برنامه آينده
به دلیل رعایت اصول بهداشتی و پیشگیری از آسیب های احتمالی
جلسات هفتگی تا اطلاع ثانوی
برگزار نمی گردد!
رهپويان



پنجشنبه 14 فروردین 1399 نسخه چاپی
متن سخنرانی - بحث مهم حقیقت تشیع - 95/12/21

یا انیس
سخنرانی سید محمد انجوی نژاد
موضوع: حقیقت تشیع
تاریخ:  95/12/21

عناوین اصلی سخنرانی:
» حقیقت تشیع  در چشم جهانیان مسلمانانی هستند که توسل، زیارت و شفاعت را دارند.
» خداوند می گوید هم می توانید با من مستقیم صحبت کنید و هم می توانید واسطه قرار بدهید.
» شفاعت مغفرت یعنی ما می توانیم کما اینکه در دنیا توسل کردیم، در قیامت هم از اهل بیت(س) و از همه ی نیکان بخواهیم که ما را شفاعت کنند.
» شفاعت رهبری یعنی نوع نگاه ما به امام باعث می شود که ما در دنیا بوسیله امام و با اطاعت از فرامین امام هدایت شویم.
» زیارتی زیارت است که مقدمه توسل و شفاعت باشد.
» شیعیان طرفدار عدل و امامت هستند اما بقیه مسلمین این موارد را جزء اصولشان را ندارند.
» وقتی پرچم شیعه بلند می شود، این پرچم باید مبارزه با ظلم باشد.
» شیعه پای عدل جان می دهد!
» امامت یعنی شکل گیری سبک زندگی بر مبنای سبک زندگی امام
» نقشه ی راه شیعه چیست؟
» چرا در خانه شیعیان مفاتیح الجنان جای نهج البلاغه را گرفته است ؟
» نقشه راه تشیع، نهج البلاغه است!
» دلیل اینکه شیعه را با زیارت و توسل و شفاعت می شناسند و با عدل، مبارزه ی با ظلم و امامت نمی شناسند، چیست؟
» یکی از دلایلی که جهان وقتی می خواهد شیعه را بشناسد به اصول مذهب نمی رسد بلکه به سه مورد از فرعیات رده پایین شیعه یعنی توسل ، زیارت و شفاعت می رسد، خودمان هستیم.
» زیارت، توسل و شفاعت اصول فرعی ما هستند.
» می شود که زیارت، توسل و شفاعت به خرافات آمیخته شود اما عدل و امامت نمی شود.
» اول اصول مذهب شیعه را رعایت کن بعد سراغ فروع مذهب شیعه برو!
» زیارت درآمد دارد!
» خود ما هستیم که شیعه را این گونه معرفی کرده ایم.
» دلیل اصلی انحراف شیعه انگلیسی این است که هم و غمش سه گزینه توسل، زیارت و شفاعت است اما اصلا صحبتی از عدل نمی کند.
» نهج البلاغه خواندن هزینه دارد!
» سی سال بعد از انقلاب، حرم علی بن موسی رضا(ع) اصلا برایش مهم نبود که در مشهد محروم وجود دارد.
» غذای امام را خوردن سعادت نمی خواهد!
» بدن آن کسی که رابطه امام با محرومین را قطع کند را در قبر می لرزانند.
» آیا امام خمینی از نظر عرفانی از شهدای ما کمتر است ؟
» عدل به اشرافیت اجازه نمی دهد!
» امروز شیعه ابوذر می طلبد.
» الان فرق تو با شیعه انگلیسی چیست؟   
» عقیده و برای عقیده جنگیدن می شود شیعه.
» توسل و زیارت، فروع و آداب ماست.
» اسطوره تان در مسجد سپه سالار جلوی شاه منبر می رفته است!
» به ساداتی که مایه ی زینت اهل بیت(علیهم السلام) هستند، احترام بگذار.
» از ماست که برماست.


معمولا آخرین بحث هایی که می کنم، بحث هایی است که بین آن یک فرصت ده، بیست روزه ای تعطیل باشیم. پارسال هم یادم است که آخرین بحث سال 94 یک بحث کمی جنجالی بود و باعث شد این ده، بیست روزی که تعطیل بودیم، تبعاتش برطرف شود. امشب هم این چنین بحثی خدمتتان داریم. البته فیتیله جنجال را کمی پایین تر می کشم چون مملکت به قدر کافی جنجال دارد.

اگر هفت، هشت، ده، سال پیش، کلمه شیعه مخصوصا با اسپل انگلیسیshia  را در گوگل سرچ می کردی، صفحه اولِ عکس هایی که می آمد کلا مربوط به قمه زنی بود و در نتیجه خیلی روی این قضیه کار کردند و الان زمانی که سرچ می کنی این گونه نیست.

برای اینکه این صحبتم، مستند و به روز باشد، قبل از اینکه به جلسه بیایم سرچ کردم و فقط یکی دو عکس قمه زنی پایین صفحه سرچ بود اما بالای صفحه این گونه نبود. فیلم، تصویر، سایت، کتاب و غیره بود.

جهانیان وقتی می خواستند با تشیع آشنا شوند و مثلا درباره ایران ، خمینی و خامنه ای سرچ کنند،به شیعه یعنی قمه زنی می رسیدند. چند روز پیش که این بحث در ذهنم بود، این کلمه را سرچ کردم و امروز هم دوباره سرچ کردم تا ببینم تغییر خاصی روی داده است یا خیر. البته می دانستم که تغییر خاصی اتفاق نیفتاده است اما برای اینکه صداقت داشته باشم و بگویم همین الان این گونه است است، سرچ کردم. چیزی که الان از شیعه در خارج از کشور دیده می شود خیلی فرق کرده است. ما خیلی خوشحال هستیم که رویه را از  قمه زنی تغییر داده و به این سمت آورده ایم.

» حقیقت تشیع  در چشم جهانیان مسلمانانی هستند که توسل، زیارت و شفاعت را دارند.

چیزی که جهانیان الان از شیعه در اولین سرچ و بیشترین آمار و تا صحفه ی سه می بینند، غیر از این سه مطلب نیست : 1)توسل 2)زیارت 3)شفاعت. یعنی وقتی نگاه میکنی، میبینی که حقیقت تشیع  در چشم جهانیان مسلمانانی هستند که توسل، زیارت و شفاعت را دارند.

» سه گزینه توسل، زیارت و شفاعت،  علم و پرچم تشیع را در جهان بلند می کنند.
 مثلا در قسمت ویدئو که سرچ می کنی، چند کلیپ درباره ی توسل، چند کلیپ راجع به شبهات ما و چند کلیپ راجع به شبهات بقیه نسبت به شفاعت و جواب آنها، می آید. در قسمت عکس که سرچ می کنی، یک عکس از حسن نصرالله و یک عکس از آقا در ردیف یک و دو موجود است. ولی در قسمت ویدئو سرچ می کنی، مجالس، توسل، راهپیمایی کربلا، مزار امام حسین(ع)  علی بن موسی رضا(ع) و غیره و بحث های شفاعت، می آید و غیر این موضوعات چیز دیگری نیست. یعنی سه گزینه توسل، زیارت و شفاعت،  علم و پرچم تشیع را در جهان بلند می کنند.  که ما این سه گزینه را بررسی می کنیم که چه چیزی هستند.
 
کتابی تحت عنوان حقیقت تشیع در اواخر سال 2016 در مالزی چاپ شد که عکس روی جلد آن قمه زنی است ولی داخل کتاب همین سه گزینه یعنی نگاه شیعه به زیارت، توسل  و شفاعت را نقد می کند. از زمانیکه از این کتاب رونمایی شد و حتی نخست وزیر مالزی هم در مراسم رونمایی آن شرکت کرد، در قانون مالزی این گونه آمده که تشیع از  زیر مجموعه وزارت ادیان اسلامی خارج و زیر مجمومه وزارت ادیان غیراسلامی می شود.

یعنی در مالزی قانون می شود که تشیع یک دین است، محترم هم می باشد و آنها هم آن را قبول دارند اما زیر مجمومه  اسلام نیست. این کتاب ثابت می کند که تشیع به این سه دلیل، توحید را قبول ندارد و چون توحید را قبول ندارد، زیرمجموعه ادیانی که دو خدایی و سه خدایی و این مدلی هستند، قرار  می گیرد. هنوز در مقدمه هستیم. خیلی منتظر جنجال نباشید!

» خداوند می گوید هم می توانید با من مستقیم صحبت کنید و هم می توانید واسطه قرار بدهید.
در ابتدا من توسل ، زیارت و شفاعت را معنی بکنم. خیلی کتاب های جدی ای در زمینه توسل در معنای شیعه، وجود دارد و مخصوصا کتاب حضرت آیت الله سید جعفر سبحانی در این رابطه موجود است که در آن کاملا بر طبق آیات قرآن صحبت می شود و بر طبق آیه "وَابْتَغُواْ إِلَيهِ الْوَسِيلَةَ" و غیره خداوند می گوید اگر جایی خواستید می توانید با من، واسطه ای  قرار بدهید، اگر نخواستید هم می توانید. یعنی هم می توانید با من مستقیم صحبت کنید و هم می توانید واسطه قرار بدهید.

سپس می گوید خداوند در قرآن کریم این قضیه را توضیح می دهد. آنجایی که فرزندان یعقوب به یعقوب میگویند یا أبانا ، پدر ما شما که دست خدا، وجیه هستید یعنی شما که وجاهت بیشتری دارید، از طرف ما استغفار کن. یا وجیه عندالله اشفع النا عندالله. و ثابت می کند که این معنی توسل است و توسل یعنی همه کار ها دست خداست، امامان ما هم عبد خدا هستند اما ما می توانیم نه فقط به امامان بلکه به  پدر و مادرمان هم بگوییم که برای ما دعا کنند. و هرچقدر این آدم نزد خدا وجیه تر باشد اثر دعایش بیشتر است. این معنای توسل در شیعه است .

شفاعت چیست؟ من تفکر صحیحش را دارم می گویم. آن چیزی که مستند است و علمای شیعه قبول دارند، همان مطلبی است که مرحوم شهید مطهری در دهه چهل و در سال 1340 فرمودند که شفاعت دو مدل است: یکی مغفرت و یکی رهبری است.
 
» شفاعت مغفرت یعنی ما می توانیم کما اینکه در دنیا توسل کردیم، در قیامت هم از اهل بیت(س) و از همه ی نیکان بخواهیم که ما را شفاعت کنند.
شفاعت مغفرت یعنی ما می توانیم کما اینکه در دنیا توسل کردیم، در قیامت هم از اهل بیت(س) و از همه ی نیکان بخواهیم که ما را شفاعت کنند. و این مطلب هم در  قرآن موج میزند که در جایی مثلا خداوند تبارک و تعالی به پیامبر(ص) می گوید که اگر برای این افراد طلب استغفار بکنی یا نکنی، فایده ای ندارد. یعنی تصمیم اصلی را خدا می گیرد ضمن اینکه این مطلب را هم می گوید که طلب استغفار از طرف پیامبر(ص) در روز قیامت و در دنیا هست اما برای این افراد فایده ندارد ولی برای عده ای دیگر فایده دارد .

» شفاعت رهبری یعنی نوع نگاه ما به امام باعث می شود که ما در دنیا بوسیله امام و با اطاعت از فرامین امام هدایت شویم.
مورد دوم شفاعت رهبری است که یعنی نوع نگاه ما به امام باعث می شود که ما در دنیا بوسیله امام و با اطاعت از فرامین امام هدایت شویم. این را هم شهید مطهری می گوید.

» زیارتی زیارت است که مقدمه توسل و شفاعت باشد.
مورد سوم زیارت است. زیارتی زیارت است که مقدمه توسل و شفاعت باشد. یعنی ما برای این دو مورد زیارت می رویم. در زیارت فضا، فضای خوبی است، استفاده میکنیم و جلو می رویم . این معنای حقیقی توسل ، شفاعت و زیارت خیلی مختصر و فست فودی و جمع و جور می باشد.

کامل این مباحث، در کتاب های آقای سبحانی واقعا خوب جواب داده شده است. خدا رحمت کند مرحوم آیت الله موسوی لاری امام جمعه ی محترم لارستان در موسسه شان کتاب هایی بسیار عالی دارند . حضرت آیت الله مصباح و شهید مطهری علامه طباطبایی و غیره خوب جواب داده اند. کتاب های فنی دقیقی دارند که کلا با آیه و روایت این مباحث ثابت کرده اند. هیچ اشکالی هم ندارد که ما برویم و مباحثی که ر شیعه وجود دارد را ثابت کنیم و پای آنها هم بایستیم. هنوز در مقدمه هستیم.

اما سراغ حقیقت شیعه می آییم. آیا حقیقتا زیارت ، توسل و شفاعت آنقدر در نزد شیعیان جایگاه دارند که وقتی جهانیان بخواهند شیعه را بشناسند این سه گزینه را ببینند ؟ من روی این سوال بحث دارم.

» شیعیان طرفدار عدل و امامت هستند اما بقیه مسلمین این موارد را جزء اصولشان را ندارند.
ما در اصول دینمان توحید ، نبوت و معاد را داریم، اما ما دو اصل را اضافه کرده ایم که آن ها را اصول دین نمی دانیم بلکه به آن ها اصول مذهب می گوییم. یعنی شیعه، پیرامون أطیعوا الله و أطیعوا الرسول و اولی الأمر منکم می گوید که أطیعو الله و أطیعوا الرّسول، توحید، نبوت و معاد است اما اولی الأمر و قرآن را چکار کنیم؟ ما می گوییم اولی الأمر امامان هستند و دو اصل عدل و امامت هم به عنوان اصول مذهب، زیر مجموعه امامان هستند!

یعنی اگر قرار بر این باشد که کسی بخواهد فرق شیعیان با سایر مسلمین را بگوید، باید در سرچ این را دو مورد گزینه را پیدا کند که شیعیان طرفدار عدل و امامت هستند اما بقیه مسلمین این موارد را جزء اصولشان را ندارند. این موارد اصول ما هستند. بنابراین زیارت ، توسل ، شفاعت مهم است، اما جزء اصول شیعه نیست، اصل نیست.

» وقتی پرچم شیعه بلند می شود، این پرچم باید مبارزه با ظلم باشد.
حالا سراغ اصل مطلب می رویم. اول عدل و امامت را معنی می کنیم تا ببینیم چرا شیعه راجع به عدل اینقدر تکیه دارد ؟ عدل یعنی هر چیز را در جای خودش قرار دادن. این معنای کلمه ی عدل است. قاعده این است که اگر در جهان کسی بخواهد طرفدار عدل باشد باید با بی عدالتی یا ظلم مبارزه کند.

یعنی وقتی پرچم شیعه بلند می شود، این پرچم باید مبارزه با ظلم باشد. طرفدار عدل بودن چیزی نیست! کسی که با ظلم مبارزه می کند، عدل را حاکم می کند! نه اینکه کسی که از عدل طرفداری می کند، عدل را حاکم می کند. عدل طرفداری ندارد. عدل سر جای خودش است. ظلم است که مبارزه ی با ظلم عدل را جایگزین می کند. اگر کسی مبارزه با ظلم نکند، اصلا طرفداری از عدل معنا ندارد.

» شیعه پای عدل جان می دهد!
مورد دوم این است که طرفداری از عدل، از نهی از منکر شروع می شود تا جهاد هم ختم می شود.  و جهاد، جهاد اقتصادی، جهاد نظامی، جهاد سیاسی، جهاد علمی و غیره  تا جایی که "رِجَالٌ لَّا تُلْهِيهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَيْعٌ عَن ذِكْرِ اللَّهِ" را شامل می شود. یعنی انسان ها به جایی برسند که تا مرز فنا پیش روند.
 
علامه طباطبایی زیر این آیه می نویسند که این آیه رساندن آن رجال به مرز فنا(شهادت) است. یعنی شیعه پای عدل جان می دهد! این قضیه چرا در سرچ نمی آید؟ چرا جهانیان نه، زمانیکه در خود ایران کسی بخواهد شیعه را بشناسد، کلمه شیعه را فارسی، عربی، انگلیسی، لاتین، آلمانی و غیره سرچ کند، عدل بالا نمی آید و چیزی که بالا می آید زیارت ، توسل و شفاعت است؟!

» امامت یعنی شکل گیری سبک زندگی بر مبنای سبک زندگی امام
معنای امامت چیست؟ کلمه ی امام یعنی کسی که قرار است یک عده از او الگو بگیرند و تقلید کنند. ما معنای امامت را می توانیم اینگونه باز کنیم که امامت یعنی شکل گیری سبک زندگی بر مبنای سبک زندگی امام که طبق اصول ما، سبک زندگی امام در سه قسمت دیده می شود: قول ، فعل و تقریر.

یعنی حرف های امام، کارهای امام و همراهی امام. معنای آخر تقریر، همراهی امام با موضوعی بدون اینکه آن را انجام دهد، می شود. یعنی کس دیگری دارد کاری را انجام می دهد و امام  او را همراهی می کند. بعضی اوقات همراهی با سکوت و بعضی اوقات با تایید است. چرا سکوت امام در مقابل یک عمل، حتما نشان دهنده ی این است که آن عمل خوب است؟ برای اینکه امام واجباتش را نه به تاخیر می اندازد و نه از او ساقط می شود. نهی از منکر واجب است و اگر کاری بد باشد امام چیزی می گوید. مثلا اگر یک منبری جلوی امام معصوم منبر برود، کل منبرش از نظر ما مورد تایید امام معصوم است. چون هرجایش مورد تایید نباشد امام می گویید که این جا مورد تایید او نیست.

دومین اصل شیعه بعنوان اصول مذهب، امامت است. امامت یعنی سبک زندگی مانند سبک زندگی امامان باشد.

» نقشه ی راه شیعه چیست؟
سراغ مطلب بعدی یعنی نقشه ی راه شیعه می آییم که یکی در کتاب های حدیث آمده و دوم در کتاب هایی که منتسب به امامان شیعه است، آمده است که به صورت جداگانه امامان شیعه یا این موارد را خطابه فرموده اند بعد نوشته شده یا اینکه خودشان آن ها را نوشته اند. مثلا روش سبک زندگی شیعه در صحیفه سجادیه یا در کتاب بسیار ارجمند نهج البلاغه.

» چرا در خانه شیعیان مفاتیح الجنان جای نهج البلاغه را گرفته است ؟
من دفعه قبل که به مشهد رفتم خیلی خوشحال شدم چون دیدم آستان قدس مساوی با قرآن و مفاتیح، نهج البلاغه را هم در حرم قرار داده است. مفاتیح الجنان خیلی کتاب خوبی است و حتما پشت سر نفس شیخ عباس قمی، یک نفس حقی بوده اما واقعا چرا در خانه شیعیان مفاتیح الجنان جای نهج البلاغه را گرفته است ؟ یعنی کتاب شیخ عباس قمی جای کتاب حضرت علی(ع) را گرفته است!

» نقشه راه تشیع، نهج البلاغه است!
شما هنگامیکه ازدواج می کنید در خانه تان قرآن و مفاتیح را می برید اما نهج البلاغه را نمی برید. نهج البلاغه ات کجاست؟ نقشه راه تشیع، نهج البلاغه است! سبک زندگی تشیع صحیفه سجادیه است. این دو کتاب جزء معدود کتاب هایی است که مال امام معصوم است. ما اصلا به آن صورت از امام معصوم کتاب دیگری نداریم. و یکی از این کتاب ها مال موسس تشیع، امام شیعیان، حضرت علی(ع) است.

وقتی کتاب های تشیع را سرچ می کنند، مفاتیح الجنان می آید. گفتم که مفاتیح کتاب خوبی است اما مفاتیح الجنان مربوط به قسمت توسل ، زیارت و شفاعت است نه اصول مذهب یعنی عدل و امامت. عدل و امامت مربوط به نهج البلاغه است.

من می گویم اگر روزی کسی خواست از بیرون سرچ کند این گونه نباشد. و البته در داخل هم همین گونه است یعنی کتاب هایی که در خانه های ما مورد استفاده قرار می گیرد قرآن و مفاتیح هستند. قرآن را بیشتر برای ثوابش می خوانیم.  ضمن اینکه قرآن تفسیر و نهج البلاغه تحلیل لازم دارد.  مفاتیح را هم که برای ثواب و دعای فلان و اینکه چیکار کنیم که فلان اتفاق بیفتد، دعای افزایش رزق  و غیره می خوانیم. همه این ها زیرمجموعه توسل است. نهج البلاغه مانیفست و نقشه راه شیعه است.

» سبک زندگی یعنی امامت.  
سبک زندگی یعنی امامت.  یعنی وقتی بخواهیم یک شیعه را بشناسیم نباید نگاه کنیم بیینیم چند بار زیارت رفته ، اهل توسل است و چقدر به شفاعت امید و اعتقاد دارد؟ بلکه باید نگاه کنیم ببینیم سبک زندگی اش چقدر به سبک زندگی حضرت علی(ع) نزدیک است.

» دلیل اینکه شیعه را با زیارت و توسل و شفاعت می شناسند و با عدل، مبارزه ی با ظلم و امامت نمی شناسند، چیست؟  
این متن بحث ما بود. حاشیه اش چیست؟

دلیل اینکه شیعه را با زیارت و توسل و شفاعت می شناسند و با عدل، مبارزه ی با ظلم و امامت نمی شناسند، چیست؟ آیا دلیل این قضیه نقشه های استعمار جهانی است؟ استعمار جهانی که بالاخره حتما یک نقشی دارد. آیا زیر سر آمریکا است؟  ما برای این قضیه دو دلیل داریم.

زمانی می گفتند گوگل تحریف می کند یعنی چیزی که واقعا موجود است را بالا نمی آورد بلکه آن هایی که خودش می خواهد را بالا می آورد و این مطلب را همان زمانی که برای کلمه شیعه قمه بالا می آمد، می گفتند. الان بروید نگاه کنید قمه بالا نیست. غیر از اینکه یک سری مدیریت انسانی روی گوگل است، گوگل نرم افزار است. الان در گوگل قمه بالا نیست خیلی پایین هم نیست، الان همین هایی که در گوگل می بینید، هست.

» یکی از دلایلی که جهان وقتی می خواهد شیعه را بشناسد به اصول مذهب نمی رسد بلکه به سه مورد از فرعیات رده پایین شیعه یعنی توسل ، زیارت و شفاعت می رسد، خودمان هستیم.
یکی از دلایلی که جهان وقتی می خواهد شیعه را بشناسد به اصول مذهب نمی رسد بلکه به سه مورد از فرعیات رده پایین شیعه یعنی توسل ، زیارت و شفاعت می رسد، خودمان هستیم. این سه مورد جزء فرعیات ماست.
 
یک سری با یکی از براردان اهل سنت در این باره صحبت می کردم و او گفت این گونه است و فلان و غیره. گفتم اصلا من این سه مورد را قبول ندارم خوب است؟ برادر سنی پرسید شما توسل، زیارت و شفاعت را قبول نداری ؟ گفتم نه قبول ندارم. گفت پس شیعه نیستی. گفتم یک مرجع تقلید بیاید تا من بگویم این سه مورد را قبول ندارم و بگوید شیعه نیستی، این گونه نیست. چرا می گویی شیعه نیستم؟ فرضا این مطالب را گفتم. این برادر اهل سنت خلع سلاح شد. کلی مدرک و سند آماده کرده بود که بگوید این گونه است و فلان و شما در شفاعت و زیارت شرک دارید و غیره که خلع سلاح شد. گفتم حالا در مورد اسرائیل تو  چکار می کنید؟ خلع سلاح شد.

 به آن برادر اهل سنت گفتم حرف های من را درباره ی ظلم جهانی گوش کن، این موضع شیعه است. آن سه مورد را هم اصلا قبول ندارم. دلیل اینکه الان ما را با این سه گزینه می شناسند و تمام حجمه بر این سه مورد است، خودمان هستیم!

این کتابی که در مالزی تحت عنوان حقیقت تشیع چاپ شد هم به زبان عربی و هم به زبان مالایی چاپ شده است. من هم خیلی گشتم و هم چند تا از دوستان را پیدا کردم اما فقط توانستم خلاصه ای از این کتاب را بدست بیاروم و متاسفانه متن این کتاب را نخوانده ام. گرچه من قبلا فارسی این کتاب را خوانده بودم.  وقتی خلاصه اش را دیدم فهمیدم که این کتاب، ترجمه همان کتاب آیت الله موسوی است.
 
می گفتند آیت الله موسوی یک شیعه است که از تشیع برگشته و کتابی تحت عنوان توحید چاپ کرده است. من آن کتاب را کامل خوانده ام. آن کتاب هم تمام گیرش همین سه گزینه است و فقط دو گیر اضافه کرده بود. یکی بحث خمس و صیغه را اضافه کرده بود و همین پنج مورد زیارت، شفاعت، توسل خمس و صیغه را زیر سوال برده بود.

به آن برادر اهل سنت گفتم من این پنج مورد را قبول ندارم بیا سراغ بحث عدل برویم. آیا شما مسلمین، شما مسیحی ها، در عدل با ما همراه هستید یا خیر ؟ عدل یعنی مبارزه با ظلم! عدل اصلا وجود ندارد بلکه عدل به وجود می آید. عدل یک زمینه و پیش نیاز دارد. عدل را مبارزه با ظلم ایجاد می کند. به او گفتم حالا جایگاه مبارزه با ظلم در مکتب شما کجاست؟ شما که کلا نسبت به امامانتان چشمتان را می بندید، خلفا را هم که کلا حق می دانید. یک دفعه طرف قفل شد. در ذهنش داشت می گفت برویم شیعه ای را گیر بیاوریم که اصول مذهبش زیارت و توسل باشد چون با شیعه ای که اصول مذهبش عدل و امامت است نمی شود بحث کرد!

» زیارت، توسل و شفاعت اصول فرعی ما هستند.
اصول مذهب ما این موارد است. زیارت، توسل و شفاعت اصول فرعی ما هستند. اصلا آن ها را دوست داریم، به تو چه ربطی دارد؟ شما با ما به مبارزه با اسرائیل بیا ولی زمانیکه خواستیم به راهپیمایی اربعین برویم با ما نیا. زیارت نکن. در دین شما عدل هست یا خیر ؟

» می شود که زیارت، توسل و شفاعت به خرافات آمیخته شود اما عدل و امامت نمی شود.
سپس بررسی کردم تا ببینم که چرا این سه  گزینه بالاست اما عدل و امامت بالا نیست؟ دلیل اصلی اش خودمان هستیم. برای اینکه زیارت و توسل درآمد دارد، نان در آن ها است. شفاعت هم نان دارد چون بی قیدی دارد. می شود که زیارت، توسل و شفاعت به خرافات آمیخته شود اما عدل و امامت نمی شود. امامت سبک زندگی امام است!
 
» اول اصول مذهب شیعه را رعایت کن بعد سراغ فروع مذهب شیعه برو!
به طرف می گویی تو در مملکت چکاره هستی؟ فلان کاره. مملکت چیست؟ شیعه است. خیلی خب وقتی خانه ات با سبک زندگی امام جور در نمی آید، برای چه الان به زیارت رفتی؟ اول اصول مذهب شیعه را رعایت کن بعد سراغ فروع مذهب شیعه برو! خیلی عجیب است. شما ببینید زمانی در جهان، هرکسی می خواست مبارزه کند باید کتاب مارکس و لنین را خوانده بود. یعنی کمونیست با تمام بی محتوای و با اصول دیالکتیک مسخره اش، به لحاظ اینکه خودش را به عنوان مبارز نشان می داد، در ایران ما مسلمان ها از آن ها الگو می گرفتند!

 دلیل التقاط مجاهدین خلق این بود که مارکس و لنین می خواندند. برای اینکه زمانیکه سراغ شیعه می آمدند، می دیدند شیعه فقط منبر است و منبر یعنی همین توسل، شفاعت و روضه. بنابراین مجاهدین می گفتند این منبر به چه درد مبارزه می خورد؟ بقیه می گفتند: خیر حسین(ع) مظهر مبارزه با ظلم است. مجاهدین می گفتند شما که فقط  به زیارت حسین(ع) می روید، دنبال شفاعتش می دوید و به او توسل می کنید اما زندگی حسین(ع) به عنوان مظهر عدل یعنی مبارزه با ظلم در زندگی شما کجاست؟ این موضوع در زندگی چکوارا و گاندی هست و ما می رویم از آن ها الگو می گیریم، هر زمان هم که دلمان گرفت می آییم هیئت.

» زیارت درآمد دارد!
زیارت درآمد دارد! کاروان زیارتی راه می اندازند، می روند، فلان می کنند، درآمد کسب می کنند، آنجا رونق می گیرد، بازار آن شهری که در آن مرقد است، رونق می گیرد، ملتش به آسمان می رسند. خوب  هم است. این ها جزء قسمت اقتصادی تشیع است و خیلی عالی است. ولی این موارد نباید در سرچ گوگل اول بالا بیاید.  زیارت یعنی از جیب به جیب شدن. هم سفر زیارتی می روی، هم مسافرت می روی، هم دلت باز می شود، هم توسل می کنی، هم ثواب دارد، هم به خلق الله نان می رسانی و هم این وسط چهار کاروان و بساط و تشکیلات و حج و زیارت و غیره و این ها هم الحمدلله به برکت امام حسین(ع) و خدا به یک نان و نوایی می رسند.

این سری چه زوری زدند که بگویند قضیه عربستان و تجاوز دیگر حل است. گفتند عربستان آن دو نفر را گرفته، شش سال زندان کرده و هزار ضربه هم شلاق زده است! یاد زمان قاجار افتادم. حاکم قاجار دستور داد که فردی را هزار ضربه شلاق بزنند. طرف گفت یا تو نمی دانی شلاق یعنی چه؟ یا نمی دانی هزار تا چقدر می شود؟ این دو نفر را هزار ضربه شلاق زده اند؟ این را دیده ای؟ می گویند نه دیگر انشاء الله زده است. اسم هایشان چه بود؟ کدام زندان هستند؟ تحقیق کرده ای؟ عکس گرفته ای؟ به ناموس ایران تجاوز شده است! می گویند حلش کنیم برویم. این ها چه کسانی هستند؟ اصلاح طلب هستند؟ خیر این ها همین خودی ها هستند که دارند نان می خورند و حالا نان دانی شان کساد شده است. در این گونه موراد سریع مسئله را حل و فصل می کنند و سر و تهش را هم می آورند چون این موارد برایشان پول دارد!

در بحث های دیگر توسل، زیارت، بساط و همه چیز است اما برای مبارزه با ظلم این گونه نیست. یکی از دلایل خیلی جدی بودن راهپیمایی اربعین کربلا، این است که این افراد حرکت می کنند برای اینکه نشان بدهند لشکر هستند البته اگر آقایان نیایند این قضیه اربعین را هم خراب کنند و آن را صرفا تبدیل به زیارتی کنند. آقا فرمودند این راهپیمای، راهپیمایی سیاسی اجتماعی است!

» خود ما هستیم که شیعه را این گونه معرفی کرده ایم.
مبارزه با ظلم یعنی عدل و اولین دلیل خود ما هستیم. خود ما هستیم که شیعه را این گونه معرفی کرده ایم که شیعه یعنی مداحی، زیارت، راهپیمایی، توسل و شفاعت. اما شیعه یعنی عدل و امامت. این معنای شیعه است. شیعه یعنی مبارزه ی با ظلم ، یعنی به أبی أنت و أمی و نفسی و مالی و عرضی و عترتی، یعنی در مسیر مبارزه با ظلم خودم، پدر و مادرم، مالم، خانواده ام، آبرویم،  همه را می دهم. این یعنی شیعه.

در تمام عرصه های جهادی: جهاد اجتماعی، جهاد اخلاقی، جهاد سیاسی، جهاد نظامی، جهاد اقتصادی  و در همه ی عرصه ها باید این گونه باشد. این می شود معنای حقیقت تشیع. تشیع این را می گوید، بقیه اش آداب تشیع است نه اصول تشیع و نباید به کسی هم ربطی داشته باشد که ما چه آدابی داریم.

» دلیل اصلی انحراف شیعه انگلیسی این است که هم و غمش سه گزینه توسل، زیارت و شفاعت است اما اصلا صحبتی از عدل نمی کند.
دلیل اصلی انحراف شیعه انگلیسی این است که هم و غمش سه گزینه توسل، زیارت و شفاعت است اما اصلا صحبتی از عدل نمی کند. البته الحمدلله که شیعه انگلیسی صحبتی از عدل نمی کند چون اگر صحبتی از عدل بکند یک دفعه آیت الله شان می گوید مجاهدین خلق هم فلان هستند و غیره. آنها همان زیارتشان را بکنند و روی خار راه بروند، خدا پدرشان را هم بیامرزد، در معقولات وارد نشوند بهتر است. پس مقصر اول خودمان هستیم که این سیستم را داریم.

» نهج البلاغه خواندن هزینه دارد!
راحت تر بگویم دومین دلیل این است که نهج البلاغه خواندن هزینه دارد! نهج البلاغه گفتن هم هزینه دارد! یعنی اگر منابر شیعه شروع کنند به گفتن نهج البلاغه خلوت می شوند و این قضیه دو دلیل دارد. اولین دلیل این است که مردمی که نشسته اند و به چنین منبری که از نهج البلاغه می گوید گوش می دهند، احساس می کنند دارد بهشان توهین می شود. دومین دلیل این است که کسی هم که صحبت می کند دارد به خودش توهین می کند؛ چون سبک زندگی ما با نهج البلاغه همراه نیست. صحیفه سجادیه گفتن هم هزینه دارد! مفاتیح راحت است چون آن را می خوانی.

 گفتن برخی از زیارت ها هزینه دارد. زیارت امین الله هزینه دارد! برای اینکه زیارت امین الله رسما با خیلی از مبادی و آداب ما تناقض دارد. این چیزی که امین الله می گوید ما اصلا نیستیم، پس بهتر است به ترجمه اش نگاه نکنیم و فقط تند تند آن را بخوانیم تا ثواب کنیم.

سبک زندگی همین است. من سعی می کنم این قسمت را کمی باز کنم تا ان شاءالله اگر عمری باشد وقتی دیگر درباره آن صحبت کنیم. بروید روی این قضیه کار کنید. این همه ماشاءالله این طرف و آن طرف کار می کنید، یک وقتی بگذارید برای حقیقت تشیع. درباره حقیقت تشیع تحقیق کنید، این تحقیق ها را بیرون بدهید، این طرف و آن طرف پخش کنید، روی این قضیه کار شود. بگذارید جهان ما را بشناسد که ما اصولمان چیست؟

بروید از کسانی که در کشور های خارجی هستند سوال کنید، می بینید که اصلا  حقیقت تشیع را نمی شناسند، نمی دانند ما اصل مذهبمان عدل و امامت است. فکر می کنند ما شیعیان یک سری از مسلمانان هستیم که آداب عجیب و غریبی مانند سینه زدن، قمه زدن، زیارت رفتن، مقبره امامان را این گونه  و آن گونه کردن و غیره را هم داریم.

» سی سال بعد از انقلاب، حرم علی بن موسی رضا(ع) اصلا برایش مهم نبود که در مشهد محروم وجود دارد.
ده سال پیش من یک جایی خدمت یکی از آقایان عرض کردم که آیا واقعا نمی شود از این موقوفاتی که الان هست، به محرومین داد؟ گفت: ابدا اما الان همین کار را دارند انجام می دهند! چرا آن موقع نمی شد؟ سی سال بعد از انقلاب، حرم علی بن موسی رضا(ع) اصلا برایش مهم نبود که در مشهد محروم وجود دارد.

فک کنم این خاطره را برایتان گفته ام شاید هم نگفته ام. اصلا مهم نیست، دوباره می گوییم. ما به اردوی جهادی در اسماعیل آباد مشهد رفته بودیم. پیرمردی بود که شاید مثلا هفتاد سال  به بالا داشت. شاید هم چهل، پنجاه سالش بود امام اینقدر شکسته بود که هفتاد سال به بالا به نظر می آمد. مشهدی هم بود مهاجر نبود. به آنجا رفتیم. آستان قدس آمد و کمک کرد و غیره. پیرمرد گفت : این کمک ها را چه کسی داده است؟ گفتیم: امام رضا(ع) گفت: تا حالا کجا بوده؟ الحمدلله من لباس آخوندنی تنم نبود چون اردوی جهادی بود .گیر کرده بودم که چه پاسخی به این پیرمرد بدهم. گفتم :سوال می کنم تا حالا کجا بوده؟ چه بگویم به این پیرمرد؟!
 
اینقدر زیارت بولد و بزرگ شده که این قیبل اتفاق ها می افتد. یا مثلا دم در آشپزخانه حرم علی بن موسی الرضا(ع) گروهی محروم ایستاده بودند و خدا شاهد است که التماس می کردند که یک قاشق غذا به آنها بدهندو بعضی از آنها مریض داشتند.  اما عده ای قشنگ غذایشان را می خوردند و  از در بیرون می آمدند، راهشان را می کشیدند و می رفتند.  اصلا برای یک عده ای خوردن غذای حرم آرزو بود.

» غذای امام را خوردن سعادت نمی خواهد!
 عزیزم غذای امام را خوردن سعادت نمی خواهد! کمی شعور داشته باش. از قِبل امام غذا به محرومین رساندن سعادت می خواهد. الان غذای حرم را دارند پخش می کنند. همین غذایی که می گفتند نمی شود به هیچ کس بدهی را دم پلیس راه پخش می کنند .غذا است دیگر، بده برود. مگر امام مجتبی(ع) که سفره می انداخت ژتون می داد؟ امام مجتبی(ع) هر چند وقت یک بار، سالی یک بار کل اموالش را نصف می کرد و همه را به محروم می داد. وقتی به آن پیرمرد گفتیم که این کمک ها را امام رضا(ع) داده است، گفت: حاج آقا من چهل سال است که حرم نرفته ام! سپس گفت : واحد از اینجا حرم می رود ؟ واحد یعنی خط اتوبوس. همان موقع می خواست برود حرم. اشک هم در چشم هایش پر بود.

» بدن آن کسی که رابطه امام با محرومین را قطع کند را در قبر می لرزانند.
 بدن آن کسی که رابطه امام با محرومین را قطع کند را در قبر می لرزانند. از سبک زندکی امام فاصله گرفته ایم. عدل را فراموش کرده ایم و به زیارت پرداخته ایم. مردم هیچ وقت امام تجملاتی که در کاخ زرین زندگی کند نداشتند اما ما داریم آن را درست می کنیم! و چه راحت هم فراموش می کنیم. امام خمینی زمانیکه خودش  زنده بود در جماران زندگی می کرد اما الان که مرده است، ببینید کجا دفن شده! آیا اگر امام خودش  بود اجازه می داد که چنین جایی برایش ساخته شود؟! آیا امام همین چیزی که ساخته شده را اجازه می داد؟ اگر اجازه نمی داد چرا آن را ساخته اید؟!

» آیا امام خمینی از نظر عرفانی از شهدای ما کمتر است ؟
شهدای ما در وصیت نامه شان نوشته اند سنگ قبر هم برای ما نخرید، آیا امام خمینی از نظر عرفانی از شهدای ما کمتر است ؟ شهید جواد دورولی در بهشت علی دزفول دفن است. زمان او سنگ قبر پانصد تومان بوده. گفته بود برای من سنگ قبر نخرید و این پونصد تومان سنگ قبر را به محرومین بدهید و با گِل برایم سنگ قبر درست کنید و هم چنین نمی خواهد خطاط  بیاورید که روی آن بنویسد، با نوک انگشت بنویسید، پر کاهی تقدیم به آستان الهی. آیا امام ما عرفانش از این  شهید کمتر بود؟

» عدل به اشرافیت اجازه نمی دهد!
عدل به اشرافیت اجازه نمی دهد! چقدر وقت است که من راجع به اشرافیت دارم داد می زنیم. در مملکت شیعه باید عدل نشان داده شود، نه ابوهت یک کاخ. کاخ سبز معاویه مورد فریاد ابوذر بود. اگر ابوذر امروز بود با ما چه می کرد؟ زمانی در مملکت دنبال سلمان می گشتند، همه شدند گروه سلمان و فلان سلمان و غیره. بعد دنبال عمار می گشتند  وحالا همه عمار هستند، جبهه عمار و غیره. بروید یک جبهه ابوذر راه بندازید. اگر الان ابوذر بود چه می کرد؟

» امروز شیعه ابوذر می طلبد.
اسلام با توجه به شرایط زمانه، افراد خاصی را می طلبد. امروز شیعه ابوذر می طلبد که بر سر مستکبرین و اشرافیون به دلیل وجود محرومین فریاد بزند. اگر هم محرومی نبود هم همه با هم بخوریم. چه کسی با رفاه جمعی مخالف است؟ شک نکنید مملکتی که فقط به متمولانش بیاندیشد و دنبال راضی کردن آن ها باشد، با انقلاب محرومان مواجه می شود. شک نکنید مملکتی که عدل را فراموش کند ساقط می شود.

پیامبر اکرم (ص) رسما فرمودند: "الملک یبقی مع الکفر و لا یبقی مع الظلم" یعنی یک پادشاه می تواند کافر باشد اما نمی تواند عدالت را فراموش کند. عدالت اجتماعی مهم است.  فرد سرچ کند و در گوگل بالا بیاید که شیعه مظهر عدل است. اینجا و آنجا مبارزه می کند. اینجا قلم دستش است، آنجا اسلحه دستش است، آنجا بیل دستش است. سازندگی می کند و غیره. شیعه کار می کند!

» شیعه سبک زندگی اش سبک زندگی امامش است.
شیعه سبک زندگی اش سبک زندگی امامش است. هر گونه که امامش زندگی می کرد، زندگی می کند. به همان سبک و سیاق امامش زندگی می کند. شیعه زیارت امام می رود تا با او بیعت کند. بگوید یا علی بن موسی الرضا(ع) زندگی ام با تو فرق دارد، البته باید هم فرق داشته باشد چون تو با من فرق داری، من به سراغت آمده ام تا زندگی ام را به تو نزدیک کنم. نیامده ام خوب سینه بزنم، گریه کنم و برگردم.

این گونه زیارت رفتن چه دردی از امام دوا می کند؟ چرا باید فکر کنیم سینه زنی امام افتخار است؟ چه کسی این را می گوید؟  سینه زین امام چه افتخاری است؟ سبک زندگی ات باید مانند امام باشد. اگر خود امام این جا باشد و از او سوال کنی آیا ممکن است غیر از این جواب من، جواب دیگری بدهد؟ یا نه می خواهیم خودمان  به بی خیالی بزنیم و بگوییم نه امام می گوید همین گونه که زندگی می کنیم خوب است.

» الان فرق تو با شیعه انگلیسی چیست؟   
 فرقه شیعه انگلیسی همین را می گوید. الان فرق تو با شیعه انگلیسی چیست؟  شیعه انگلیسی هم و غم را روی همین موارد می گذارد. صدا و تلوزیون آمریکا هم به هدایتی تریبون می دهد، او می آید می نشیند و  توضیح می دهد که آقای خامنه ای دارد اساس شیعه را زیر آب می کند ، همه چیز شیعه را دارد از او می گیرد. می گوییم چه چیزی را دارند از شیعه می گیرند؟ می گوید قمه که نمی شود بزنی، نمی شود لخت هم بکنی و سینه بزنی. می گوییم مگر قمه زدن و لخت کردن و سینه زنی اساس شیعه است؟ مگر تو شیعه نیستی؟ اصول مذهب شیعه عدل و امامت. آیا آقای خامنه ای این ها را دارد می گیرد؟ اگر دارد می گیرد داد بزن.

هم و غم آن ها هم این موارد است. اصل این است که سراغ سبک زندگی برویم. امامت چقدر در وجود ما است؟ چقدر نهج البلاغه می خوانیم؟ چقدر عمل می کنیم؟ طرف در گوشی اش پر از مداحی است اما یک خط از نهج البلاغه را نمی تواند بگوید این ها چه ربطی به اصوصل شیعه دارد. اصول مذهبت عدل و امامت است این ها در گوشی ات کجاست؟ سبک زندگی و مبارزه ات با ظلم چیست؟

» عقیده و برای عقیده جنگیدن می شود شیعه.
"إن الحیاة عقیدةٌ و جَهاد" نگویید این روایت را شهید مطهری گفته و سندیت ندارد. حضرت امام به عنوان یک محدّث این حدیث را در کتاب اربعین حدیث گفته است. دو نظر است دیگر. حضرت امام گفته اند مگر نه اینکه امام ما، امام شیعیان، امام حسین (ع) فرمودند: "أن الحیاة عقیدةٌ و جَهاد" یعنی یک محدث  این روایت را تایید می کند. عقیده و برای عقیده جنگیدن می شود شیعه. اصول شیعه این هاست.

» توسل و زیارت، فروع و آداب ماست.
توسل و زیارت، فروع و آداب ماست. این موارد را هم روی سرمان می گذاریم. اصلا ما این کاره هستیم و  به کسی هم ربطی ندارد اما زمانیکه بتوانیم از جهاد، عقیده و سبک زندگی مان دفاع کنیم. من مثل امامم نیستم اما در مسیر امامم هستم.

» اسطوره تان در مسجد سپه سالار جلوی شاه منبر می رفته است!
شاهان قاجار  همین رضا شاه لعنت الله علیه هیئت سنگین می گرفت، بهترین منبری کشور را دعوت می کرد و بهترین منبری کشور می رفت و منبر می رفت! اسم نمی آورم که چه کسی زمان رضا شاه منبر می رفته. اسم نمی آورم که چه کسی در مسجد سپه سالار تهران جلوی شاه منبر می رفته. چون این فرد اسطوره شماست. بریود تحقیق کنید. این فرد اسطوره تان است.

 یعنی وقتی یک آخوند هیئتی، یک مداح هیئتی، می خواهد با سند حرف بزند، می گوید مرحوم فلانی این را فرموده است. اسطوره تان در مسجد سپه سالار جلوی شاه منبر می رفته است! بچه ی دبیرستانی امروز قبول نمی کند که این چنین خبطی را انجام بدهد. شاه  از او دعوت می کرد، او هم می رفت. ما می گوییم حقیقت تشیع خراب شده است چون تمام هم و غممان این موارد شده است چون این موارد برای ما نان و رفاه دارند.
 
مثلا طرف می گوید فلانی را دیدم که حرم امام رضا(ع) آمد و خیلی گریه کرد. گریه کرد، خیلی خب. بعدش چه؟ آیا بر اثر این زیارت در زندگی اش تغییر ایجاد شد؟ سبک زندگی اش چطور است ؟چقدر  سبک زندگی اش با نهج البلاغه قابلیت تطبیق دارد؟

» به ساداتی که مایه ی زینت اهل بیت(علیهم السلام) هستند، احترام بگذار.
طرف می گوید فلانی سید است. سید یعنی چی؟ سبک زندگی اش مهم است. طرف می گوید ما بخاطر اهل بیت(س) به سادات احترام می گذاریم. بیخود می کنی. بخاطر اهل بیت(علیهم السلام) به ساداتی احترام بگذار که امام صادق(ع) فرمود :"کونوا لنا زینا و لا تکونوا لنا شینا" به ساداتی که مایه ی زینت اهل بیت(علیهم السلام) هستند، احترام بگذار، اگر این گونه نیستند نباید احترام بگذاری. زن شاه یعنی فرح هم سید بود آیا باید به او احترام بگذاریم؟

 مرحوم حاج حسین احمد آقا پسر حضرت امام می فرمود شاه و فرح به قم آمده بودند و یک آخوند قمی که آدم خوبی بود گفتم آدم های خوب و ریش سفید و غیره هم داشته به استقبال آنها رفته بود. واقعا این چنین فردی که آخوند است، ریشش سفید است و پایش لب گور است برای دینا و برای این که چیزی گیرش بیاید به این استقبال نمی رود. به این آخوند گفته بودند چرا استقبال شاه و فرح رفتی؟ گفته بود به احترام سادات رفتم. فرح سید است و این عقیده اش است!

» از ماست که برماست.
از ماست که برماست. گوگل هیچ کاره است. نرم افزار است. ما هستیم که شیعه را به جهان این گونه معرفی می کنیم. قهرمانان و اسطوره هایی که ما به جهان معرفی می کنیم مشکل دارند. گفتم دارم به روز صحبت می کنم و عمدا رفته ام و سرچ کرده ام. وقت هم نداشتم اما باز رفتم سرچ کردم تا صداقت داشته باشم. چقدر خوشحال شدم وقتی دیدم در صفحه اول عکس هایی که بعد از کلمه شیعه سرچ می کنی، قاسم سلیمانی می آید. گفتم این شد شیعه. این شیعه است . این  قضیه خیلی خوب است. الان هر جای جهان، هر مظلومی کلمه شیعه را سرچ کند و این عکس را ببیند، می گوید این خوب است ، شیعه چه می گوید که این چنین فردی شیعه است." کونوا لنا زینا" این زینت است. بحث ها را جمع کنیم خیلی هم سانسور کردیم عذرخواهی می کنم. علت های نفسانی و مالی باعث می شود ما این کار را انجام دهیم.




کانال تلگرام رهپویان
* نام شما : 
پست الکترونيک : 
وب سايت : 
* نظر شما : 
 
تبليغات