برنامه آينده
اطلاعیه
جلسه هفتگی شنبه مورخ 10 اسفند ماه  جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی
در حوزه سلامت عزیزان
برگزار نمی گردد!

رهپويان



یکشنبه 13 مرداد 1392 نسخه چاپی
خلاصه سخنرانی | نگاهی به قرآن «34» [سوره نساء «قسمت هشتم»]
قرآن کریم، تسلیم در برابر حق را از شروط ایمان می‌داند؛ تسلیم همراه با حالت قلبی.

یا لطیف
سخنرانی حجةالاسلام سید محمد انجوی‌نژاد
12 / 05 / 1392

موضوع : نگاهی به قرآن «34» [سوره نساء «قسمت هشتم»]



ادامه جلسه قبل [آیه 58 سوره نساء] - امانت ها


6. جسم و روح
دنیا، یک دنیای پر از اصطکاک و ناملایمتی است. سوهان زدن دنیا به زندگی ما باعث می شود که در این خیال نمانیم که دنیا نمی گذرد. عمر می گذرد. و مَن نعمره ننکسه فی الخلق. وقتی به خلایق عمر می دهیم، خورد شدنش را خودش می بیند. و این به این دلیل خوب است که ببینیم در مسیر استهلاک هستیم.

گاهی اوقات شنیده اید که کسی پس از استعمال مواد مخدر می میرد. علت این است که در زمان مصرف، دردهای بدنش خودش را نشان نمی دهد و شخص تصور می کند سالم و سرحال است. و دردی که قبلا هشدار داده بود و درمان نشده بود، تبدیل به یک خطر جدی می شود که او را تا مرز مرگ می برد. اگر «ننکسه» نبود، در اثر بسیاری حوادث طبیعی، بطور ناگهانی جا می خوردیم.
مراقب باشید جسم و روح شما بالاخره سوهان می خورد. هرچه سن پایین تر باشد، قدرت اعصاب و جسم بیشتر است.

مطلب دوم این است که می فرماید خودتان باید مراقبت کنید. موظفید امانت‌دار ِ این امانت باشید.
در این دنیای پر از سنباده و سوهان، خود بخود اصطکاک وجود دارد، شما دیگر خودتان آن را تشدید نکنید! برای خودتان سوهان روح و جسم نتراشید، به اندازه کافی در جامعه وجود دارد.
برای سرگرمی به سراغ مشکلات و صفحه حوادث روزنامه ها و سریال ها و رمان های پر از درد و آسیب نروید. روح و جسم، امانت است.
امام صادق (ع) : لا تنظُروا الی طول رکوع الرجل و سجوده، فإن ذلک شیء اعتاده فلو ترکه استوحش لذلک، ولکن انظروا الی صدق حدیثه و اداء الامانته.
خوبی که عبادت های ظاهری مردم دارد این است که ذکر است، یادآورِ خداست. و دوم اینکه قضا ندارد. اما با این ملاک - طول رکوع و سجود و عبادت های ظاهری - ایمان مردم را وزن نکنید. مردم را به راست‌گفتاری و امانت‌داری‌شان بسنجید. ممکن است عبادات، عادت باشد.
قبل از اعتماد به افراد و ادامه دادن روابط، امانت‌داری‌شان را امتحان کنید.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

آیه 65 سوره نساء :
فَلا وَ رَبِّکَ لا يُؤْمِنُونَ حَتَّى يُحَکِّمُوکَ فيما شَجَرَ بَيْنَهُمْ ثُمَّ لا يَجِدُوا في‏ أَنْفُسِهِمْ حَرَجاً مِمَّا قَضَيْتَ وَ يُسَلِّمُوا تَسْليماً.

ای پیامبر، زمانی که آمدند و از تو داوری خواستند، به خدا قسم که این ها اهل ایمان نمی شوند مگر حکم تو را قبول کنند - در خصومت و نزاع، و برای نفس خودشان - و در اثر قبول این حکم، در حرجی نیفتند و با سلامتی و آرامش تسلیم باشند.

شأن نزول : زبیربن عوام، از مهاجرین بود و با یکی از انصار، بر سر آبیاری نزاعی داشت. پیامبر (ص) فرمودند چون زمین زبیر بالاتر است و آب به سمت پایین می آید، اول زبیر آبیاری کند و وقتی که گذشت، به زمین دیگری برسد. آن شخصی که از انصار بود از این حکم ناراحت شد و گفت یا رسول الله، چون زبیر پسر عمه ات بود چنین حکمی دادی؟  در تاریخ می نویسند پیامبر (ص) به قدری ناراحت شد که چهره اش سرخ شد. بخاطر بی عدالتی که به او نسبت داده شده بود.
در این زمان این آیه نازل شد؛ که به مؤمنان بگو به حکم الهی تن در دهند، و به با تمام وجود و نفس خودشان راضی باشند، و با سلامت تسلیم شوند.

قرآن کریم، تسلیم در برابر حق را از شروط ایمان می داند؛ تسلیم همراه با حالت قلبی.
رضایت قلبی و دوست داشتن های ما، اختیاری نیست. وقتی حکم الهی بر شما نازل شد، به میزانی که رضای نفس و رضای قلبی دارید، ایمان شما قوی است. مثلا حکم جهاد صادر می شود، یک نفر دوست دارد و می رود. یک نفر دوست ندارد و می رود. به میزانی که بر دوست نداشتن‌اش غلبه می کند و حرکت می کند، ایمانش را بسنجید.

این حکم فقط مربوط به قضا و قوه ی قضاییه نیست؛ بسیاری از احکام دینی و اسلامی، در ارتباطات شما، در محیط کار، در اجتماع وجود دارد که ممکن است برخی از آن ها را دوست نداشته باشید. با اینکه دوست نداریم، بخاطر خدا اطاعت می کنیم. به میزانی که دل‌تان را می توانید راضی کنید و از انجام یا ترک آن کار لذت ببرید، در جه‌ی ایمان‌تان را بسنجید.

این آیه به دو نکته اشاره می کند : 1. پوسته ی دین. باید اطاعت کنید.
2. مغز و لبّ دین. یعنی باطن و دل شما باید به حکم الهی راضی شود.
به میزانی که نفس وسوسه می کند و فشار می آورد، ایمان ضعیف است.

+ تسلیم، در اثر پرورش روح و تربیت و تجربه و ارتباطات شما صورت می گیرد. هرچه روح بیشتر پرورش یافته باشد، قدرت تسلیم بالاتر می رد.

+ دستور بعدی، مراجعه برای احکام دنیایی و آخرتی به خدا یا کارگزاران خدا در کره زمین است.

+ به داوری الهی بدبین نباشید؛ ولو نپسندید. اصرار کنید احکام الهی انجام شود.


دانلود صوت سخنرانی


کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات