برنامه آينده
شنبه های پاک

سخنران :
حجت الاسلام انجوی نژاد
موضوع سخنرانی :
بیداری اجتماعی - قسمت پنجم
مداح :
حجت الاسلام احمدی
قاری :
محمدرضا کرم نژاد


زمان : شنبه، 23 آذر ماه
مکان : بلوار پاسداران، خیابان شهید آقایی، حسینیه سید الشهداء
ساعت 19
رهپويان



دوشنبه 26 اسفند 1392 نسخه چاپی
شرح دعای نوروز
رسیده ها قطعی است، از عرش توجه صد در صدی است، مشکل بی توجهی فرشیان است، تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز. از عرش رسیدن قطعی است، حجاب بودن ما باعث است...

یا لطیف


سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد


موضوع: شرح دعای نوروز


1392/12/24


آخرین جلسه سال است و معمولا انسان ها یک مروری می کنند و حوائجی برای سال بعدی می خواهند. سال نود و دو به لحاظ های مختلف تجربه های خوبی نبوده است. دقتی در مصاحبه های اقشار مختلف داشتم که نشان می داد مردم از سال 92 راضی نبودند و امید به سال آینده داشتند و معمولا در این، عسر و یسر خودش را نشان می دهد. ان شاء سال 93 برای مردم و مملکت ما و مردم جهان سال بسیار با برکتی باشد. سالی که گذشت جهان مملو از پلیدی ها، خباثت و جنایت های بی سابقه و مانور دادن قدرت نمایی ها بود که ان شاء الله در سال 93 شاهد شکست این قدرت های پوشالی باشیم.


بسم الله الرحمن الرحیم

"یا مقلّب القلوب و الابصار، یا مدبّر اللیل و النّهار، یا محوّل الحول و الاحوال، حوّل حالنا الی احسن الحال"


دعایی که امام قرائت فرموده اند البته عده ای معتقدند دعای امام معصوم نیست اما سیره علمای ما بر این است که سندیت دارد. یکی از چیزهایی که باعث می شود دعا و حدیثی سندیت پیدا کند بحث سیره و رفتار علما و مراجع و هم آنقدر مضمونش بالا است که غیر معصوم این گونه حرف نمی زند ما اعتقاد داریم که دعا دعای بسیار نورانی است.


نگاهی عرفانی اجتماعی به این دعا می کنیم تا ببینیم برای سال آینده چه چیزهایی از خداوند تبارک و تعالی می خواهیم.


مبدء و منشأ کسی که این دعا را انشاء فرموده است از یک بیس و مبدء قلبی به نام توکل مطلق برخوردار است. یعنی وقتی فرازهای این دعا را می بینیم متوجه می شویم انسانی که این کار را می کند باید به نقطه توکل برسد، توکل خیلی بالا. برای چه؟ برای اینکه در این دعا حداقل کل افعال روی زمین یعنی آنچه که به ما ربط دارد را، به خدا نسبت می دهد. در حقیقت اول توحید افعالی افراد در این دعا باید اثبات شده باشد وگرنه دعا لقلقه ی زبان شده است و تاثیری ندارد.


مقلب القلوب، مدبر اللیل، محول الحول یعنی سه قسمت اصلی زندگی بشریت؛


1- قلب.

2- روز و شب شدن. یعنی کار و مشغلات.

3- حال.


که منشأ این ها را خداوند دانسته است. این توحید افعالی می شود. مرحوم حضرت آیت الله بهجت می فرمودند اشکال بزرگ اجتماعات ماع اشکال بزرگ اخلاق ما، اشکال روابط و دینداری ما  توحید نشناسی ما است به این مربوط می شود. یعنی برخی از مردم دین را از نبوت و امامت و معاد شروع می کنند در حالی که اول توحید است. ایشان فرموده بودند اگر کسی توحیدش تکمیل شود می توانی بر سر این شخص قسم بخوری، توحید افعالی که در این دعا به شدت موج می زند.


»» سه قسمتی که باز می کند:


- قلب یعنی چه؟ یعنی یکی از قسمت های مهم زندگی ما که بشریت درصد مهمی از زندگی اش را به قلب به عنوان مرکز تصمیم گیری ها، عواطف، عصبیت ها، آرامش ها و... اختصاص می دهد. قلب یعنی مرکز فرماندهی روح. اگر شما مغز را دو قسمت کنید مغز یک ظاهر دارد که همان سلول های خاکستری و مرکز فرماندهی جسم است و یک قسمت روح مغز است یعنی قوه ی عاقله ای که امام صادق(ع) فرمودند اسم آن را قلب گذاشته ایم. این مرکز فرماندهی روح در واقع باید قدرت اصلی اش را از خداوند بگیرد. یعنی خداوند تبارک و تعالی است که روح ها و جسم ها را میزان می کند. یک قسمت خیلی مهم مقلب القلوب به قسمت ساختمان و ساختار بدنی ما بر می گردد و آن انسان هایی که در بدن خود از نقطه نظر پزشکی دقیق می شوند، می بینند که چقدر هنرمندی در کل خلقت وجود دارد که جزء بحث ما نیست ولی اگر علمای علوم طبیعی از این قسمت هم جلو بروند به توحید افعالی می رسند.


یعنی اگر کسی تخصص پیدا کند نه فقط راجع به خلقت فقط راجع به بدن انسان آن هم اندازه علم امروز نه به اندازه علم هزار سال دیگر که معلوم نیست چقدر پیشرفت کرده باشد، اگر این شخص به این نقطه برسد یقینا به توحید افعالی می رسد. این ملموس است چون تجربی است. هنرمندی زیادی نمی خواهد که انسانی در بدن و خلقت و به بیان قرآن کریم در آفاق دقت کند و به توحید افعالی برسد. قسمتی که هنرمندی می خواهد آن است که در انفس دقت کند و به توحید افعالی برسد یعنی چه؟ یعنی قسمت مقلب که به روح بر می گردد.


روح مرکز آرامش ها، عصبیت ها، عاطفه ها، ارتباطات جهانی، داخلی تا به ارتباطات شخصی و مرکز اصلی ارتباطات یعنی خانواده می رسد.


مقلب اصلی خداوند است. بشریت چقدر تلاش می کند برای آرامش خود از کسی غیر از خدا استعانت بگیرد و چقدر خود را به امکانات مادی و مالی که گمان می کند آرامش در این ها وجود دارد، وابسته می کند. اگر تلاشی که پدر و مادرهای ما برای آرامش جسمی، پوشاک، لباس و تفریح فرزندانشان می کنند 20درصد کم کنند و بپردازند به اینکه روح آن ها را آرامش دهند چقدر وضعیت زندگی ما تغییر خواهد کرد.


یک وقتی می گویی تغییرات روحی، می توانی بگویی یا مغیّر. یعنی بنده از روح صفر به روح ده تغییر می کنم. اما وقتی می گویی مقلّب یعنی از صفر انقلاب رخ می دهد، پشت و رو می شود. از صفر صد و هشتاد می شوی. دقیقا صد و هشتاد درجه تغییر می کند. قدرت تغییرات صد و هشتاد درجه ای در قلوب و ارواح فقط متعلق به خداوند است و اهل بیت(ع) که بعنوان واسطه شفیع قرار می دهیم.


آمد خدمت آقا امیرالمؤمنین(ع) و گفت: انّی احبّک. من خیلی شما را دوست دارم و پسر من نسبت به شما بسیار بغض دارد یعنی صفر! آقا امیرالمؤمنین(ع) چه کار کردند؟ کلاس عقیدتی گذاشتند؟ دوره مطالعاتی مطرح کردند؟ این جا قدرت خدا می خواهد خود را نشان دهد، این جا ید الله می خواهد خودش را نشان دهد. پسر را نشان دادند و با دست اشاره کردند که بیاید. وقتی آمد با اشک به قدم های آقا امیرالمؤمنین(ع) افتاد و گفت اگر تا امروز کسی را در کره زمین از شما دشمن تر نداشتم، از امروز کسی را از شما محبوب تر ندارم. ما به این مقلّب می گوییم یعنی قدرت انقلاب. این یعنی در توسلات شما اتفاقاتی می افتد که در مطالعات شما نمی افتد. چرا؟ چون مطالعه انسان ها را تغییر می دهد، معرفت بسیار درست اما باید تغییر دهد ولی وقتی توسل یک دله می شود انقلاب ایجاد می گردد. لذا شخص با رتبه صفر به زیارت آقا علی بن موسی الرضا(ع) می رود، در یک شب تبدیل به صد و هشتاد می شود. یکی از دوستان من آدم خوبی نبود به صورت اتفاقی همراه با بقیه دوستان به زیارت رفت و در یک دقیقه انقلاب رخ داد و اتفاقی افتاد که به جبهه برود و در یک هفته شهید شود.


خیلی از ما محتاج انقلاب روحی هستیم. در این ایام آخر سال شدت توسل باید آنقدر بالا باشد که از لحظه سال تحویل انقلاب را کاملا احساس کنید.


از طرف دیگر سوالی پیش می آید که آیا انقلاب روحی مستحق می خواهد؟ کسی را می خواهد که استحقاق این انقلاب را داشته باشد؟ گفتیم طرف صفر است، استحقاقی لازم نیست ولی یک سری استحقاق زاتی لازم است. کما اینکه عده ای اهل بیت(ع) را دیدند ولی منقلب نشدند و حتی برخی مسلمان هم نبودند.


»» استحقاق زاتی چیست؟


1- شخص در نقطه عناد و کینه نباشد. امام صادق(ع) می فرمایند در روز قیامت عده ای از مشرکین و کفار که در جهنم هستند، پیامبر(ص) را تبرکاً از جهنم عبور می دهند تا اهالی جهنم نفسی بکشند، وقتی عظمت و شأن پیامبر(ص) را می بینند داد و فریاد می زنند که ما همان آتش قبل را می پسندیم این را از جلوی چشمان ما دور کنید!! ببینید آتش کینه چه می کند؟ که برخی از علما اعتقاد دارند این آدم حقش خلود در جهنم نیست؟! این شخص حاضر است آتش و عذاب عجیب جهنم را بچشد اما این حسادت و کینه باعث می شود که نتواند پیامبر(ص) تحمل کند. در تاریخ ارتباطی اهل بیت(ع) با مردم انسان هایی را می بینیم که استحقاق زاتی انقلاب را نداشتند لذا برای شما با داشتن استحقاق زاتی در حرم با دیدن یک ضریح انقلاب اتفاق می افتد، آن آدم ده سال با امام رضا(ع) زندگی می کند نه انقلاب اتفاق می افتد و نه تغییر! یعنی این آدم حتی تغییر هم نمی کند. دو کلمه ای که از تاریخ روایی ما از این ها منفور تر نداریم در قرآن آن قسمتی که خداوند ناسزا می گوید؛ "تبت یدا"، جاهایی است که شخص یا عناد یا کینه دارد. لذا ممکن است خیلی امکانات وجود داشته باشد که به نقطه انقلاب برسد ولی نمی رسد.


» یا مقلّب القلوب؛ برای چه کسانی؟ برای کسانی گناه کارند؟ بله. برای کسانی که رو سیاه هستند؟ بله. اما برای کسانی که عناد و کینه دارند، نه! لذا در این هفته آخر سال ضمن اینکه همدیگر را دوست خواهید داشت و از دلخوری ها هم می گذرید، نکته مهم ترش این است که نسبت به خدا دلخوری هایی که مقداری کینه و عناد ایجاد کرده برطرف بشود گرچه که کینه های ما نسبت به خداوند خیلی عمیق نیست اما همین مقدار کم هم می تواند مخرب باشد.


در خیلی از اقوال این گونه است که از آن طرف رسیده ها قطعی است، از عرش توجه صد در صدی است، مشکل بی توجهی فرشیان است، تو خود حجاب خودی حافظ از میان برخیز. از عرش رسیدن قطعی است حجاب بودن ما باعث است. در تاریخ داریم که ابن طاووس به امام زمان(عج)  گفت مردم به شدت مشتاق هستند، یک ثانیه دیدار شما می تواند یک سال ضمانت برای شیعیان داشته باشد. این ها با صدر اسلامی ها خیلی فرق می کنند و نفس شما را بشوند زندگیشان تغییر خواهد کرد. بعد چهره مبارکش امام زمان(عج)  در هم رفت و فرمودند من هستم، اشکال از آن چشمی است که حجابی را در مقابل خودش فرود آورده که این حجاب باعث ندیدن من می شود و الّا من دعاگویشان هستم. انّا مَرَضْنا لمَرَضکم. وقتی مریض می شوند من هم از ناراحتی و غصه مریض می شوم.


2- برطرف کردن سوءتفاهم های نسبت به خداوند و اهل بیت(ع).


برادر و خواهری که ان شاء الله خدمت آقا علی بن موسی الرضا(ع) می رسد، اگر یک گله از امام رضا(ع) دارد سفرش را کنسل کند و این گله را صاف کند، بعد برود. سوء تفاهم گیر می دهد.


 "آیینه شو جمال پری طلعتان طلب / جاروب کن خانه سپس میهمان طلب".


انقدر من نسبت به آقا علی بن موسی الرضا(ع) کوچک هستم که گله مندی من نشانه ی بی معرفتی من است. کوله بارش را بسته است تا خدمت امام رضا(ع) برود برای اینکه دلخوری خود را نسبت به آقا ابراز کند! این ها نمی توانند با قلب های زنگار زده ما ارتباط برقرار کنند، صیقل لازم است.


وقتی این اتفاقات افتاد قلب آرام می شود. به این شرافت ترتیبی که یا مقلّب و یا مدبّر دارد، دقت بفرمایید. یعنی اول آمدن یا مقلّب حتما حکمتی دارد. اول باید قلب آماده شود بعد سراغ تدبیر و عقل می رود. اول باید احساس و عاطفه و قلب شما با خدا صاف شود.


»»‌ یا مدبر اللیل و النهار.


این جهانی که خلق کردی و مو لای درز نظم آن نمی رود و وقتی دقت می کنی می بینی هر چیزی در جای خود دقیق دارد می چرخد، اگر یک سر سوزن این نظم در منظومه شمسی بهم بخورد کل منظومه بهم می ریزد و این اتفاق نمی افتد. خداوند تبارک و تعالی لب مرز چیده است، این چیدمان لب مرز برای چیست؟ برای اینکه ما بفهمیم خداوند برای نظمش اصلا اضطراب ندارد. وقتی رانندگی ات خوب نیست فاصله ات با ماشین جلویی بیشتر از فاصله ایمنی است. "مَرَجَ البَحْرین یَلْتَقیان، بَیْنَهُما بَرزَخٌ لا یَبْقیان". حالا این من کوچک با این مدبّر، اضطراب و نگرانی من برای چیست؟! آیا نگهبان عالم نگهبان معتمدی هست؟ آیا این ساربان می تواند شتر را به مقصد برساند؟ باید اعتقاد کامل داشته باشی. فرزند کوچکی که یقین دارد آغوش پدر و مادرش برایش باز است و یقین دارد که برای خواب و خوارکش فکر کرده اند، هیچ وقت نمی آید سوال کند که ما شب را کجا بخوابیم؟


این که من می گویم خدایا سال 93 چه می شود و می خواهی چه کار کنی؟ این چه گفتن ها نشان دهنده بی اعتمادی است. خدای مدبر یعنی اگر تیغ عالم بجنبد ز جای/ نبرد رگی تا نخواهد خدای...


لذا اولیای خدا هر مشکلی نصیبشان می شد، حتما از خودشان می دانستند. یک مورد فرافکنی نسبت به اینکه این مشکل از خدا و امام رضا(ع) است در رفتار و اقوال اولیای خدا وجود ندارد. اگر مشکلی پیش آمد از من است و اگر پیش نیامد از تدبیر خداست.


پس وقتی می گوییم یا مدبر اللیل و النهار نمی خواهیم بگوییم ای خدایی که منظومه شمسی را آفریدی، روز و شب را در کنار هم قرار دادی، شب و روز با هم قاطی نمی شوند. می خواهیم بگوییم از این تفکر خلقت توکل خود را بازسازی می کنیم. نگرانی نسبت به زندگی فقط از جانب خودم امکان دارد. اگر خودم مشکلی ایجاد نکنم خداوند آنقدر برنامه را ردیف چیده است که من در دنیا و آخرت هیچ مشکلی نداشته باشم. در طول زندگی ما خیلی از اتفاقات در سال های گذشته را باید پس بدهی، این ها محو نمی شود. سیستم خداوند تبارک و تعالی بر مبنای تدبیر است. چرا انقدر برای انسان ها مشکلات و ناراحتی پیش می آید؟ از خودشان است.


»» فرق یا مقلّب و یا مدبّر:


یا مقلّب، یک دفعه صفر را صد و هشتاد می کند و صد و هشتاد ممکن است صفر بشود. ممکن است با یک ثانیه از مرز شرک و نفاق عبور کنی، از ظلمت به نور بیایی و برعکس.


یا مدبّر، خداوند جهان را بر تدبیری خلق کرده که مدبرانه پیش خواهد رفت. اگر به قول خود این بزرگوار آیت الله مشکینی(ره) باشی و در بیست سی سالگی رعایت خورد و خوراکت را نکرده باشی در شصت سالگی نمی توانی توان جسمی داشته باشی ولو نماز شبت ترک نشود.


تدبیر مربوط به جسم و سیستم دنیاست، اشتباه هایی کردی که قابل انقلاب نیست، قابل تدبیر است. یعنی خداوند می تواند با توسلی که شما داری یک سیستم مدبرانه و زمان دار بچیند برای اینکه شما این اشتباه را جبران کنی. شما دو سال خوب درس نخوانده ای و شش ماه طی یک سیستم مدبرانه به خودت فشار می آوری، سعی می کنی آن دو سال را جبران کنی. اینجا مقلب نیست به روح و قلب بر نمی گردد.


»» چه توسلی به خدا داریم؟ 


تدبیرهایی که ما در ذهن کوچک و ناقصمان داریم، الزاماً درست نیست. خدایا در همان سیستم مقلب القلوب در فضای نورانی حرم امام رضا(ع) به قلب من تدبیرهایی الهام کن که این تدبیرها با تدبیر تو منافات نداشته باشد. برخی از تدبیرها مشخص است که با تدبیر خداوند منافات دارد. چرا؟ چون در این تدبیر دروغ، فریب یا ریا است. منظور تدبیر سالم است.


خدایا از ذهنم گذشته فقرم را با گرفتن ربا برطرف کنم، این تدبیر از ریشه ناسالم است.


اگر تدبیر سالم در ذهنت آماده کرده ای آنجا می توانی از خدا بخواهی که به برکت حرم نورانی آقا علی بن موسی الرضا(ع) به من تدبیری را الهام کن که این تدبیر بتواند سلامت را برای زندگی من بیاورد.



کانال تلگرام رهپویان
 یک انسان گرفتار: سلام. لطفن به زیارت امام رضا رفتید من رو هم فراموش نکنید. ممنون.
سه‌شنبه 27 اسفند 1392
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات