید، ممکن است برسد به نابودی یک مملکت. به یک جنگ جهانی.

+ پیامبر اکرم (ص) فرمود آتش حسادت آنقدر سوزاننده است که خود حاسد را هم می سوزاند؛ حاضر است در میان این آتش بسوزد اما به هدفش برسد.
امام صادق (ع) می فرمایند زمانی که پیامبر (ص) از جهنم عبور می کنند، جهنمیان نفس راحتی می کشند. اما چند نفر از دشمنان پیامبر هستند که می گویند او را رد کنید برود تا نبینیم اش! حاضریم آتش جهنم را تحمل کنیم اما چهره ی این مرد را نبینیم؛ حسادت.

+ در پزشکی، بحث تحت عنوان «روان‌تنی» داریم؛ تأثیرات روان بر جسم. بزرگترین مشکلات جسمی در بیماری روان‌تنی، برای انسان های حسود است. چشم‌شان ضعیف است، دستشان زودتر لرزه می گیرد، اعصاب‌شان سریع به هم می ریزد، سیستم گوارش‌شان مشکل دارد، به بیماری های بد جسمانی، حتی بیماری های ماهیچه ای دچار می شوند. خواب و بیداری و خوراک و آرامشش تنظیم نیست. آنقدر فشار عصبی رویش زیاد است که سرانجام از پا تا سر، بیمار است.
اولین بار در سال 1860، اثرات حسادت بر جسم در روان‌تنی را ذکر کرده اند. 30-20 مورد.

آقا امیرالمؤمنین (ع) : صحّة الجسد مِن قِلّة الحسد. به میزان کم بودن حسادت در وجود شما، بدن‌تان از سلامت بیشتری برخوردار است.
در جای دیگر می فرمایند : العجبُ لغفلة الحُسّاد عن سلامة الاجساد. تعجب می کنم از غفلتی که حاسدان، نسبت به سلامت جسم خودشان دارند!

امام صادق (ع) : حسد و بدخواهی، از تاریکی قلب و کوردلی است و انکار نعمت های خداوند به افراد. بعد می فرمایند : کوردلی و انکار، دو بال کفر است.
شخص حسود، در آخر با خدا مشکل پیدا می کند.
حسود، تدریجا نسبت به خدا، به حکمت خدا، مصلحت خدا، رحمت و رزاقیت خدا، و عدالت خداوند سوءظن پیدا می کند. 5 صفت خداوند تبارک و تعالی را زیر سؤال می برد.

بسیاری از علمای بزرگ تاریخ، علمای یهودی و مسیحی و مسلمان، در آتش حسادت خودشان تا آتش جهنم پیش رفتند.


دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات