برنامه آينده
اطلاعیه

مراسم احیای شب بیست سوم ماه رمضان در باغ جنت برگزاری می گردد.
رهپويان



دوشنبه 10 آذر 1393 نسخه چاپی
متن سخنرانی پدافند غیر عامل - قسمت دوازدهم
آن کس که در خانواده احساس شادابی و آرامش می کند می تواند انسان مومنی باشد. آن کس که خانه امنی دارد، آن کس که می تواند در خانه بهترین عبادت را انجام دهد، آن کس که دوای دردهایش در خانه است و برای تقسیم شادی هایش در خانه می رود، این شخص یقینا بهترین شیعه هم خواهد بود.

یا لطیف
سخنرانی حجت الاسلام سید محمد انجوی نژاد
موضوع: پدافند غیر عامل – قسمت 12
محرم الحرام 1393

جلسه قبل درباره محیط سایبری بود که ادامه آن را خدمتتان عرض می کنم. مباحث امینتی رسانه و محیط سایبری و نقشه هایی که دشمن برای او می چیند را، بیان کردیم.

» نکاتی که باید در ادامه به آن بپردازیم:

مشغولیت الزاما به معنای حسن نیست. مشغولیت یعنی فکر، ذکر و جسم را به چیزی مشغول کردن که این مشغول کردن، الزاما خوب نیست. در برخی اوقات آفت است. یکی از ترفندهایی که دشمن، صهیونیست ها و امپریالیست ها بر روی آن کار می کنند و حتی در خیلی مواقع در مملکت و بر روی افراد خودش هم، کار می کند این است که مشغولیت هایی را ایجاد کند که مردم از افکار و اعمال جدی غافل شوند.

به عنوان مثال ورزش حتی ورزش قهرمانی خوب است اما به شرط اینکه ورزش قهرمانی در اندازه خودش مطرح بشود، بیشتر از این باشد مشغولیت است. در ورزش قهرمانی، کُری خواندن وجود دارد ولی اگر این کُری خوانی که ایرادی هم ندارد به مشغولیت تبدیل شود و به جای لذت، ایجاد نفرت و دشمنی کند، معلوم می شود که ترفند دشمن است! در بحث سایبر، فضای اینترنت، شبکه های اجتماعی، سیستم ها و اپلیکشن های موبایل مانند اندروید از بُعدی که جلسه قبل خدمتتان گفتم، خوب است. از بلندگویی که غرب در اختیار ما قرار داده برای تبلیغ خودمان استفاده می کنیم اما از بُعد دیگری اگر مشغولیت ایجاد کند، خوب نیست.

»» تعریف مشغولیت: هر چیزی که ما را در مجازی فرو ببرد که:
1- از واقعیت ها دور شویم. 2- نسبت به مباحث جدی بی تفاوت بشویم.

اصلا این فضای سایبر و ماهواره مربوط به حوزه علمیه قم، شیعه ی شیعه است، تا چه حد قابل استفاده است؟ شبکه معارف بیست و چهار ساعت برنامه دارد، بسیار عالی و نهایت هنر انقلابی و اسلامی در رسانه به کار رفته و شبکه بیست و چهار ساعته راه انداخته اند، به مردم توصیه کنیم که بیست و چهار ساعت پای این شبکه بنشینند؟! نه. برای اینکه مردم را از واقعیت به مجاز برده ای. رسانه، تلوزیون، موبایل و اینترنت هر چقدر هم خوب باشند، مجاز هستند. تنها استفاده بنده از تلفن همراهم این است که با صله رحم احوالپرسی می کنم. اینگونه بودن خوب است؟ نه. چرا؟ چون اینجا مشکلی پیش آمده! سلام و احوالپرسی تلفنی دارد شما را از دیدن رحم، صحبت کردن، نشستن و برخاستن باز می دارد!

در جبهه فرهنگی انقلاب بازی درست کرده ایم که بچه تمام مراحل را با آموزندگی دینی می گذراند، این خوب است؟ صبر کن! به شرطی خوب است که فرهنگ استفاده از آن را داشته باشد. اگر قرار باشد بیست و چهار ساعت بازی کند، باز هم ترفند دشمن است. بر فرض اینکه فضای سایبر، رسانه و ماهواره صد در صد ساخته حوزه علمیه قم باشد، نباید در آن گیر کنیم! نه مومن، نه شیعه، بلکه خود انسان برای ارتباطات اجتماعی خلق شده است، یک درصدی از فرصتش را اجازه دارد پای تلوزیون و کامپیوتر بنشیند.

بچه های کوچک از صبح تا ظهر با تب لت بازی می کنند و پدر و مادر خوشحالند که از دست بچه راحت شده اند! بچه دبستانی دیده ام که روانی است، بیست و چهار ساعت با تب لت و موبایل سرگرم است. چرا نمی تواند ارتباط بر قرار کند؟ چرا نمی تواند در چشم من نگاه کند؟ خوب که نگاه می کنی این بچه مادری داشته که می خواسته مشغول باشد، تا به زندگی اش برسد!! آیا فرزندان یک خانواده فرهنگ استفاده از تکنولوژی با ساعت و برنامه را دارند یا نه؟ اگر ندارند ما نباید در اختیار آن ها بدهیم. در وهله اول باید فرهنگ را راه بیندازیم. بیماری های چشمی، گوارشی، عصبی، عدم ارتباطات، روابط عمومی بسیار پایین و گزینه های منفی دیگر از عوارض استفاده بدون فرهنگ این فضاست. علمای خود مهد تکنولوژی یعنی دانشگاه های آمریکا و انگلیس و فرانسه نه علمای قم، مقاله نوشته اند و صد و پنجاه نوع آفت در ارتباط با سایبر، تکونولوژی و رسانه عنوان کرده اند!

ترفندهای فرهنگی و سیاسی دشمن را فراموش کنید، به ترفندهای انسانی دشمن توجه داشته باشید. دقیقا همان اتفاقی که در بحث سیاسی افتاده، اینجا هم افتاده یعنی برای اینکه در آمریکا بتواند بازی را بخرد باید پنج دلار بدهد، در ایران به صورت رایگان به شما می دهند! به راحتی دانلود کن و استفاده کن! ما چون به ایرانی ها علاقه مندیم، برای بچه های خودمان پنج دلار می گیریم اما برای آن ها سایتی پر از بازی قرار می دهیم!

تلوزیون، موبایل و بازی باید ما را تا چه حد مشغول کنند؟ چقدر نیاز است؟ آیا دلیل افت بدنی کودکان و نوجوانان امروز این نیست که بازی نمی کنند بلکه بیشتر با موبایل و تب لت سرگرم هستند؟!
افت ورزش حتی در مباحث قهرمانی چقدر اتفاق می افتد؟! اگر در مدارس ما درباره رشته های مختلف ورزشی و بازی های کامپیوتری سوال شود، نود و پنج درصد اهل بازی های کامپیوتری هستند. باید آدم هایی باشند تا نوجوان و جوان توجیه بشود، لب تاب و موبالیت را که روشن می کنی مراقب باش که برای شما مشغولیت نباشد و با برنامه باشد. برنامه ریزی مشخص برای اینکه در این بازی ها چون آدم نفس نمی زند و خسته نمی شود، ادامه می دهد. آرام آرام که جلو می رود روی همه چیز اثر می گذارد.

در مباحث تبلیغی هم همینطور است یعنی وقتی می خواهد تبلیغ کند تا چه حد و اندازه باید باشد؟ بنده وقتی کامپیوترم را روشن می کنم، وقتی در شبکه های اجتماعی وایبر و واتس آپ و لاین می روم، فقط به این دلیل می روم که تبلیغات کنم. مباحث را پخش کنم، عکس و فیلم ها را ارسال کنم، همین کار باید تا چقدر باشد؟ مردم ما خوراک مذهبی خود را از این شبکه ها نمی گیرند، ارتباط چهره به چهره لازم دارند. مثلا بگویم از این بعد شما در خانه بنشینید و چای هم برای خود بریزید، این صحبتی که قرار است به صورت فشرده در چهل و پنج دقیقه بگویم، به هفت قسمت تقسیم می کنم، به صورت صوت روزی یک قسمت برای شما می فرستم. از نظر دینی این تبلیغات تاثیر خودش را دارد از دست می دهد. باید چهره به چهره باشد، امام صادق(ع) راجع به نامه و مقاله و امثالهم صحبت کرده اند، فرمودند آن چیزی تاثیر دارد که دو زانو در مقابل برادرت می نشینی و برایش توضیح می دهی.

حضرت امام(ره) فرمودند: بزرگ ترین رسانه شیعی، منبر است. با چند پیام مردم به این سادگی ایمان نمی آورند. کسی هست که نه توانایی دویدن در جامعه را دارد، نه توانایی کار چهره به چهره را دارد، نه توانایی جسمی و ذهنی دارد، این شخص ضمن اینکه کارش را می کند، هر چند ساعت یکبار، مطلب علمی، مذهبی و دینی خوبی را برای تعدادی می فرستد. ولی الان ما تعداد زیادی آخوند دیجیتالی داریم! یعنی این ها اصلا در جامعه دیده نمی شوند. نه مسجد، نه حوزه و نه کلاس دارد! بنده خودم دیده ام که روحانی در محیط سایبر تبلیغات داشته؛ سخنرانی فلانی با پرسش و پاسخ و روضه! وظیفه شما این نبوده! نیروی درستِ جوانِ کار کرده ای که اگر با بیست نفر کار کند، می تواند تاثیر بگذارد. در زمان انتخابات عرض کردم آنقدری که داری وقتت را در محیط اینترنت می گذاری، نمی دانی که مردم نه سایت شما را می خوانند، نه این کامنت ها و لایک ها تاثیری دارد! مردم در جامعه، مدارس و دانشگاه ها هستند. با لایک و کامنت که نمی شود اسلام را ترویج داد!

حاکمان فضای سایبر انسان های مشهورند نه انسان های معروف! شهرت دارند، معرفت و عرفان ندارند! هر کسی مشهور باشد در این فضا تبلیغ می شود. حتی می بینی بُرد این اشخاص خیلی زیاد می شود. خدا همه رفتگان را رحمت کند، خواننده ای که چند روز پیش از دنیا رفته، نه رسانه کار کرد نه هیچ جای دیگر، الان بُرد را می بینید؟! این مسائل در فضای سایبر بُرد دارد اما مگر شرح اوصاف الاشراف در این فضا بُرد دارد؟!

چرا برای پروفسور یا دانشمند هسته ای که حتی ترور می شود در اقصی نقاط کشور تجمع نمی شود؟ چون فضای سایبر هم می تواند چیز خاصی را به بُرد برساند، هم طرفدارای خاصی دارد. کاملا قابل احترام و متاسفانه کاملا مورد مغفول!


این رسانه رسانای هر چیزی نیست، چیزهایی از جنس خودش را خیلی خوب پخش می کند. اخبار، مباحث سیاسی، شایعات برد دارند، تخریب به شدت برد دارد اما تمجید کمتر، موسیقی بسیار برد دارد، ورزش برد دارد. اما معارف را نمی دانیم، ندیده ایم! مثلا بنده پنج دقیقه برای مطلبی وقت بگذارم، معرفت فکر می خواهد و باید روی این مطلب عمیق بشوم.

بارها گفته ام این همه حرف خوب می زنیم کافی است یک حرف ناجور بزنیم، سریع پخش می شود، این رسانه رسانای حرف ناجور است. این رسانه، رسانای جک و خاطره خنده دار است اما اینکه بتواند عمق را برساند، فکر نمی کنم اینگونه باشد. آیا یک روحانی می تواند یک روحانی دیجیتالی باشد و ارتباطش با مردم از طریق وبلاگش باشد؟ نه. در حد نوا و تبلیغ ممکن است. در حد تلنگر، مختصر و مفید جواب می دهد.

»» شبکه های اجتماعی حقیقی:

حقیقی یعنی مکان هایی که مردم دقایقی از عمرشان را در آن ها صرف می کنند و کاری هم ندارند. ایستگاه و خود اتوبوس، تاکسی، به صورت کلی ساعات پرت(pert)، زمان هایی که مردم حاضرند از چیزی استفاده کنند. بعنوان مثال در کتاب روانشناسی مدیریت 20سال پیش، در کارخانه ای در ژاپن متوجه شده بودند بهره وری کارگرها تا یک بازه زمانی خیلی پایین است. با تیم روانشناس بررسی کرده بودند؛ خوب یا بد می خوابند؟ برنامه های تلوزیون چیست؟ به این نتیجه رسیده بودند که کارگرها وقتی می آیند عصبی هستند، بعد به دلیل عصبی بودنشان رسیده بودند که این ها در سالن انتظار برای رسیدن به طبقه کاری خود، ده دقیقه ای بیکار هستند. یک ربع اغتشاش ذهنی برای این ها ایجاد می کند که بهره وری یک ساعت اول کاری این ها را، پایین می آورد! روانشناس ها راه کاری که داده بودند این بود: دیوارها را آیینه کنند و شانه ای هم جلوی آن بگذارند که مردم خودشان را ببینند.

+ شبکه های اجتماعی موقت و تصادفی:

ایستگاه اتوبوس، خود اتوبوس و تاکسی که جزء شبکه های اجتماعی موقت و تصادفی هستند، مردم در این شبکه ها بیکارند! در ایستگاه اتوبوس شهر قم آکواریوم گذاشته بودند! مردم هم نگاه می کردند. طبیعت به آدم آرامش می دهد.

در زمانی که طرف بیکار است که نباید سخنرانی آقای انجوی را بدهی که گوش کند! برای شنیدن سخنرانی آقای انجوی پسر و دختر با آمادگی قبلی در حسینیه می آیند اما گوش هم نمی دهند آن وقت می خواهی به کسی که بیکار است سخنرانی بدهی؟! این کار ضد دین است. در این شبکه های باید چه کار انجام دهیم؟ باید در جنگ نرم بتوانیم حسن استفاده را بکنیم. آن جا آیینه گذاشتند، شما یک فکر فرهنگی داشته باش.

در برخی از کشورها، در دیواره ایستگاه اتوبوس تلوزیون کار گذاشته اند که تبلیغات پخش می کند. همه تبلیغات را دوست دارند و نگاه می کنند، البته تبلیغات خوب و روانشناسی شده. در ایستگاه های متروی تهران، کتابچه های کوچکی گذاشته اند که سیستم این کتابچه ها به گونه ای است که خواندنش ربع ساعت بیشتر وقت نمی گیرد.

+ شبکه های اجتماعی حقیقی غیر تصادفی دائمی:

مثل مسجد، هیات و خانواده و تاثیر شگرف این شبکه های اجتماعی بر هزاران صفحه و موارد دیگر. ما جنگمان را با شبکه های اجتماعی در هشت سال دفاع مقدس، گذارانده ایم. هسته های مقاومت از مساجد بیرون آمدند، با دست خالی مقابل جهان جنگیدیم. پدر و مادری که پسر و دخترش را به یک شبکه اجتماعی شیعی وصل نمی کند، حتما و حتما به شبکه اجتماعی دشمن وصل خواهد شد! کسی که حلقه اتصال به هیاتی یا مسجدی ندارد، حتما و حتما حلقه اتصال به یک شبکه اجتماعی دشمن برایش فراهم خواهد شد! چه مجازی، چه حقیقی.

» قانون مدیریت می گوید: اگر برای گروه های غیر رسمی یک حاکمیت رسمیت ایجاد نکند، یقینا این گروه های غیر رسمی خودشان حاکمیت را عوض خواهند کرد! اگر حلقه های اجتماعی شیعی تشکیل نشوند و رسما زیر پرچم شیعه، نظام، جبهه فرهنگی انقلاب قرار نگیرند، یقینا خودشان تشکیل می دهند و همینطور که الان مردم و نیروی انتظامی ما برای تجمعات یک رحلت که هیچ مشکلی هم نداشت آچمز شده اند، یک روزی هم در مقابل اینکه برای شبکه های اجتماعی برنامه ریزی و مدیریت نکرده ایم و دشمن برنامه ریزی کرده است، آچمز می شویم!

مسجد و هیات و تشکیلات به یکدیگر وصل شوند، بچه ها در این ها شکل بگیرند. به دانش آموزان مدارس گفته ام مدارس ما بهانه ای است که شما در هیات همدیگر را ببینید. مدرسه که شبکه اجتماعی نیست، شبکه اجتماعی باید داوطلبانه باشد. شبکه اجتماعی باید در اوقات فراغت ایجاد شده باشد، محل کار شبکه اجتماعی نیست مثلا نماز خانه اداره آب و فاضلاب جزء شبکه های اجتماعی است. خود اداره آب و فاضلاب نمی تواند شبکه اجتماعی باشد چون رسمی است، تعریف شبکه اجتماعی یعنی گروه غیر رسمی.
ما با همین شبکه انقلاب کرده ایم و جنگیده ایم و با همین شبکه وقتی دو کار مهم را انجام داده ایم، در جنگ نرم در پدافند غیر عامل، یقینا موفق هستیم.

ده، دوزاده سال پیش حضرت آقا(حفظه الله) فرمودند: تنها و تنها راه مقابله با شبیخون فرهنگی دشمن، همین هیات های مذهبی است.

در این شبکه همدیگر را می بینیم، صحبت می کنیم، با هم گریه می کنیم و می خندیم. این شبکه های اجتماعی است که سیل را ایجاد می کند. لذا اصل این است که رفیق واتس آپی شما در مسجد کنارتان بنشیند و الا این رفاقت، بیخودی است. تمام شبکه های اجتماعی مجازی بهانه ای است برای اینکه ارتباطات را به شبکه های اجتماعی حقیقی بیاوریم. حضور شما در فضای سایبر فقط به این خاطر است که بتوانید آدم ها را از آن فضا به فضای حقیقی آورده و کنار آن ها بنشینید و شبکه حقیقی اجتماعی تشکیل بدهید.
اولین کسی که در دام جهاد مجازی سازی دشمن قرار گرفت، خود دشمن بود که گمان می کرد با لایک و کامنتی که در اختیار گرفته و پرچمش بالاست، وسط خیابان است و حکومت در دست اوست! اولین ضربه را خودش خورد. بعد با نوشتن مقاله اعتراف کرد که ما فقط در فضای سایبر توانستیم سربازانمان را به صف کنیم، اصلا در میان جامعه نمی دانند سایبر چه چیزی هست!

ما چهل هزار لایک گرفته ایم، گمان کردیم حکومت سرنگون شده، نمی دانستیم حکومت هشتاد میلیون آدم هستند. وقتی خودش ضربه خورده ما هم باید مراقب باشیم. افسر جنگ نرم افسری نیست که فقط در محیط اینترنت آی دی او را ببینیم! جلسه قبل هم عرض کردم خوشحالم از اینکه رد پایت را در فضای سایبر می بینم اما باید خودت را هم، در جامعه ببینم.

+ شبکه بسیار بسیار مهم خانواده:

آن کس که در خانواده احساس آرامش، امنیت، رفاه و شادابی می کند یقینا در تمام شئونات خود در جامعه موفق است. آن کس که در خانواده احساس شادابی و آرامش می کند می تواند انسان مومنی باشد. آن کس که خانه امنی دارد، آن کس که می تواند در خانه بهترین عبادت را انجام دهد، آن کس که دوای دردهایش در خانه است و برای تقسیم شادی هایش در خانه می رود، این شخص یقینا بهترین شیعه هم خواهد بود.

اما کسی که از صبح تا شب در شبکه ای مثل وایبر صحبت کرده، درد هایش را گفته و شنیده، یعنی حس درد شنیدن و گفتنش ارضاء شده است، خانمی که در شبکه های اجتماعی مجازی همه حرف هایش را زده، دیگر صحبتی ندارد و دردهایش را آرام و شادی هایش را با یاران مجازی اش تقسیم کرده، اصلا برای چه به خانه برود؟! خانه هتل نیست که برای خواب و خوراک به آنجا بروی!!

بعد می گوید چرا پسر و دخترم چنین و چنان شدند؟ خودت چه؟! شما همان کسی نبودی که وقتی دختر یا پسرت دوست داشت سرش را روی شانه هایت بگذارد و گریه کند، دوست داشت درد دل کند، به او یک تب لت دادی و گفتی بازی کن من کار دارم؟!! در همین شبکه ها هم مادر، هم پدر پیدا کرد!! برادر و خواهر هم پیدا کرده! حتی شوهر هم پیدا کرده، شما خبر نداری! شما همانی نبودی که می گفتی حوصله ندارم؟! این ارتباطات دارد نسل به نسل منتقل می شود. دلیل سردی شما و همسرت هر چه هست دارد به سردی شما با فرزندانت تبدیل می شود و در آینده به فرزندان آن ها انتقال داده خواهد شد.

آدم ها برای اینکه با هم بخندند، گریه کنند، تبادل اطلاعات داشته باشند و مهر ورزی کنند با یکدیگر ارتباط دارند، همین چهار گزینه در ارتباط های ما وجود دارد که از طریق موبایل دارد ارضاء می شود! تا چه حد مجاز هستیم؟

خودم زمانی این جمله را نقد می کردم، شما می خواهی ازدواج کنی، خانه داری؟ می گفت عشق باشد، خانه لازم نیست. ازدواج کردی، شغل داری؟ عشق باشد، لازم نیست. شب چه چیزی بخوری؟ عشق باشد غذا لازم نیست، نان را با عشق می خوریم. دیوانه! خانه و ماشین لازم است، عشق دیگر چیست؟! فهمیدیم آن نوجوانی که در اثر جهالتش حرفی می زند، دقیقا دارد حرف فطرتی می زند. در خانه اگر صمیمیت باشد هیچ چیزی دیگر لازم نیست. همین آدم وقتی در خانه وارد شد، واقعا با تفکر فطری درستی رفت اما مشغول چشم و هم چشمی ها شد، حالا خودش زیر آب حرفش را می زند!

اگر می خواهی از تفریح لذت ببری و پسرت به انحراف کشیده نشود، باید خانه ات صمیمیت داشته باشد.
از پدران شیعه جامعه آمار بگیرم که چقدر از پسران و دختران جامعه هستند وقتی صدای زنگ خانه بلند می شود همه با لحن خاصی می گویند: پدر آمد! این پدر بچه اش منحرف نمی شود؟ یکی از لذت بخش ترین صداهای خانه های ما، بسته شدن در خانه توسط پدر است که بیرون می رود! اصلا انگار آزادی مطلق ایجاد می شود! بعد همین پدر به مشاور می گوید پسر و دخترم به من اعتماد نکرده به پسر و دختر خیابان اعتماد کرده!! شما یک عمر در خانه را که می بستی زنگ شادمانی اش بوده، برای خودش عروسی داشته، صدای زنگ که بلند می شد ضربان قلب این بیچاره بالا می رفت! شما چگونه پدری کردی که توقع داری در بحران سراغ شما بیاید؟!

چند درصد از دادی که امروز بر سر فرزندت می زنی را باید بر سر خودت بزنی؟؟ این بچه از پنج سالگی از شما می ترسیده! چگونه در بحران سراغ شما بیاید؟! مادر هم اشتباه می کرده که با ادبیات بچه نکن، ظهر پدرت می آید! با فرزند صحبت می کرده. دقت کنید، پدر مظهر و قله عطوفت خانواده است. برای اینکه پسر و دختر دوست دارند در بحران ها به پدر پناه ببرند.

برادران حزب اللهی غیرتی که فکر می کنند علم حضرت عباس(ع) برای کنترل خواهرانشان در خانه هستند. خودش هزار ایراد دارد برای یک لاخ موی خواهرش می خواهد قیطریه را به آتش بکشد! شما مظهر پناه جویی خواهر هستید. کلمه داداش یعنی عطوفت و مهر. اگر یک دختر خوب در خانه یک برادر خوب داشته باشد، به هیچ کس پناه نمی برد حتی اگر پدر و مادر خوبی نداشته باشد. چند درصد از شما برای خواهرتان وقت می گذارید؟ اگر یک دختر خوب خواهر خوبی برای برادرش باشد، او هیچ وقت سراغ خلاف نمی رود. باید در خانه احترامات متقابل باشد، برخی اوقات در خانه بین خواهر و برادر جنگ سگ و گربه است!!

انسان ها موقع درد ها و شادی ها نیاز به پناهگاه دارند، آدم ها دوست ندارند شادی هایشان را به تنهایی بگذرانند، دوست دارند شادی هایشان را جرعه جرعه با یارشان و کسانی که دوستشان دارند تقسیم کنند. پناهگاه ندارد مجبور است برود در خیابان پیدا کند.

» قوانین غلط خانواده:

- حق همیشه با جوان است! چه کسی می گوید حق همیشه با جوان است؟! حق بعضی وقت ها با جوان است. جوان هم مانند بزرگسال هم یک فطریاتی دارد و هم تجربیاتی. ماحصل مجموعه فطریات و تجربیات یک جوان و یک بزرگسال، رفتارهایی است که نشان داده می شود. برخی اوقات پدرها راست می گویند، برخی اوقات هم جوان راست می گوید. حتی بعضی وقت ها هر کدام دروغ می گویند، باید بررسی شود.






کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات